Váratlan fordulatot hozott a Forma-1-es Szingapúri Nagydíj időmérő edzése: a pole pozíció a McLaren bajnokaspiránsáé, Lewis Hamiltoné lett, míg a hétvége korábbi részt domináló Red Bull-menő, Sebastian Vettel a kritikus pillanatban megtorpant és a Williams tehetsége, a megtáltosodó Pastor Maldonado mögött csak a 3. rajtkockát tudta megszerezni.
Hamilton pályafutása 24. pole pozícióját szerezte Szingapúrban: ez a McLaren-klasszis idei 5. rajtelsősége, amelyből hármat a legutóbbi négy futamon hozott össze. Noha a brit egész hétvégén az élmezőnyben tanyázott, eredménye mégis meglepetésnek számít, mivel a hétvége korábbi szakaszát Vettel dominálta és úgy tűnt, hogy az összes szabadedzést uraló németre a kvalifikáción sem lesz ellenszer.
Hamilton az első etapot csak az 5. pozícióban zárta, a középső fázisban viszont már Vettel elé férkőzve az élen végzett és formáját átmentette a Q3-ra is: a brit az első próbálkozásra megfutott 1:46,632-es, egy kisebb fal-koccolást is magában foglaló körrel csípte meg a rajtelsőséget, így a második próbálkozását megkezdte ugyan, de a végére nyugodtan kiengedhetett.
„Seb minden edzésen elképesztően gyors volt, így örülök annak, hogy a végén sikerült összehoznom egy ilyen kört. Az időmérőn előnybe kerülni nem könnyű, mert sok mindenre kell figyelni, például az abroncsok hőmérsékletére is, így szerencsésnek érzem magam, hogy sikerült megcsinálnom ezt az időeredményt” – értékelt Hamilton, aki a bajnoki tabella 2. helyén áll, 37 ponttal lemaradva az éllovas Ferrari-ásztól, Fernando Alonsótól.
Vettel több mint fél másodperccel volt lassabb a szigetországi versenyzőnél: utolsó próbálkozásával a hétvége korábbi szakaszában szürkén teljesítő, ám a Q3-ra megtáltosodó Maldonadót – aki 0,4 másodpercet kapott Hamiltontól - nem tudta kirobbantani az első sorból, így a 3. rajtkockával kellett beérnie. „Őszintén szólva csalódott vagyok, mert az autó egész hétvégén gyors volt, de sajnos az időmérőn nem tudtuk megtenni az utolsó fontos lépést. Egyébként a harmadik helyről rajtolni nem is annyira rossz” – értékelt a német.
Maldonado – aki az első sorból legutóbb Barcelonában rajtolhatott, ahol meg is szerezte első győzelmét - az előretörés okaival kapcsolatban kifejtette: „A hétvége korábbi szakaszában elvesztünk a rengeteg beállítás között, de az időmérőre sikerült javulnunk. Megpróbáltuk minél inkább a vezetési stílusomhoz igazítani az autót és a Q2-ben, valamint a Q3-ban már igazán jó volt a balansz. Nagyon várom a futamot” – fogalmazott a venezuelai.
Az utóbbi két szezon világbajnoka a másik McLarennel, Jenson Buttonnal osztozkodhat a második rajtsoron, míg őket a Ferrari vb-listavezetője, Fernando Alonso és a Force India egész hétvégén át tartó remek formáját az értékes 6. rajtpozícióra váltó Paul Di Resta követi majd a rajtrácson. „Csak reménykedni tudunk abban, hogy holnap pontokat szerezhetünk. Bízom benne, hogy ezt a pozíciót a hétvége legvégéig megőrizhetem” – mondta a 2010-es DTM-bajnok.
Nem alakult túl fényesen az időmérő a másik Red Bull-pilóta, Mark Webber számára sem: az ausztrál a 7. időt repesztette, azonban a versenybíróság vizsgálatot indított ellene, ugyanis állítólag a Q1-ben feltartotta a Marussia versenyzőjét, Timo Glockot. Ha megtarthatja a pozícióját, a kenguruföldi sofőr az egyfutamos eltiltását követően visszatérő Lotus-tehetséggel, a Q2-ben a falat a 14-es kanyarnál megborotváló, a Q3-ban is hibáktól hemzsegő kört autózó Romain Grosjeannal osztozkodhat a negyedik soron.
Befért a legjobb tíz közé a két Mercedes is: Michael Schumacher és Nico Rosberg az új kipufogóval felvértezett Ezüstnyíllal bejutottak ugyan a záróetapba, ott azonban nem autóztak mért kört, így a 9-10. rajthelyeket mondhatják magukénak.
