2005. március. 29. 16:12 Infinit Utolsó frissítés: 2005. március. 29. 16:16 Tech

A számítógép az oktatásban mégsem akkora segítség?

A 31 országban 100 ezer tizenöt éves gyermek tanulási szokásairól és képességeiről szóló PISA-felmérés (Programme for International Student Assessment) alapján két német kutató a számítógép-használattal kapcsolatos eredményeket helyezte új dimenzióba, egyúttal vitába szállva a magának a PISA-jelentésnek néhány megállapításával is. A novemberben közreadott tanulmány már az interneten is elérhető.

Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a müncheni egyetem IFO gazdasági kutatóintézetének tagjai arra a következtetésre jutottak, hogy minél kevésbé használják a diákok a számítógépet otthonukban, illetve az iskolában, annál jobban teljesítenek a különböző műveltségi és matematikai teszteken. A megállapítás alapjaiban kérdőjelezheti meg a különböző kormányzati programokat, amelyek az iskolák minél gyorsabb számítógép-ellátását célozzák.

A kutatók szerint az eddig sokszor citált véleményekkel ellentétben a komputerhasználat nem függ össze az olyan alapvető készségekkel, mint a matematika vagy az olvasás. A tanulmány azt is kétségbe vonja, hogy az alapvető komputerhasználati ismeretek nagyobb hatással lennének az emberek foglalkoztatottságára (amivel az IKT eszközök tanítását gyakran indokolják), mint bármilyen más eszköz (például a telefon) használatának ismerete.

A PISA-felmérést összefoglaló jelentésben is megtalálható az a kijelentés, hogy egy diák minél többet használja a számítógépet, annál jobban teljesít. Fuchs és Woessmann szerint az ilyen típusú kijelentések roppant mód félrevezetők, hiszen a számítógéphez való otthoni hozzáférést számos olyan faktor befolyásolja, amelyek a családi háttérrel vannak kapcsolatban, míg az iskolai számítógép-használat más erőforráshoz történő hozzáféréssel is együtt jár.

A kutatók arra tettek kísérletet, hogy ezeket a hatásokat kiküszöbölve mérjék le a számítógépek hatását. Eredményeik szerint, ha a felsorolt körülményeket kiiktatjuk a vizsgálatból, akkor nem tapasztalható az említett összefüggés a diákok teszteredményei között. Sőt. Az otthoni számítógép-használat tekintetében azt tapasztalták, hogy ha nagyobb mértékű volt a hozzáférés, gyengébben teljesített a nebuló. A kutatók ezt azzal magyarázták, hogy a számítógép elvonta ezeknek a gyermekeknek a figyelmét a házi feladatról. Az iskolai hozzáférést kommentálva az elemzők úgy vélik, hogy a rosszul teljesítő diákok számára a számítógépes oktatás más, hatékonyabb módszereket helyettesített.

Az európai kormányzatok jó része egyre inkább az oktatási folyamat integrált részeként tekint a számítógépekre, épp ezért is minden bizonnyal komoly vita alakul majd ki a felmérés nyomán.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.