A párizsi válságközpont hétfő délután arról...
A párizsi válságközpont hétfő délután arról értesítette a magyar nagykövetet, hogy az utaslistán négy magyar név szerepel. Előzőleg a külügyminisztérium az MTI érdeklődésére még azt közölte, hogy nem kapott hivatalos értesítést arról, hogy magyar állampolgárok is lennének az utasok között, és a kirendeltségeken sem jelentkezett senki azzal, hogy hozzátartozója a repülőgépen lett volna.
"Egyértelműen kizárható, hogy a repülőgépet eltérítették" - közölte a francia környezetvédelmi miniszter a párizsi Roissy repülőtéren. Jean-Louis Borloo szerint egyelőre pontos információ nincs arról, hogy mi is történt, de a Rio de Janeiro és Párizs között eltűnt Air France repülőgéptől érkeztek automatikus üzenetek, amelyek rövidzárlatról tettek jelentést, miután a gép átrepült egy viharzónán.
A miniszter elmondta: Franciaország erősítést küldött a brazil légierőnek az eltűnt repülőgép megtalálására a brazil partoknál. A francia katonai gép a szenegáli Dakarból szállt fel a délután folyamán, s később egy másikat is küldtek.
A brazil légierő helyi idő szerint hétfő hajnalban megkezdte kutatást a feltételezések szerint az Atlanti-óceánba zuhant A330-típusú Airbus utasszállító repülőgép után az ország északkeleti részénél található Fernando de Noronha sziget térségében.
A brazil légügyi hatóságok szerint az AF 447 jelzésű járat 565 kilométerre volt Natal kikötővárostól, amikor utoljára rádiókapcsolatba lépett az úgynevezett atlanti ellenőrző központtal. A gép rendben, 840 kilométeres sebességgel, mintegy 35 ezer láb magasságban haladt, vagyis valamivel 11 ezer méter alatt. Azután tűnt el, hogy kikerült a brazil radarok által fedett övezetből, de még a szenegáli légtérellenőrzési zónába való beérkezése előtt.
A francia légitársaság vezetője szerint közép-európai idő szerint 3 óra 30 perckor volt utoljára rádiókapcsolat az eltűnt gép kapitánya és a brazil légiirányítók között. Négy óra körül az Air France járata viharzónába került, az automatikus üzenetek a gép egyes műszereit érintő sorozatos technikai meghibásodásokról negyedórával később kezdtek érkezni. Mindez arra utal, hogy "váratlan helyzet" történt a fedélzeten - fogalmazott Pierre-Henri Gourgeon sajtótájékoztatóján. A légitársaság igazgatója szerint az Air France feltételezése az, hogy villámcsapás érte a gépet, amelynek következtében légikatasztrófa történt.
Magyarok is voltak a gépen
A gépen 228 személy, 216 utas, valamint a személyzet 12 tagja tartózkodott. Az Air France hivatalos tájékoztatása szerint az utasok között 126 férfi, 82 nő, hét gyerek és csecsemő volt. A gépre többségében brazilok szálltak föl, de a France 2 közszolgálati televízió értesülése szerint legalább negyven francia, az olasz hírügynökség szerint öt olasz, a marokkói kormányhoz közel álló források szerint három marokkói orvos, egy nő és két férfi is volt az utasok között. Az ARD német közszolgálati televízió a francia kormányra hivatkozva több mint húsz német állampolgárról adott hírt, aki a gépen volt.
A Hír Tv információi szerint két magyar felnőtt, egy nő és élettársa, valamint két magyar kisfiú utazott az Air France Brazíliából Párizsba tartó repülőgépén. A televízió az egyik magyar utas, egy kisfiú édesapjára hivatkozva azt közölte: a férfi volt felesége és közös gyermekük, továbbá a nő élettársa és egy másik, 10-11 év körüli, rokonlátogatóba vitt kisfiú utazott a gépen. A Hír Tv szerint a volt férj felvette a kapcsolatot a Külügyminisztériummal, ahol megerősítették a nevek alapján, hogy volt feleségének és kisfiának a neve szerepel az utaslistán. Az asszony a Nemzetközi Pető Intézetben dolgozott, és egy három hetes tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban - közölte a Hír Tv.
Szakértők a tragédiáról
Önmagában a villámlás és a turbulencia ritkán okoz repülőszerencsétlenséget; e két körülményen kívül további tényezők egyidejű fennállása vezethetett a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia utasszállító repülőgép hétfői eltűnéséhez - mondták el szakértők. Az Air France szóvivője azt mondta, villámcsapás érhette a légitársaság eltűnt 447-es járatát.
Szakértők azonban rámutattak: a villámlástól önmagában általában nem zuhan le egy korszerű repülőgép. Patrick Smith polgári repülőgépeken repülő amerikai pilóta és repülésügyi szakíró elmondta, a repülőgépeket ma már úgy építik, hogy ellenálljanak a villámcsapásnak, s rendszeresen érik is villámcsapások a levegőben a gépeket: a statisztika szerint a tengerentúli járatokat, mint amilyen az Air France feltételezhetően szerencsétlenül járt gépe is volt, átlagosan háromévente egyszer, a kisebb távon közlekedő gépeket - amelyek kisebb magasságon repülnek - ennél is gyakrabban, évente egyszer.
Nagyjából hét órával a felszállás után az Air France pilótái jelezték, hogy sűrű zivatarfelhő van előttük, amely egy - az egyenlítői égövben rendszeresen előforduló - erőteljes zivatar része. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a gép - amint az ilyen esetekben megszokott - eltért-e az eredeti repülési útvonaltól, hogy kikerülje az erős légörvényt. Az Air France közlése szerint a repülőgép megfelelő műszere, amely automatikusan továbbít adatokat a földi állomásoknak, jelezte, hogy gond van az Airbus A330-200 típusú gép elektromos rendszerével, valamint a nyomáskiegyenlítő rendszerrel. Szakértők azt valószínűsítik - hangsúlyozva, hogy még igen korai találgatásokba bocsátkozni az utasszállító eltűnésének okairól, mielőbb meg kellene találni a gép feketedobozát -, hogy több tényező összjátéka, szerencsétlen események láncolata vezethetett a feltételezett katasztrófához.
Az első nyomok?
Ma reggel már érkezett az újabb hír: narancssárga fényeket látott a horizonton egy atlanti repülőjárat brazil pilótája az óceánnak azon a részén, ahol hétfőn eltűnt az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó repülőgépe. A brazil légierő megerősítette a hírt, amely szerint a pilóta narancssárga, "fénylő pontokat" látott Fernando de Noronha szigetétől körülbelül 1300 kilométerre, vagyis nagyjából 1650 kilométerre a brazil partoktól, azon az útvonalon, amelyen a párizsi járat közlekedett. A TAM brazil légitársaság pilótájának megfigyelése nagyjából egybeesett a francia utasszállító eltűnésének időpontjával, ezért nem lehet kizárni, hogy az Air France-gép égő roncsait láthatta az óceán felszínén. A brazil légitársaság tájékoztatta a hatóságokat.
Brazil és francia repülőgépek és hajók hétfő éjjel is folytatták az Airbus A330-as utasszállító keresését. Egy spanyol hajó is csatlakozik a kutatáshoz, s az Egyesült Államok is útnak indított egy P3 típusú felderítő repülőgépet a térségbe.
MTI