A GM és a DaimlerChrysler közösen dolgozik az újfajta hibrid hajtáson
A DaimlerChrysler AG és a General Motors Corporation megállapodtak abban, hogy kettős üzemmódú hibrid hajtási rendszert dolgoznak ki, azzal a céllal, hogy a GM, a Chrysler Csoport és a Mercedes személyautós üzletág járműveiben használják majd fel.
A tervezett változatok között lesz megoldás front- és hátsókerék-hajtású személyautók, teherautók és egyéb járművek részére. A módszer jelentősen javítja a gyorsítóképességet, csökkenti a fogyasztást és megnöveli a hatótávot. A GM és a DaimlerChrysler Corporation egyelőre szándéknyilatkozatot írtak alá, és 2005 elejére tervezik a kötelező érvényű szerződés megkötését. Eddig a két vállalat egymástól függetlenül dolgozott személygépkocsikba való saját hibrid hajtási rendszerén.
A GM már korábban bejelentette, hogy 2007. vége felé indítja útjára hibrid hajtással két népszerű szabadidő-terepjáróját, a Chevrolet Tahoe és a GMC Yukon modelleket. A megegyezéstől mindkét cég azt várja, hogy vezető szerephez juthat e területen. A megállapodás kiterjedt fejlesztéseket sejtet, ami lehetőséget kínál külső cégeknek (például más autógyártóknak is) a programba való bekapcsolódására.
Thomas Weber: A kettős hibrid- hajtás különböző járművekben fog felbukkanni © DaimlerChrysler |
„A hibridhajtással foglalkozó csoport tagjai Michiganben dolgoznak majd, de az egész világról érkeznek ide” – közölte Eric Ridenour, a Chrysler csoport termékfejlesztési alelnöke. „A hibridhajtás kiegészíti azokat a globális üzemanyag-megtakarítási lehetőségeket, amelyeket a DaimlerChrysler kínál járműveiben, például a hengerlekapcsolás és a korszerű dízelmotor által.” A Chrysler Csoport sokféle hibridjárművet hoz majd forgalomba, elsőként – a GM szabadidő terepjárója után – a Dodge Durangót, közölte Ridenour.
Az együttműködés alapja a közös hibrid-technika, de a GM, a Mercedes és a Chrysler modellek teljesítménye és hatása azért más lesz. Eltér a hibrid rendszerben alkalmazott motor, valamint a járművek specifikációja is. Mindkét cég a saját autóiba integrálja a rendszert.
A mai szimpla üzemmódú rendszerekhez sokkal nagyobb villanymotorra van szükség, mint a szabadalmazott kettős üzemmódúhoz. Az utóbbi nagyobb sebességet és kisebb fogyasztást tesz lehetővé autópályán, és alkalmasabb utánfutó vontatására is. Helyigénye csekély, a kompakt, de erős villanymotorok elférnek a hagyományos automatikus váltómű helyén. Autópálya-sebességeknél ez a rendszer sokkal jobban csökkenti a fogyasztást a szimpla üzemmódúnál, és teherautókon legalább 25 százalékos javulást eredményez.