Sport Szabó M. István 2012. június. 22. 17:55

F1: Melegedjen már a helyzet!

A meglehetősen sablonos forma-1-es futamra sikeredő montreali után egy, a nézők által nem kedvelt, rosszul megtervezett pályán kellene Raikkonennek elhallgattatnia a kritikusait.

Nem Hermann Tilke európai (spanyol) versenypályaként megálmodott tengerparti aszfaltcsíkhajlítgatásaival vagy hídjával van bajom, és a futam alatt rendre mutogatott, a teraszon pezsgőfürdőzve szurkoló cicababákat is a cirkusz részeinek tekintem. Azzal van bajom, hogy ha már ez a kis híján 5 és fél kilométeres pályát Tilke úr ilyenre tervezte, ugyan miért nem a legizgalmasabb részhez került célegyenes? A legdrágább jegyeket itt ugyanis nem a leggyorsabb, nem a legizgalmasabb, nem a leglátványosabb, hanem egyenesen a lehető legrosszabb helyre tették. Ott ugyanis - azon kívül, hogy szemben van a boxutca, jobbra, a végtelenben pedig a bejárata, leginkább annyi történik, hogy az autók gyorsan a 2. sebességi fokozatból felfelé váltogatnak (3., 4., 5. majd 6. és akinek kijön a végéig: kis 7., - de ez már rég nem a célegyenesben van, ami egyébként is íves, tehát görbe). A jópénzű Forma-1 megszállott ezen kívül az égvilágon semmit, de semmit nem kap.

Elég minden második évben

Oké, a Forma-1 mára alapvetően tévénézőnek celebrált sporttá alakult át, és aki a helyszínre megy, az vegyen oda jegyet, ahol jól érzi magát, de mi van, ha amúgy maga a valenciai pálya olyan, hogy bár csak 2008 óta tartanak itt versenyt, máris (a jövő évtől kezdve) inkább csak kétévente látja Ecclestone érdemesnek a versenynaptárba írni ezt az 57 körös vonatozást?

Valencia egyetlen izgalmát maguk a pilóták produkálják: két éve Webber, aki Kovalainent hátulról telibetrafálva próbálta meg szétloccsantani saját magát egy, a pályacsík felett kifüggsztett reklámtáblán, akkora hátraszaltót csinált a Red Bulljával, miután kénytelen volt a mezőny végéből nekiindulni a versneynek. Tavaly pedig csak abból lett izgalom, hogy a gumikopás Alonso vesztét, és Kobajashi kérlelhetetlen szamurájvehemenciáját a pályán éppen ott hozta fedésbe, ahol előzni lehet. Ott, a nagyvisszafordítóban, ahol ma délelőtt szinte kivétel nélkül mindneki elfékezte magát, és ott, ahol voltaképpen a célegyenesre fordítónak kellene lennie.

Vettel a látottak alapján az idei első duplázó futamgyőztes lehet ...
AP / Alberto Saiz

Amúgy a spanyolországi pálya pilótaszemmel izgalmasnak mondható, mert a lehető legnagyobb fékek kerülnek a kocsikra, és mert körönként legalább 60 alkalommal akkor is sebességet kell váltani, ha épp csak felvezető körön van az illető. Nagysebességű egyenesek és a sok betonfal miatt monacói egérfuttatót idézően szűk (vagy annak látszó) szakaszok közt ide-oda kacsázó ívek ... szóval élvezetes is lehet a dolog.

Raikkonen formája

Már ha a pilóta egyedül körözget, mert igazából az 1:40 perc körüli idővel letudható kör, ha valaki beragad egy másik autó mögé, nagyon hosszúnak tűnik. Előzni biztosan csak a pálya kétharmadásnál, 1:10 körül lehet hibázni és kocsit törni szinte bárhol. Valószínűleg Raikkonen fogalmazta meg (ismét) a legjobban a pálya lényegét: aki eredményt akar itt, annak türelmesnek kell lennie a versenyen. Hát ..., futamok óta türelmesen várok arra, hogy a finn villantson valami oylasmit, mint tette azt Bahreinben. A meleg és a pálya adott a higgadt, de következetes győzelemhez. Már csak Raikkonen világbajnoki formája hiányzik hozzá.

Az azonban egyelőre nagyon, mert a jó eredményhez kifejezetten forróságot szomjazó Lotus épp csak befért a mezőny első felébe. Délelőtt Maldonado döngetett igazán jól (1:40,89-es idejével Vettelt, Webbert, Buttont és Alonsót is verte - ebben a sorrendben), de a kolumbiai Williamse a délelőttben ragadt délután is, alig gyorsult (1:40,075), és így a javuló pályaviszonyokat (melegebb idő, egyre jobban  felgumizott ívek, lágyabb gumik) jobban kihasználó mezőny fele egyszerűen átlépett felette. Vettel és egy ideig Webber, Schumacher, Rosberg és Alonso is szórta a javuló köridőket, a regnáló bajnok végül azt 1:39,334-ig faragva lett a pénteki nap leggyorsabbja.

Raikkonen 10. és 11. lett, Grosjean 11. és 8. - de mindketten a fél másodperces lélektani határon kívül maradtak. És az se mutat jól Raikkonen felől nézve, hogy a francia volt közlelebb (0,534 mp) az elejéhez. De legalább a szervó rendben volt.

Persze, ez is csak egy szimpla péntek volt, szabadedzés, és bár de la Rosa a meghibásodó kormánya miatt a továbbra is kritikán alul teljesítő HRT-jével úgy állt bele a falba, mint egy nyílvessző, és a Mercedesek sebváltóival is, a Red Bull hátsó részével is matattak egy kicsivel többet a szokásosnál az istállóknál, fennakadás nélkül lebonyolódott minden. Az is, hogy Massa visszakullogott oda, ahol a szezon eddigi rézében is volt (15.) - hol van ez a brazil szárnyalástól?!  Mentségére szóljon, hogy Hamilton is csak egy hellyel jutott előbbre, illetve hogy az utolsó fél órában azért a legtöbb élmenő már telitankos, hosszabb etapos szimulációt végzett. Akiben ami van, azt úgyis ráér kihegyezni az időmérőre, holnap délelőtt. Bár ne lenne igazam!

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.