Az előzetes félszek ellenére sem volt balhé Bahreinben, de a Lotus úgy elhúzta a mezőny nótáját, hogy a regnáló világbajnok idei első győzelme is csak azért fér be a hírekbe, mert ő az egyetlen, akin Raikkonen és Grosjean nem tudtak időben átgázolni.
Mitől volt jó a vasárnapi bahreini futam?
Mitől, ha a szokásos parádék helyett mindenki csak visszafogottan pózolt, és ha a koronaherceg még a magyar nézőket is fontosnak tartotta megnyugtatni: Bahreinben egyébként minden rendben van? Mitől, ha a sivatagi pálya körül nézőt egész hétvége alatt alig láthattunk, és helyette a kanyarkijáratok körül a homokra festett színes geometriai minták mutogatásával gondoltak színt vinni a közvetítésbe? Mitől, ha mielőtt a pódiumon az első három a pezsgő helyett valami cukros lébe nyalhatott volna bele, még kínosan végignéztük (hallgattuk), hogy a célvonalon áthaladást követően gurulóra váltó Rosberg látványa visítozó őrjöngést váltott ki Mezei Dánielből.
A válasz lehet egyszerűen az, hogy Raikkonen miatt. Illetve: a Lotus miatt. Mert bár a mezőny többi része is a pályán volt (nyilván), e futam után végül is helyén valónak tűnik azt is sarkítva hozzátenni: minek.
Szombaton ugyebár a legtöbben hülyének nézték a Lotus finnen alkalmazott taktikáját - azt, hogy azzal együtt is egy garnitúrányi gumit spóroltattak meg Raikkonennel, hogy emiatt a rajtrácson kicsúszak a Top10-ből. Pedig ez a versenyen szimplán bevált, igaz, ehhez az is kellett, hogy a finn - tőle idén szokatlanul - igen jól rajtolva, az első kanyarban a 8. helyen forduljon, hogy aztán gyorsan lelépje az előtte izmozó Rosberget is. És hogy végül nem nyerte meg?
Nos, ezt tudja be ki-ki Vettel harcosságának, Raikkonen higgadtságának - vagy annak, hogy a finn egyetlen esélyét a végső előzésre annak köszönhetően szalasztotta el, hogy a célegyenes végén a német haverja nagy valószínűséggel már féktávon belül váltott irányt (ami ugyebár szabálytalan - és ezt Raikkonen a dobogóra állás előtt láthatóan szóvá is tette; egy laza, legyintős kézmozdulat kíséretében). Vígasztalásul pedig legyen elég annyi, hogy ha még egy kört menni kell, akkor az utolsó cseppig elhasznált üzemanyag miatt Vettel nem fejezte volna be a futamot. De befejezte, megnyerte, hadd vigye!
Lotusos virágvasárnap
Ezzel együtt, a Lotusnak nagyon nagy napja volt vasárnap, mert bár azt Bulliet korábban is állította, hogy e mezőnyben jó az autó, és igazából dobogón volna a helye, ezt a múlt heti kínai, nagy gumizabálós betlivel bezárólag leginkább a meglévő kincstári optimizmus számlájára lehetett írni. Most nem, Bahreinben szárnyak nőttek a két fekete lóra. De ezzel együtt is: a Lotus helyzete Bahreinben éppen ugyanolyan volt, mint a Maláj nagydíjon a Sauberé (illetve: csak Perezé, aki a második lett), és Kínában a Mercedesé (illetve: inkább csak Rosbergé, aki bezsebelte élete első f1-es győzelmét). A Renault ex-gyári csapata meglepte a komplett mezőnyt a vasárnap mutattot teljesítményével, mert bár látszólag mindenkit ugyanaz a probléma súlytotta.
Az, hogy a Pirellivel most jár itt először a versenyautós karaván, és így a szokásosnál kevesebb információjuk volt az istállóknak mindarról, ami a körülményváltozással az autók és a gumik közti kölcsönhatásban történik, és arról, hogy mi az, ami ilyenkor pluszban az aszfaltba taposható.
Márpedig az még az mtv-s közvetítés elején is elhangzott, hogy a verseny idejére még a szombati időmérő alatt mért, a helyszíni viszonyokhoz képest kissé hűvös időtől is 12 Celsius-fokkal hidegebb viszonyok közt indult el a verseny. És az, hogy az aszfalt 42-50 vagy 30-40 Celsius-fokos, egyáltalán nem mindegy. Pont az autók tapadásában nem mindegy, és pont abban nem, hogy a tűhegyesre állított motorokat mindez hogyan befolyásolja. (Ezért is lesz éremes alaposan átbogarászni a rendre alapos elemzést író Farkas Péter szerda körül befutó írását az f1hirek.hu-n.) És itt jön a képbe egy tény: Grosjean tesztelt itt korábban, még a Pirelli alkalmazottjaként, vagyis neki egyedül volt plusz tapasztalata Bahreinből, aminek - sok más tényezőt is figyelembe véve - meg is lett az eredménye.