Mivel a Q2 hajrája rendkívül szorosan alakult: a két Mercedes jó hajrájának köszönhetően a Force India németje, Nico Hülkenberg, a lotusos Kimi Räikkönen és a ferraris Felipe Massa is kénytelen volt elbúcsúzni a folytatástól. Velük együtt búcsúzott a monzai szenzációról gondoskodó Sauber-tehetség, Sergio Perez, a Toro Rosso párosa, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne is.
A Williams versenyzője, Bruno Senna volt az, aki a legtöbbet esett-kelt az időmérőn: miután pénteken egyszer már közelebbi ismeretségbe került a szingapúri falakkal, a Q1-ben az utolsó előtti kanyarnál előbb csak koccant, majd nem sokkal később olyan erővel csapódott neki, hogy eltörött a kék-fehér versenygép hátsó felfüggesztése, így hiába jutott be a Q2-be, ott már nem tudott mért kört autózni. „Túlságosan keményen nyomtam a gázt és az ilyen pályák mindig megbosszulják a hibákat. Ha Pastor a legjobb tíz között tudott végezni, akkor szerintem van okunk bizakodni a versennyel kapcsolatban” – mondta a brazil.
Egyértelműen a nagy vesztesek közé sorolható Kamui Kobayashi is: a Sauber nem is olyan régen, Spában még az első sorból rajtoló japán pilótáját a két Toro Rosso kényszerítette búcsúra a Q1-ben, miután a csapat rosszul időzítette a versenyző utolsó mért körét. „Nem voltam eléggé magabiztos az autóban ülve. Szenvedtünk. Óriási volt a túlkormányzottság. Fogalmam sincs, hogy miért, de túlságosan lassúak voltunk” – hangzott Kobayashi értékelése.
Noha a Marussiák a hétvége korábbi szakaszában verték a Caterhameket, az időmérőn helyreállt a szokásos sorrend: a zöld-sárgák párosa a rivális egylet versenyzői előtt végeztek, ráadásul Vitalij Petrov – akinek állítólag ismét veszély fenyegeti a Forma-1-es jövőjét – gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, Heikki Kovalainennél. Glock, a Marussia Szingapúr-menője arra panaszkodott, hogy Hamilton feltartotta, márkatársa, Charles Pic pedig furcsa helyzetbe keveredett. Az időmérőt a 22. pozícióban záró francia a versenyre 20 másodperc időbüntetéssel számolhat, ráadásul egy nap erejéig az FIA közlekedésbiztonsági kampányában is részt kell vennie: a szankció oka az, hogy az ifjú kiválóság az utolsó szabadedzésen, a piros zászlós fázis alatt végrehajtott egy előzést.
Az időmérő edzés végeredménye:
1. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:48.285 | 1:46.665 | 1:46.362 | 14 kör |
2. | Pastor Maldonado | Williams-Renault | 1:49.494 | 1:47.602 | 1:46.804 | 17 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault | 1:48.240 | 1:46.791 | 1:46.905 | 14 |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:49.381 | 1:47.661 | 1:46.939 | 15 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:49.391 | 1:47.567 | 1:47.216 | 14 |
6. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:48.028 | 1:47.667 | 1:47.241 | 18 |
7. | Mark Webber | Red Bull Racing-Renault | 1:48.717 | 1:47.513 | 1:47.475 | 17 |
8. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | 1:47.688 | 1:47.529 | 1:47.788 | 16 |
9. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:49.546 | 1:47.823 |
| 14 |
10. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:49.463 | 1:47.943 |
| 13 |
11. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | 1:49.547 | 1:47.975 |
| 12 |
12. | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | 1:48.169 | 1:48.261 |
| 14 |
13. | Felipe Massa | Ferrari | 1:49.767 | 1:48.344 |
| 12 |
14. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:49.055 | 1:48.505 |
| 14 |
15. | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | 1:49.023 | 1:48.774 |
| 13 |
16. | Jean-Eric Vergne | STR-Ferrari | 1:49.564 | 1:48.849 |
| 14 |
17. | Bruno Senna | Williams-Renault | 1:49.809 |
|
| 10 |
18. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:49.933 |
|
| 8 |
19. | Vitaly Petrov | Caterham-Renault | 1:50.846 |
|
| 6 |
20. | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault | 1:51.137 |
|
| 6 |
21. | Timo Glock | Marussia-Cosworth | 1:51.370 |
|
| 8 |
22. | Charles Pic | Marussia-Cosworth | 1:51.762 |
|
| 8 |
23. | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:52.372 |
|
| 7 |
24. | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth | 1:53.355 |
|
| 7 |
| Q1 107% |
| 1:55.226 |
|
|
|
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.