2007. július. 04. 10:30 Utolsó frissítés: 2007. július. 04. 10:25 Tech

Egy klikkeléssel a kosárba

Mit érdemes tenni,és mit ajánlatos mindenképp elkerülni webáruházunk kialakításánál? Aki aktív szerepet vállal az előkészítési fázisban, az már a kezdetekkor elsajátíthatja a netes kereskedelem számos csínját-bínját.

Először is gondolkodjunk saját vevőink fejével. Mit vár egy weboldaltól a vásárló? Azt, hogy segítse a hatékony vásárlásban, azaz egy gyors, kényelmes, ésszerűen kialakított oldalrendszert, ahol a szükséges funkciók mindig kéznél vannak, és mindig a logikusan következő aloldal jön be. Az érdeklődő többre értékeli az átláthatóságot, mint a rendkívül díszes, színes, animációkkal teletűzdelt oldalt.

Másrészről mit szeretnénk mi, kereskedők? Olyan netes infrastruktúrát, amely minimális törődést igényel, miközben a vásárló örömmel böngészi webáruházunkat, s minden arra csábítja, hogy minél többet tegyen virtuális kosarába. Az ügyfél és az eladó céljai tehát számos ponton megegyeznek, de nézzük, mit tehetünk mindezekért.

Tarkabarkát ne!

Az egyik legfontosabb tanács, hogy kezdő webáruház indítójaként hallgassunk a grafikusra, kerüljük a tarka dizájnt, a többféle betűszínt egy oldalon, vagy háttérként fotó alkalmazását. Akárcsak a hagyományos szórólapok esetében, az első ránézésre tetszetős és áttekinthető oldal az ideális, amely megragadja a potenciális vásárlót. Ahogy az érdektelen szórólapot azonnal kihajítja az ember a kukába, a weboldalunkról is azonnal továbbnavigál böngészőjével, ha az nem nyeri el tetszését.

Az oldal külsőségeinek további sarkalatos pontja a feltöltött fotók minősége és elhelyezése. A profi kép fél siker, ezért ezen sohasem szabad spórolni. Fontos, hogy jó géppel, megfelelő fényviszonyok mellett, egyforma háttérrel készüljenek a képek, hiszen az egymás alatt felsorakoztatott fotókon nagyon szembetűnőek az eltérések, és az egyébként jól funkcionáló oldal összképét is elcsúfíthatják.

A külcsín után nézzük a site tartalmát. A tervezés kezdeti szakaszától vegyük figyelembe, hogy mit árulunk, ki a célcsoport és milyen termékpalettát szerepeltetünk majd e-boltunkban, hiszen az oldal felépítése a bolt kínálatán alapul. Ezért előre el kell tervezni, mennyi termékcsoportot mutatunk majd be. Legegyszerűbb, ha veszünk egy A4-es papírlapot, amelyre az alábbiakat jegyezzük fel: mit akarunk közölni a vevővel egy-egy termékről, hány kép lesz azokról, lássa-e a vevő, hogy az áruból éppen hány darab van raktáron, vagy ezt az információt csak az oldal úgynevezett adminisztrációs felületén keresztül mi láthassuk egyedül?

Mivel az egész webáruház lelkét egy olyan adatbázis adja, mely nem előre gyártott oldalelemekkel, hanem dinamikusan képződő oldalakkal dolgozik, a vevőnek a rendszer folyamatosan a legfrissebb adatokat tölti be. A dinamikus adatbázis nekünk, eladóknak sok egyéb előnye mellett jól használható eladási statisztikákat jelent. Mi mennyiért fogy jól, mit érdemes olcsóbban vagy akár drágábban értékesíteni, mire van nagy kereslet és miből érdemes többet rendelni a raktárba – hogy csak néhány példát említsünk. Sokat segíthet a termékadatbázis létrehozásában az USB porton keresztül – közvetlenül a számítógéphez – csatlakoztatható vonalkódolvasó, amely már 20-25 ezer forintért beszerezhető.