Azt is érdemes azonban visszaidézni, hogy a Lotus az első futam óta folyamatosan előre halad, tapadt az egyértelmű favoritokra (Red Bull, McLaren), az alulteljesítő Ferrarira és a kiugró formát mutató Mercedes árnyékában óvatosan közel lopózott a mezőny éléhez. Most pedig, hogy szinte minden összeállt - csak a futamgyőzelem nem. Raikkonen csalódottsága, az, hogy a 11. helyről csak a 2. lett, alaptalan - hirtelen a harmadik helyen találják magukat a konstruktőrök versenyében. Kár, hogy innen valószínűleg már nem vezet feljebb az idei út...
Poroszkáltak még
Ami a verseny többi részét, illetve szereplőit illeti: ha a Lotus nincs, az egész sivatagi showból leginkább arra emlékeznénk, hogy Rosberg előbb Hamiltont, majd Alonsót terelte ki a pályáról (a döngölt homokra). Ennek szabályosságát meglepően sokáig csócsálták a versenyfelügyelők, hiába, hogy az F1 előtt futó GP2 mezőnyben is akadt pont ezen a részen, pont ilyen hajmeresztő manőver. A Mercedes - mondjuk úgy - sportdiplomáciai erősödését mutatja, hogy míg más esetekben a boxutca áthajtásos büntetés minimum kijárt volna egyetlen ilyen kormánymozdulatért is, végül Rosberg egyik hajmeresztő manőverét sem találták szankcionálandónak. A magunk részéről akkor is inkább Alonsónak adnánk igazat, a spanyol szerint tehát eztán nem csak előzni lehet majd a pályán kívülről is (ahogy Hamilton tette, miután homokvihart zúdított a pályára), de az előzni készülő riválisokat eztán következmények nélkül akár a kórházba is el lehet küldeni.
Jó hír az 5. helyet elcsípő Alonsónak vagy sem, de úgy látszik, hogy Massa kezd végre rálelni arra az útra, amin legalább az év végéig kihúzhatja a Ferrarinál. Az például, ahogy a verseny elején beszúrt Raikkonen mellé, és ahogy képes volt nem felöklelni a kanyarban is mellette lévő Lotust, komoly élversenyzői erényről és harciasságról tett bizonyságot. Akkor is, ha ez a lesipuskás megoldás időleges diadalt hozott csak a brazilnak, aki végül a 9. lett. És ha ez nem is nevezhető ferraris szemmel sikernek, Massa ezzel a pozícióval eljutott oda, ahol most a mezőnyben a Ferrarik helye van.
A négy futam alatt Massa eddig elért eredményei (kiesett, 15., 13. 9.) ugyan Alonsoéhoz (5., 1., 9. 7.) képest még szerények, de jelzik: a brazil lassan kész végre kikászálódni a tavalyi depressziójából. Abból, amiben az idén negyedszer is pórul járt Schumachernek (aki előbb a Q1-ből nem jutott tovább, aki alatt váltót cseréltek, és aki nagy-nagy szerencsével lett a 10.) és Buttonnak lesz lassan bérelt helye. Merthogy Button megint, négy futamból már másodszor is nullázott. És bár most nem betlizett, mint Malajziában, hanem a technika ment szét alatta, ez a brit újabb világbajnoki címről szőtt álmait képes lehet visszabontani.
Webber, a nevető hanyadik?
A vasárnap - a rendező jóvoltából is - észrevétlenek közt feltétlen ki kell emelni, hogy Webber, aki lényegében semmi említésre méltót nem csinált a rajt után, megint simán behúzta a negyedik helyet. Egyetlen alkalomal sem villogott (simán lenyomta őt Raikkonen - igaz, a Lotus sokkal gyorsabb volt), de most a legkiegyensúlyozottabb eredmények szállítójának számít. Jöhet eső, jöhet szél, de a stabilitásnak köszönhetően az ausztrál úgy áll a bajnokságban a 3. helyen (csak 5 pontra a vezető Vetteltől), hogy erőlködés nélkül csinált 4x4-et - négy futam négy negyedik hely. És bár a 2012-es szezonból Bahreinben épp csak lefutottá tették az idény elejét, mi a magunk részéről e kiegyensúlyozottságot a világbajonki címre esélyesek legfontosabb tualjdonságának neveznénk.
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.