2007. július. 19. 14:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. július. 19. 14:25 Tech

Automata repülőágy segíthet a bajbajutott katonákon

A sebesült katonákat a harcszíntérről teljesen automatikusan elszállító repülő szerkezetet fejlesztett ki egy izraeli cég, mely szinte bárhol képes landolni és felszállni.

A Mule fantáziarajza
© Urban Aeronautics
A városi épületek közt zajló harcterek nagy részén a repülők és mentőhelikopterek igen nehezen, de leginkább egyáltalán nem tudnak leszállni, ráadásul a rotorjuk hatalmas sebezhető felületet biztosít az ellenségnek azok kilövésére. Erre keresett megoldást a Mule nevű szerkezetet megalkotó izraeli Urban Aeronautics nevű vállalat, mely elképzeléseik szerint forradalmasíthatja a katonai és a civil mentést egyaránt - írja a CNN.

A GPS navigációs segítségével koordináló betegszállítót két kisméretű rotor hajtja és akár egy keskeny háztetőre is képes szépen finoman leszállni. A Mule egyszerre két sérült szállítására lett kiképezve, akik a két kompakt rotor mellett fekszenek a szállítójárművön.

A levegőbe emelkedve egy orvos szól hozzájuk rádión keresztül, igyekezve megnyugtatni őket s növelve biztonságérzetüket, feledtetve velük, hogy robotok vették kezükbe mentésüket.

A masina ötletgazdája az 56 esztendős Rafi Yoeli, aki olyan járművet képzelt el, mely olyan sűrű erdőkből, sűrűn lakott városokból és háború sújtotta területekről is képes kimenteni a sérülteket, ahonnan a hagyományos helikopterek nem képesek kihozni őket. A Yoeli által 2001-ben alapított Urban Aeronautics jelenleg is a prototípuson dolgozik, melynek első példánya 2009-ben vethető be éles helyzetben. Az emberi vezérlést nélkülöző repülő mentőágy nem csak könnyű, de könnyedén kivédi az ellene végrehajtott támadásokat is, különösen dinamikus és precíz irányváltoztatásának köszönhetően. A tervező ráadásul az eladhatóságára is figyel, a Mule-ok darabaja várhatóan 1,5 millió dollárt kóstál majd, s máris több ország hadereje érdeklődik iránta.

A Mule mozgatásáért felelős kettős rotort a tervező a „repülő jeep” koncepciójától kölcsönözte az 1950-es évekből. Az akkori modellek azonban nagy tömegük és gyenge rotorjuk nyomán nem működtek megfelelően. Ezek orvoslására Yoeli ultrakönnyű anyagokat, önálló intelligens repülőszoftvert, és a fel-, és leszállást könnyítő különleges formatervezést vetett be.

A mentőágy lelke azonban egy minden irányban és szögben forogni képes csöves rotorpár mely akár lassú haladásra is alkalmas, s így igen precízen megadható, hová szálljon le.

Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.