2009. november. 17. 19:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. november. 17. 18:22 Shake

160 kilóval is lehet valaki filmsztár – videó

Meglepően sok figyelmet kap egy aránylag kis költségvetésű, független amerikai film, amely egy túlsúlyos, fekete bőrű és halmozottan hátrányos helyzetű tinédzser hétköznapjainak borzalmát részletezi.

Az, hogy egy film tetszik a kritikusoknak, jól szerepel a filmfesztiválokon, még semmire nem garancia. Hiába a díjak, könnyen előfordulhat, hogy a szakmailag sikeres alkotás kellemes referenciaként végzi az alkotók önéletrajzában. Most azonban úgy tűnik, hogy bizonyos okokból a Precious (Drágaság) című kis költségvetéssel készült, független film a Sundance és más fesztiválok után a nagyközönséget és a tömegmédiát is meghódíthatja – még Oscar jelölésekről is suttognak a bennfentesek.

Minden kritikus szuperlatívuszokban beszél a Precious művészeinek teljesítményéről, de a remek színészi alakítások önmagukban még nem lennének elégségesek a sikerhez. Pedig a film mögött álló producerek, akik nem kisebb nevek, mint az afroamerikai filmgyártás koronázatlan királya, Tyler Perry és a világ egyik legbefolyásosabb média személyisége, Oprah Winfrey gondoskodtak a nagy nevekről. A főszerepet játszó elsőfilmes Gabby Sidibe mellett kórházi ápolóként feltűnik Lenny Kravitz, szociális munkásként Mariah Carey (érdemes alaposan figyelni az előzetest, alig felismerhető), a lány állatian erőszakos anyját Mo'Nique játsza, aki különböző vígjátékokban vált ismertté, de Sherri Shepard, az egyik reggeli beszélgetős program sztárja is feltűnik a filmben.


Furcsa módon a beszámolók szerint a film nem az elsődleges célcsoportnak gondolt hátrányos helyzetű afroamerikai fiatalok körében népszerű. “Minek fizessek azért, hogy olyat lássak a moziban, ami egyébként is körülvesz?” - fogalmaztak az újságíróknak a filmmel kapcsolatban.

Bár többen meglepőnek tartját a középosztály érdeklődését, a Precious a bemutató óta eltelt időszak eredményei szerint nem csak szakmai, de anyagi sikereket is felmutatott. Ha az egy mozira jutó bevételeket nézzük, még a szezon slágerének számító 2012 című gigaköltségvetésű katasztrófafilmet is megelőzte, holott a marketing költéseik össze sem hasonlíthatóak.

Ha nem is költenek milliókat a reklámra, az alkotók médiában való megjelenése erőteljes. A showműsorok, magazinok nyilván szeretik a film kedvéért átalakult sztárokat, Mariah Carey smink nélkül, barna hajjal játszott, a súlyával sokat küzdő Mo'Nique pedig meghízott, de a főszerepet játszó Gabby Sidibe is kezd kedvenccé válni. Az első filmszerepével meglehetősen tapasztalatlannak mondható, a forgatás óta némileg lefogyott Sidibe igen jól szerepelt minden megjelenésén, pedig a leghíresebb tévés sztárok kérdezgették, Ellen DeGeneres egyenesen odavolt érte. 

A női magazinok könnyfakasztó interjúi után pedig még az igen patinás Vanity Fair is fotót és cikket közölt az ifjú sztárról, aki máris újabb szerepajánlatokat mondhat magáénak. Többek szerint a háttérből Tyler Perry és Oprah Winfrey mozgatják a szálakat igen-igen messzire elérő karjaikkal, nekik köszönhető a pompás fogadtatás. Ha így is van, az elismerés akkor sem érdemtelen, ezt a film már a hivatalos bemutató előtt bebizonyította, a csillogás és a taps csak ráadás.

KM