A tervezés fázisában a papírlapra vázoljuk fel az oldal felépítését is, vagyis azt, milyen kategóriákba soroljuk a termékeket, azok hogyan kapcsolódnak egymáshoz, merre átjárhatóak a lapok. Ügyeljünk arra, hogy a vevő szemével lássuk a struktúrát, mert ha eltéved az oldalon, csak egy klikk és máris mások boltjában költi a pénzét.
A site felépítésénél a különböző cikkelemek számát vegyük figyelembe, s ez alapján szülessenek meg a kategóriák.  Ha ugyanis egy kategórián belül túl sok az egyes elemek mennyisége, akkor nehézkes a választás, ha viszont üres mappáink vannak, az is kellemetlen, és rontja a bolt hitelét.

Törekedjünk érthető ikonok és képek használatára, s hogy ne legyen a szükségesnél több menüpont, mert az összezavarja az oldalunkra látogatót. Az egy kategóriában lévő termékcsoportok felsorolásánál nem szabad minden egyes szegmensről az összes információt rázúdítani a vevőre, azokat külön az adott cikkelemre kattintva tegyük elérhetővé az esetleges további fotókkal együtt. Ne tévesszük szem elől, hogy az oldal frissítése megköveteli, hogy minden új termékhez ki kell tölteni az „adatlapját”, amely ha túl sok adatot tartalmaz, az komoly többletmunkát jelent a számunkra.

A regisztráció a siker kulcsa

A webboltépítés és a házhoz szállítós modell egyik sarkalatos pontja a regisztrációs rendszer, melynek kialakításán az eladás sikere múlik. Aki regisztrál, az többletinformációhoz jut, de aki nem kíván élni ezzel a lehetőséggel, az is megtekinthesse a kínálatot, mert hátha így kap kedvet a regisztráció kitöltésére. A legideálisabb, ha kétlépcsős az adatkérés, mert ha elsőre túl sok kitöltendő rubrikát pillant meg a potenciális vevő, azzal elvehetjük a kedvét. Először tehát a felhasználónév, jelszó, e-mail cím hármas a javasolt és a bevett gyakorlat. Ezek megadása után a vásárló egy levelet kap a megadott elérhetőségére, melyben egyetlen gombnyomással visszaigazolhatja regisztrálási szándékát. Ezután ha felhasználónevével és jelszavával belép, megjelenik egy úgynevezett „kosár” funkció, melybe egyetlen klikkeléssel gyűjtheti a megvételre szánt árut. Fontos, hogy a kosárba helyezett termékekhez lehessen hozzáadni, elvenni, valamint módosítani a darabszámot.

Minden, a kosárba kerülő terméknek írja ki a rendszer az árát, s az összes benne lévő termék végösszegét is. Tovább növelhető a hatékonyság, ha az épp raktáron nem lévő áruk helyett az oldal helyettesítő terméket kínál a vevőnek.A regisztráció második lépcsőfoka csak azután jöhet, hogy a vevő a kiválasztott termékeket a kosarába helyezte, és a megrendelés gombra klikkelt. Ekkor érdemes a rendelő személyes adatai és a szállítási cím mellett néhány, a további értékesítést segítő kérdést feltenni, szigorúan limitált mennyiségben. Ezek révén többet tudhatunk meg a fogyasztási szokásokról, a vásárlás ciklikusságáról, és az eltérő korcsoportok eltérő vásárlási habitusairól. A kézbesítés biztonsága érdekében a megadandó adatok közt egy mobilszámot is érdemes elkérni, ezzel biztosítva a rendelés valódiságát és azt, hogy termékeink valóban célba is érjenek.

Forrás: www.maipiac.hu

Kult Balla István, Németh Róbert 2025. január. 11. 20:00

„Amúgy a nők is káromkodnak” – interjú cserihannával és Lenkkével

Egyre több női előadó tör be a magyar popzenébe, érezhető egyfajta „girl power” a területen. Nemrég jött ki például cserihannának (polgári nevén Cseri Hannának) Hirtelen mélyül, Lenkke_-nek (Fehér Lili) pedig Törik a beton címmel új albuma, ennek apropóján nemcsak a dalokról és a csajos zenékről, hanem a Z generációról, a káromkodásról és a kommentekről is beszélgettünk.