Sport hvg.hu 2011. november. 28. 20:16

Izgalmas vagy unalmas volt a 2011-es Forma-1-es szezon?

A 2011-es Forma-1-es szezon Sebastian Vettel és a Red Bull Racing dominanciáját hozta, ami akár unalmassá is tehette volna az évet, de a sok változtatásnak köszönhetően - gumik, DRS - mégsem volt egysíkú az idény.

Sebastian Vettel 2010-ben, 23 évesen és 134 naposan a Forma-1-történetének legfiatalabb világbajnoka lett, átadva a múltnak Lewis Hamilton 2008-as rekordját. Tavaly csak az utolsó futamon, az Abu-Dzabi Nagydíjon vette át a vezetést a világbajnoki pontlistán és zsebelte be a címet, idén azonban a Red Bull Racing év végi, és a teszteken mutatott egyre nagyobb fölénye miatt nem lehetett ilyen izgalmas szezonra számítani.

A tesztek során a pilóták és a Bernie Ecclestone irányította szervezet úgy döntött, az országban zajló zavargások miatt elmarad a Bahreini Nagydíj, így India debütálásával az eredetileg tervezett húsz helyett 19 futamot rendeztek. Februárban Robert Kubica súlyos ralibalesete borzolta a kedélyeket, a pilóta majdnem elveszítette a kezét, és a teljes szezont ki kellett hagynia. A helyére Nick Heidfeld ugrott be, a németet a hajrában Bruno Sennára cserélték, aki viszont még kevésbé vált be.

Nick Heidfeld nem érezte jól magát az autóban - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
MTI / Kovács Tamás

A szezon egyik nagy változása volt a 107 százalékos szabály visszahozása, miszerint az időmérő edzés első szakaszában mindenkinek a legjobb idő 107 százalékán belüli időt kell elérnie, különben nem indulhat el a versenyen. Hasonló újítás volt a DRS (drag reduction system) bevezetése is, azaz az állítható hátsó szárnyak, melyek az előzések számát növelték meg.

A legnagyobb változást azonban kétség kívül a gumik hozták meg, elsősorban az új Pirellik aktívabb kopásának köszönhetően, ami futamról futamra átírta a gumistratégiákat. Egyes vélemények szerint még az időmérő eredménye is eltörpült amellett, milyen abroncsokkal, hogyan tartalékolnak az autók a futamokra.

Sebastian Vettel és a Red Bull Racing dominanciája annyira erős volt a 2011-es évben, hogy az első futamon megszerzett vezető helyet a későbbiekben nem is adták ki a kezük közül. Mark Webber is lemaradt a csapaton belüli versenyben, és bár találgatások folytak a jövőjével kapcsolatban, egy évig még biztosan marad a helyén.

Nem volt ilyen sűrű a mezőny - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
AP

Akárcsak Felipe Massa (Ferrari), aki 2009-es, a Magyar Nagydíj időmérő edzésén szenvedett súlyos balesete óta nem találja a formáját, és a kétszeres világbajnok Fernando Alonso mellett már nem is tudja visszaszerezni azt a szerepet az olasz csapaton belül, melyet még 2008-ban szerzett meg.

Az első tesztek után úgy tűnt, a Mercedes GP idén váratlan favorit lehet, de már az első versenyeken kiderült, mégsem lesz. A csapat hétszeres világbajnok pilótája, a német Michael Schumacher ugyan közelebb került csapattársához, Nico Rosberghez, de idén az autóik nem nyújtottak meggyőző teljesítményt. Ezért idény közben Ross Brawn csapatfőnök magára is vállalta a felelősséget.

2012-ben azonban a tradicionális istállók - Ferrari, McLaren, Mercedes - már komolyabb harcot ígérnek, illetve várható, hogy a szünetben a csapatok és a FIA között komoly harc folyik majd a régóta esedékes költségvetési megszorításokról.

2011-ES FORMA-ES SZEZON

A 2011-es Forma-1-es szezon számokban (MTI):

122 – Sebastian Vettel világbajnok ennyi pontot vert a másodikként végzett Jenson Buttonra, eredményével még a konstruktőrök versenyében is felfért volna a dobogóra.

1111 - ennyi boxkiállás történt az idény során, köztük 22 áthajtásos és 4 megállásos büntetés is szerepel.

88 - ennyi boxkiállás zajlott le csak a Magyar Nagydíjon, ami rekordnak számít a 19 futamos évadban.

2,82 - ennyi másodpercig tartott a leggyorsabb boxkiállás. Az időeredmény a Mercedes technikusait dicséri.

120 - átlagosan ennyi kilométeren át bizonyultak "életképesnek" a száraz felületre készített gumik.

15 - ennyi első rajtkockát harcolt ki Vettel, amivel rekordot döntött.

11 - ennyi futamot nyert meg a világbajnok német, ezzel nem döntött rekordot.

349,2 - senki sem száguldott olyan gyorsan idén, mint a sauberes Sergio Perez a monzai időmérő edzésen (km/ó).

126 - ennyi előzés történt a Török Nagydíjon, száraz környezetben.

125 - ennyi előzés történt a Kanadai Nagydíjon, vizes környezetben.

364 - ennyi percig tartott a montreali "esőfutam".

24000 - ennyi gumit használtak el a csapatok 2011-ben.

10200 - ennyi kilogramm "gumireszelék" maradt a pályákon.

739 - ennyi körön át nézte a mezőny Vettel hátát.

3 - ennyi körön át vezetett a hétszeres világbajnok Michael Schumacher.

2 - ennyi vb-címnél tart Vettel.

1 - Vettel autójára jövőre is ezt a számot festik fel.

párizsi olimpia 2024
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.