2004. december. 13. 15:54 hvg.hu Utolsó frissítés: 2004. december. 13. 16:40 Tech

A GM és a DaimlerChrysler közösen dolgozik az újfajta hibrid hajtáson

A DaimlerChrysler AG és a General Motors Corporation megállapodtak abban, hogy kettős üzemmódú hibrid hajtási rendszert dolgoznak ki, azzal a céllal, hogy a GM, a Chrysler Csoport és a Mercedes személyautós üzletág járműveiben használják majd fel.

A tervezett változatok között lesz megoldás front- és hátsókerék-hajtású személyautók, teherautók és egyéb járművek részére. A módszer jelentősen javítja a gyorsítóképességet, csökkenti a fogyasztást és megnöveli a hatótávot. A GM és a DaimlerChrysler Corporation egyelőre szándéknyilatkozatot írtak alá, és 2005 elejére tervezik a kötelező érvényű szerződés megkötését.   Eddig a két vállalat egymástól függetlenül dolgozott személygépkocsikba való saját hibrid hajtási rendszerén.

A GM már korábban bejelentette, hogy 2007. vége felé indítja útjára hibrid hajtással két népszerű szabadidő-terepjáróját, a Chevrolet Tahoe és a GMC Yukon modelleket. A megegyezéstől mindkét cég azt várja, hogy vezető szerephez juthat e területen. A megállapodás kiterjedt fejlesztéseket sejtet, ami lehetőséget kínál külső cégeknek (például más autógyártóknak is) a programba való bekapcsolódására.

Thomas Weber: A kettős hibrid-
hajtás különböző járművekben
fog felbukkanni
© DaimlerChrysler
„A kettős üzemmódú hibrid hajtás teljesítménye, fogyasztása és helytakarékos szerkezete lehetővé teszi, hogy a legkülönfélébb járművekben és felhasználási területeken legyen alkalmazható. Meggyőződésünk szerint ez a leghatékonyabb hibrid konstrukció bármilyen elrendezésű jármű részére” – mondta Tom Stephens, a GM Powertrain alelnöke. Thomas Weber, a DaimlerChrysler igazgatósági tagja – akinek hatáskörébe a Mercedes személyautós üzletágának kutatása és műszaki fejlesztése tartozik – pedig arról beszélt, hogy az együttműködés eredményképpen egész sor hibridhajtási rendszer megjelenésére várnak. A Mercedes-Benz hátsókerék-hajtású luxusmodelljeiben az elkövetkező időszakban Weber szerint a hibridhajtás jelentős szerepet játszik majd az.

„A hibridhajtással foglalkozó csoport tagjai Michiganben dolgoznak majd, de az egész világról érkeznek ide” – közölte Eric Ridenour, a Chrysler csoport termékfejlesztési alelnöke. „A hibridhajtás kiegészíti azokat a globális üzemanyag-megtakarítási lehetőségeket, amelyeket a DaimlerChrysler kínál járműveiben, például a hengerlekapcsolás és a korszerű dízelmotor által.” A Chrysler Csoport sokféle hibridjárművet hoz majd forgalomba, elsőként – a GM szabadidő terepjárója után – a Dodge Durangót, közölte Ridenour.

Az együttműködés alapja a közös hibrid-technika, de a GM, a Mercedes és a Chrysler modellek teljesítménye és hatása azért más lesz. Eltér a hibrid rendszerben alkalmazott motor, valamint a járművek specifikációja is. Mindkét cég a saját autóiba integrálja a rendszert.

A mai szimpla üzemmódú rendszerekhez sokkal nagyobb villanymotorra van szükség, mint a szabadalmazott kettős üzemmódúhoz. Az utóbbi nagyobb sebességet és kisebb fogyasztást tesz lehetővé autópályán, és alkalmasabb utánfutó vontatására is. Helyigénye csekély, a kompakt, de erős villanymotorok elférnek a hagyományos automatikus váltómű helyén. Autópálya-sebességeknél ez a rendszer sokkal jobban csökkenti a fogyasztást a szimpla üzemmódúnál, és teherautókon legalább 25 százalékos javulást eredményez.