Életveszélyben az Endeavour legénysége?
Tomboló viharban, sérült hővédő pajzzsal és behasadt üveggel száll le kedden, magyar idő szerint este fél hétkor a Kennedy Űrközpontban az Endeavour amerikai űrsikló. A NASA illetékesei idegesek, de állítják: az űrsikló csempéjén keletkezett rés nem akkora, hogy az leszálláskor veszélyeztetné az Endeavour épségét.
Menekülnek a turisták |
A Dean hurrikán tegnap csapott le Jamaicára. Ma a turistákkal zsúfolt Kajmán-szigeteken tombol, és napokon belül a Mexikói-öbölben, ahonnan már megkezdék az olajmunkások kimenekítését. A hurrikán miatt eddig már legalább 14 ezer turista vesztegel a térség különböző repterein, mert nem indulnak a járatok. A vihar egyébként eddig nyolc halálos áldozatot követelt Haitin, Dominikán és Martinique szigetén. |
Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) feszült figyelemmel követi az űrkomp hazatérését, mert az Endeavour hővédő pajzsán megsérült egy csempe. A 8,75 centiméterszer 5 centiméteres repedés akkor keletkezett, amikor a kilövést követő 58. másodpercben a külső üzemanyagtartályról egy 100 gramm súlyú szigetelőhab-darab levált, majd nekivágódott a csempének.
Sérülten tér vissza
Az Endeavour vasárnap vált le a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), ahol a megsérült csempe javítását - tüzetes vizsgálatok és számítások alapján - végül nem tartották szükségesnek. A szakemberek szerint ugyanis az azon keletkezett rés nem akkora, hogy az veszélyeztetné az űreszköz épségét, amikor az leszálláskor belép a Föld sűrű légkörébe, és külső burka felhevül. A több napos eljárás során minden szóba jöhető eshetőséget számba vettek, és azokat laboratóriumi körülmények között imitáltak is.
A szakértők azzal érveltek, hogy a sérülés alatt az alumínium vázszerkezet egy vastagabb darabja van, mely elvezeti a hőt, és nem alakul ki egy helyi forró pont, nem beszélve arról, hogy ott nem is futnak elektromos vagy egyéb vezetékek. A NASA szerint az alumínium szerkezeti elemek a hővédő csempe sérülése ellenére sem melegszenek fel a maximálisan engedélyezett 170-180 Celsius-fokos hőmérséklet fölé.
A csempe esetleges kijavítása sem lett volna veszélytelen. Ebben az esetben ugyanis a szerelésre kijelölt űrhajósnak az Endeavour 15 méter hosszú robotkarjának a végére rögzítve magát meg kellett volna közelítenie a kárfelületet, úgy hogy eközben ne érintse meg az űrrepülőgép külső burkát.
Az űrállomást szerelték
Az Endeavour augusztus 9-én indult küldetésére. Az űrsikló hétfős legénysége - az amerikai Scott Kelly parancsnok, Charlie Hobaugh pilóta, Tracy Caldwell, Rick Mastracchio és Alvin Drew űrhajósok, Dave Williams kanadai orvos és űrhajós, valamint az amerikai Barbara Morgan, az első „oktató-űrhajós” – a nemzetközi űrállomás szerelési munkáit végezte. A küldetés alatt három űrsétát terveztek.
A legénység egyik tagja © AP |
Az Endeavour közel ötéves szünet után most repül először. Utoljára 2002-ben, a Columbia 2003. február 1-jei szerencsétlensége előtt járt a világűrben. Azóta jelentősen korszerűsítették. Az űrállomással való összekapcsolódás után napelemek segítségével képes feltölteni az energiatartalékait, emiatt a többi űrsiklónál hosszabb világűrbeli tartózkodásra alkalmas.
A Nemzetközi Űrállomás építését három űrsikló (Discovery, Atlantis és az Endeavour) segítségével 2010-ig tervezik befejezni.