Egyre több magyar telefonál az interneten
Átalakulnak az internetezési szokások, a hagyományos tevékenységek &ndash...
Átalakulnak az internetezési szokások, a hagyományos tevékenységek – e-mailezés, böngészés, informálódás, online magazinok olvasása – mellett egyre többen fedezik fel maguknak a világháló egyéb, hasznos vagy szórakoztató funkcióit – derült ki az NRC és a TNS 2007 első félévére vonatkozó kutatásából.
Továbbra is a kapcsolattartás fontos eszköze az internet, de a VoIP (Voice over IP) rendszerek terjedésével a chatet egyre inkább felváltja az online telefonálás. Az internetezők közel fele szokta alkalmanként felhívni ismerőseit a világhálón keresztül, 25 százalékuk pedig rendszeresen ezt teszi.
Az elektronikus média is egyre nagyobb szerephez jut online: a felmérésben résztvevők több mint fele (55 százalék) rádiózott, 29 százaléka pedig tévézett már a világhálón. A rendszeres online tévénézők aránya azonban – szemben a rádióhallgatókra jellemző 11 százalékkal – még csupán 2 százalék. A videómegosztó portálok is nagy népszerűségnek örvendenek: legalább alkalmanként 50 százalékuk keres fel hasonló oldalakat, 14 százalékuk pedig már töltött fel valamilyen videót.
Egyre többen veszik igénybe a világhálót ügyeik intézéséhez is. Az internetezők 61 százaléka hívta segítségül a webet álláskereséshez, míg 30 százalékuk hivatali teendőit is bonyolította már a virtuális térben. A netpolgárok 53 százaléka használta az internetet vásárlásra, az online fizetés azonban még mindig nagyon szűk körre jellemző: 2006 második félévéhez hasonlóan csupán a felhasználók alig több mint 10 százaléka próbálta ki ezt a lehetőséget. Az alacsony arány a bizalmatlanság mellett azzal is magyarázható, hogy csak az internetezők 30 százaléka rendelkezik online fizetésre alkalmas bankkártyával.
A kutatás háttere
Az adatok az NRC-TNS Visitor Media Research (VMR) 2007. I. féléves adatbázisából származnak. A 10 ezer fős minta nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus, valamint az internet használat gyakorisága, helye és az otthoni hozzáférés típusa alapján reprezentatív a legalább hetente internetező 14-69 éves hazai lakosságra nézve.