Évek óta húzták a szájukat az elemzők, mondván: túl kevés az előzés a Forma-1-ben. Aztán idén bejött a DRS, azaz az állítható hátsó szárnyak, és bár önmagában ez nem volt elég az üdvösséghez, kétségtelen, hogy a látványos helycserékben nem volt hiány 2011-ben.
Arról egyelőre még nem látott napvilágot pontos statisztika, hogy az idei szezon utolsó nagydíján összesen hány előzés történt, de a Mercedes jóvoltából néhány napja már tudni lehet, hogy a vasánapi brazil futam kivételével 2011-ben 1400-nál is több előzés történt. Ha ehhez hozzátesszük, hogy mintegy 40 százalékban ehhez a hátsó, billenthető szárnyaknak (DRS) van alapvetően közük, nyilvánvaló, hogy a DRS rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket. (A működésből eredő sebességtöbbletet jól mutatja a Sauber videója - vigyázat, nagyon hangos! )
A török nagydíjon 85, a kanadain 79, és a kínain 67 előzés volt - ez önmagában is igazolja, hogy az előzés-rásegítő rendszer bevezetése jó döntés volt. De vajon látványosabbak lettek-e az előzések, mint korábban? - adódna a laikus logikus kérdése. Az alábbi, kifejezetten a hvg.hu véleményét tükröző best of válogatásban felelevenítjük a szezon legjobb pillanatait.
Elsőként, amolyan bemelegítés gyanánt íme egy csokorra való Fernando Alonso idei skalpjaiból.
A legszebb előzések közt helye van Rubens Barichello (Williams) monacói előzésének, amit Michael Schumacher (Mercedes GP) szenvedett el egy olyan helyen, ahol a '80-as '90-es évek fordulóján még rendre megpróbálkoztak ilyesmivel, de ahol erről a jelenkor pilótái jó ideje leszoktak már. Jó az öreg a háznál!
Sebastian Vettel (Red Bull Racing) monzai "fél autómmal a füvön vagyok"-féle vakmerőségének is kiemelt helyet tulajdonítunk ebben a gyűjtésben, ami a mozdultasor végére az akkor pillanatnyilag vezető helyen száguldó Fernando Alonso (Ferrari) reményeit adta át az enyészetnek. Pedig a Ferrari hogy szerette volna azt a hazai győzelmet!
De Kamui Kobajasi (Sauber) Abu-Dzabiban bemutatott csele is igen tetszetős volt, mert bár a japán kamikáze idei teljesítménye látványban fel sem ért a tavalyival, az azért igen szép volt, ahogy az előtte bizonytalankodó két HRT-st (Ricciardo és Liuzzi) egy merészen bő gázfröccsel átlépte.
Az idényben az egyik legtöbbet előző versenyző James Button (McLaren) volt, akihez ráadásul a szezon legeredményesebb előzése is kapcsolódik. A Kanadai Nagydíj utolsó körében a csak a rá jellemző, futamvégi "ereszd el a hajamat" tempónak köszönhetően simán legázolta a végig az első helyen autózó Sebastian Vettelt (is), és megnyerte a montreali futamot.
A legszebb előzésnek mégsem ezt, hanem Mark Webber (Red Bull) spai előzését tartjuk, mert az Eau Rouge-ban egy ilyen manőver nemcsak hogy látványos, de egy kétszeres világbajnok ellen végrehajtva (Alonso ráadásul maga is kifejezetten előzészseninek számít), egészen elképesztő. Ilyesmit Webberen kívül az idén senki más még csak meg sem próbált! Az pedig külön habnak számít ezen a belga tortán, hogy ez a vakmerő manőver végül a második helyet érte az ausztrálnak.
szólj hozzá: Webber az Eau Rouge-ban előz
Idén a halálra kerestek legtöbbször a Wikipédián
De ennél azért vidámabb témák is előkerültek Taylor Swifttől kezdve az amerikai politikusokon át, egészen a párizsi olimpiáig a top25-ös listán.