2005. április. 02. 08:17 MTI Utolsó frissítés: 2005. április. 02. 08:20 Tech

Az EU pénzelheti a Galileo műholdas navigációs rendszert

Az Európai Unió műholdas navigációs programja, a Galileo jelentős anyagi kötelezettségvállalást kíván a szervezettől, és jelentősek a kockázatai is.

A kockázatok és kiadások indokolják az Európai Parlament (EP) erőteljes jelenlétét a jogszabályi kereteket meghatározó folyamatban – közölte Barsiné Pataky Etelka az EP ipari, kutatási és energiaügyi bizottságában a témával foglalkozó szerdai vitában Brüsszelben. A magyar képviselő asszony az európai parlamenti döntéshozatal fő felelőse e témában, és lényegében már elkészítette jelentését.

Barsiné Pataky Etelka a bizottságban tartott eszmecsere keretében emlékeztetett arra, hogy az európai műszerekre támaszkodó, helymeghatározó, navigációs új infrastruktúra kifejlesztése a jelenleg tartó legnagyobb európai közös beruházás, egyben Európa eddigi legnagyobb, közös állami és magánszektorbeli erőfeszítések (public-private partnership) formáját öltő vállalkozása.

A vitában felmerült az is, hogy a jelentésnek hangoztatnia kell a Galileo civil jellegét, lényegében kizárva a katonai felhasználás jelentőségét. A 2007-2013 közötti keretköltségvetés egymilliárd euróval számol a Galileo projektnél – mondta a képviselő. A tervek szerint a finanszírozás egyharmada lenne a közösség, kétharmada a magánszektor feladata. Barsiné a vitában kifejtette: súlyt kell helyezni arra, hogy a keretköltségvetésben legyen meg a pénzügyi lehetőség arra: a közép-, esetleg a kisvállalkozások is hozzájussanak olyan ismeretanyaghoz és technológiához, amely a Galileóval kapcsolatban versenyképessé vagy verhetetlenné teszi őket az európai térben.

A 30 műholdból álló Galileo rendszer a tervek szerint 2008-ban kezdi meg működését. A műholdas navigációs struktúrához kapcsolódó szolgáltatások egyik potenciális legnagyobb felhasználója a közlekedési szektor: a vevőberendezések ma már a nyugat-európai autók többségében megtalálhatók, de az elektronikus pályadíjfizetés, a valós idejű közlekedési információk szolgáltatása, sürgősségi hívások, útvonaltervezés, a segítségnyújtás is a növekvő piaci lehetőségek közé tartozik.

A repüléstechnika és repülésirányítás mellett a vízi közlekedésnek is elemi szüksége van az ilyen típusú szolgáltatásokra, és a vasúti közlekedésben is alkalmazható. Emellett a precíziós mezőgazdasági alkalmazások, a halászat, a határvédelem, a vámellenőrzés, és a belügyi szervek is támaszkodhatnak a műholdas alapú szolgáltatásokra.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.