John Hanlon, az ELFAA főtitkára úgy véli, hogy ez a növekedés az iparág köztudottan nehéz helyzetében - amikor számos...
John Hanlon, az ELFAA főtitkára úgy véli, hogy ez a növekedés az iparág köztudottan nehéz helyzetében - amikor számos hagyományos fuvarozó a különböző kormányzati támogatások ellenére kevesebb utast szállított - azt jelzi, hogy a fapadosok a jövőben is domináns szerepet játszanak majd Európa légiközlekedésében. 2010-ben az ELFAA kilenc tagvállalata már 728 darab korszerű utasszállító repülőgépet üzemeltetett, melyek átlagos életkora mindössze 5,3 év volt. A 31 hagyományos fuvarozót tömörítő AEA (Association of European Airlines) tagvállalatai az elmúlt évben 2,7%-os növekedéssel, összesen 343,5 millió utast szállítottak, s közülük 261,1 millióan repültek Európán belül.
Az AEA tagoknak gépeik átlagos kihasználtságát 2%-kal 77,9%-ra sikerült növelni, ami azonban 4,4 %-kal, még mindig alatta marad a fapadosok teljesítményének. Az ELFAA szerint az Európai Bizottság – a piacra jutás liberalizálása ellenére – még mindig túlzottan engedékeny a hagyományos fuvarozókkal szemben. Ezért régóta sürgetik, hogy az EU egyszer s mindenkorra tiltsa meg a nehéz helyzetbe került nemzeti légitársaságok nyílt vagy burkolt állami támogatását. Miközben az egymással versenyző fuvarozók közül a fapadosok kemény költségvetési korlátokkal dolgoznak, nem engedhetik meg, hogy az állami védőernyő alatt működő versenytársaik számára teljesen mindegy legyen, hogyan teljesítenek pénzügyileg.
A fapados ágazat számára elfogadhatatlan az a hozzáállás mind a piaci szereplők, mind pedig adott esetben a kormányzatok részéről, hogy ha egyébként a piaci környezetben működő, magán légitársaságokkal versenyző nemzeti légitársaságok képtelenek pénzügyi teljesítményt produkálni, és folyamatosan veszteségeket szenvednek el, az államok kisegítik őket. Ez teljes mértékben aláássa és sérti a versenysemlegesség elvét, illetve az európai uniós szabályokba ütközik. Hanlon szerint a liberalizációt – a légitársaságokhoz hasonlóan -, mielőbb ki kellene terjeszteni a repülőterekre és az ATM-üzemeltetőkre is, mert csak ez garantálhatja a valódi versenyt a ma még monopolhelyzetben lévő szolgáltatók között.
TTG