A 2011-es Forma-1-es szezon Sebastian Vettel és a Red Bull Racing dominanciáját hozta, ami akár unalmassá is tehette volna az évet, de a sok változtatásnak köszönhetően - gumik, DRS - mégsem volt egysíkú az idény.
Sebastian Vettel 2010-ben, 23 évesen és 134 naposan a Forma-1-történetének legfiatalabb világbajnoka lett, átadva a múltnak Lewis Hamilton 2008-as rekordját. Tavaly csak az utolsó futamon, az Abu-Dzabi Nagydíjon vette át a vezetést a világbajnoki pontlistán és zsebelte be a címet, idén azonban a Red Bull Racing év végi, és a teszteken mutatott egyre nagyobb fölénye miatt nem lehetett ilyen izgalmas szezonra számítani.
A tesztek során a pilóták és a Bernie Ecclestone irányította szervezet úgy döntött, az országban zajló zavargások miatt elmarad a Bahreini Nagydíj, így India debütálásával az eredetileg tervezett húsz helyett 19 futamot rendeztek. Februárban Robert Kubica súlyos ralibalesete borzolta a kedélyeket, a pilóta majdnem elveszítette a kezét, és a teljes szezont ki kellett hagynia. A helyére Nick Heidfeld ugrott be, a németet a hajrában Bruno Sennára cserélték, aki viszont még kevésbé vált be.
A szezon egyik nagy változása volt a 107 százalékos szabály visszahozása, miszerint az időmérő edzés első szakaszában mindenkinek a legjobb idő 107 százalékán belüli időt kell elérnie, különben nem indulhat el a versenyen. Hasonló újítás volt a DRS (drag reduction system) bevezetése is, azaz az állítható hátsó szárnyak, melyek az előzések számát növelték meg.
A legnagyobb változást azonban kétség kívül a gumik hozták meg, elsősorban az új Pirellik aktívabb kopásának köszönhetően, ami futamról futamra átírta a gumistratégiákat. Egyes vélemények szerint még az időmérő eredménye is eltörpült amellett, milyen abroncsokkal, hogyan tartalékolnak az autók a futamokra.
Sebastian Vettel és a Red Bull Racing dominanciája annyira erős volt a 2011-es évben, hogy az első futamon megszerzett vezető helyet a későbbiekben nem is adták ki a kezük közül. Mark Webber is lemaradt a csapaton belüli versenyben, és bár találgatások folytak a jövőjével kapcsolatban, egy évig még biztosan marad a helyén.
Akárcsak Felipe Massa (Ferrari), aki 2009-es, a Magyar Nagydíj időmérő edzésén szenvedett súlyos balesete óta nem találja a formáját, és a kétszeres világbajnok Fernando Alonso mellett már nem is tudja visszaszerezni azt a szerepet az olasz csapaton belül, melyet még 2008-ban szerzett meg.
Az első tesztek után úgy tűnt, a Mercedes GP idén váratlan favorit lehet, de már az első versenyeken kiderült, mégsem lesz. A csapat hétszeres világbajnok pilótája, a német Michael Schumacher ugyan közelebb került csapattársához, Nico Rosberghez, de idén az autóik nem nyújtottak meggyőző teljesítményt. Ezért idény közben Ross Brawn csapatfőnök magára is vállalta a felelősséget.
2012-ben azonban a tradicionális istállók - Ferrari, McLaren, Mercedes - már komolyabb harcot ígérnek, illetve várható, hogy a szünetben a csapatok és a FIA között komoly harc folyik majd a régóta esedékes költségvetési megszorításokról.
2011-ES FORMA-ES SZEZON |
A 2011-es Forma-1-es szezon számokban (MTI): 122 – Sebastian Vettel világbajnok ennyi pontot vert a másodikként végzett Jenson Buttonra, eredményével még a konstruktőrök versenyében is felfért volna a dobogóra. 1111 - ennyi boxkiállás történt az idény során, köztük 22 áthajtásos és 4 megállásos büntetés is szerepel. 88 - ennyi boxkiállás zajlott le csak a Magyar Nagydíjon, ami rekordnak számít a 19 futamos évadban. 2,82 - ennyi másodpercig tartott a leggyorsabb boxkiállás. Az időeredmény a Mercedes technikusait dicséri. 120 - átlagosan ennyi kilométeren át bizonyultak "életképesnek" a száraz felületre készített gumik. 15 - ennyi első rajtkockát harcolt ki Vettel, amivel rekordot döntött. 11 - ennyi futamot nyert meg a világbajnok német, ezzel nem döntött rekordot. 349,2 - senki sem száguldott olyan gyorsan idén, mint a sauberes Sergio Perez a monzai időmérő edzésen (km/ó). 126 - ennyi előzés történt a Török Nagydíjon, száraz környezetben. 125 - ennyi előzés történt a Kanadai Nagydíjon, vizes környezetben. 364 - ennyi percig tartott a montreali "esőfutam". 24000 - ennyi gumit használtak el a csapatok 2011-ben. 10200 - ennyi kilogramm "gumireszelék" maradt a pályákon. 739 - ennyi körön át nézte a mezőny Vettel hátát. 3 - ennyi körön át vezetett a hétszeres világbajnok Michael Schumacher. 2 - ennyi vb-címnél tart Vettel. 1 - Vettel autójára jövőre is ezt a számot festik fel. |
Kézilabda-Eb: a revánson túl is sok múlhat a magyar-svéd meccs végeredményén
Fontos meccset játszik este hattól a magyar női kézilabda-válogatott az Európa-bajnokságon: ha sikerül legyőznie a svéd csapatot, jó esélye van a legjobb négy közé jutni.