Manapság már egy tapodtat sem teszünk laptopunk, telefonunk nélkül és sokan...
Manapság már egy tapodtat sem teszünk laptopunk, telefonunk nélkül és sokan nyűgösek lesznek, ha hosszabb időt kell internet elérés nélkül tölteniük. Sokan még a nyaraláskor sem kapcsolnak ki. Hogy ez jó vagy rossz-e, nem tisztünk eldönteni, lényeg, hogy aki így akarja tölteni a szabadidejét, az megtehesse. Végvári Attilát, a Magyar Turizmus Zrt. e-marketing iroda vezetőjét kérdeztük a hazánkban rendelkezésre álló technikai háttérről, szolgáltatásokról:
Hogyan használhatók az internet adta eszközök a turisztikai iparban?
A belföldi utazók egyre jelentősebb hányada az internetet használva választ magának úti célt, gyűjt turisztikai információt. Minden más iparághoz hasonlóan a turizmus is hatalmas hasznot hajthat az új technológiák adta lehetőségekből, legyen szó akár online-foglalási eszközről egy szálloda honlapján, képeslap, vagy videó küldő funkcióról egy nevezetesség tövében, vagy épp forgalmi adatok elemzéséről, új típusú piackutatási eszközként. Manapság nélkülözhetetlen szerepet játszik az e-marketing alkalmazása a turisztikai kínálat piacra juttatásában, ám amíg más területen egy, kézzelfogható terméket kell a fogyasztónak bemutatni, addig egy turisztikai szolgáltatást jóval nehezebb online eszközökkel népszerűsíteni.
A nyaralók ma már folyamatos internet kapcsolatot igényelnek. Szeretnék megosztani a fotóikat a barátaikkal, programokat szeretnének találni stb... Mennyire szolgálják ki a hazai szálláshelyek és turisztikai célpontok ezeket az igényeket?
Erre vonatkozó felmérés nincs az MT Zrt. birtokában, de nyugodtan mondhatom, hogy az egyre-másra nyitó új házak különös figyelmet fordítanak az internet-szolgáltatás biztosítására, legyen szó WiFi, vagy vezetékes kapcsolatról. A korábban épült hotelek pedig fejlesztéseik alkalmával, - megjegyzem nagyon helyesen -, kitörési pontot látnak abban, ha szolgáltatási palettájuk szélessávú internet hozzáféréssel bővül. Ma már nem csak az üzleti turista utazik laptopjával, a családok a nyaralást megörökítő videót/fotókat gyakran még a helyszínről megosztják hozzátartozóikkal, barátaikkal. Nem is beszélve a bloggerekről/mikrobloggerekről, akiknél az azonnali információközlés szinte elvárás. Mára mindennapossá vált az is, hogy egy kávézóban, étteremben, vagy múzeumban bárki használhat vezeték nélküli szolgáltatást (esetenként térítés ellenében). A hotspotter.hu térképe alapján a fővárosban, a Balatonon és nagyvárosainkban ritka az olyan hely, ahol ma már ne lehetne valamilyen internetes szolgáltatást igénybe venni.
Magyarország milyen fejlesztéseket tesz az ügyben?
Számos, az ágazatban kiírt pályázat ösztönzi a beruházókat további fejlesztésekre annak érdekében, hogy a hazánkban tartózkodó turisták számára egyre több helyen hozzáférhető legyen az internet kapcsolat, vagy valamilyen online tájékoztatórendszer. De említhetném az eMagyarország Program keretében létrehozott, nyitott kapukkal működő, közösségi internet-hozzáférési pontokat is, amelyek országszerte több mint 3000 helyszínen várják a felhasználókat. Elsők között a Sütő utcai Tourinform irodában létesült ilyen munkaállomás.
A mobilinternet térnyerésével milyen újabb lehetőségek kerültek képbe?
2008-ban megújult a Magyar Turizmus Zrt. megjelenése a mára oly fontossá vált mobiltelefonok kijelzőjén is, amelyet partnereink segítségével 2009-ben továbbfejlesztünk, kiszélesítve az ezen a csatornán eljuttatandó információ spektrumát. A mobilkommunikációhoz szorosan kapcsolódó GPS alapú információszolgáltatásra komoly hangsúlyt fektetünk. Céljaink között szerepel Tourinform irodák és egyéb POI-k – points of interest – felvitele a legnagyobb ilyen típusú tartalomszolgáltatók rendszereibe. A mobilkészülékekről és az új generációs telefonokról elérhető a mobil.itthon.hu portálunk nemrég megújított felületén aktualitások, televíziós programajánlónk anyaga, Tourinform irodák elérhetősége, időjárás-jelentés, friss szakmai hírek, multimédia tartalmak (játékok, képernyőkímélők), illetve a legfontosabb, a Nemzeti Turisztikai Adatbázis (összesen mintegy 15.000 turisztikai szolgáltató adatai, illusztrációi) érhetők el.
Mennyire frissek a saját oldalukon közölt információk, milyen gyakran aktualizálják azokat?
Az adatbázist illetően a különböző szolgáltatási csoportokban a Tourinform irodák meghatározott időközönként frissítik az adatokat, de természetesen amennyiben a szolgáltatók jelzik, hogy a közölt adatok változtak, a központban azonnal frissítjük azokat. Megítélésünk szerint a turizmusban mindig naprakész, tárgyilagos adatokra van szükség. Természetesen a további rovatokat az igényeknek, tartalmaiknak megfelelően frissítjük.
A pénzügyi válság szükségessé tette marketingstratégiájuk átgondolását?
A Magyar Turizmus Zrt. 2009. évi marketingtervének elkészítése és elfogadása egybeesett a gazdasági világválság Magyarországra történő begyűrűzésével. A várható negatív hatásokat a marketingterv megírása során már figyelembe vettük, annak súlyosságát azonban sem a hazai, sem a nemzetközi szakértők, szakmai szervezetek még nem tudták pontosan megbecsülni.
-p-