Plázs travelline.hu 2009. február. 16. 17:41

Az EU vizsgálja az Austrian Airlines privatizációját

Arra a kérdésre is választ keresnek, hogy a tulajdonrészét eladásra...

Arra a kérdésre is választ keresnek, hogy a tulajdonrészét eladásra kínáló osztrák állam a közösségi jog szerint vajon magánbefektetőként kezelhető-e. A tavaly decemberben aláírt szerződés értelmében ugyanis a Lufthansa mindössze 366 ezer 268 eurót és 75 eurócentet fizetne az OIAG állami holding 41,56 %-os részvénycsomagjáért, miközben feltételül szabta, hogy az osztrák állam 500 millió eurót vállaljon át az AAG adósságából. Az Air France-KLM csoport - amely szintén érdeklődést mutatott az AAG privatizációja iránt – elismerte, hogy ők tettek panaszt az EU illetékes szerveinél, illetve kérték a tervezett tranzakció megvizsgálását, de hangsúlyozzák: az AAG adósságainak állami átvállalása nem csak őket irritálja, hanem számos más légitársaság részéről is felháborodást váltott ki. Az EU ugyancsak megvizsgálja, hogy a Lufthansa nem kerül-e megengedhetetlen monopolhelyzetbe, és a németek nyomására kidolgozott AAG szerkezetátalakítási program összhangban van-e az EU irányelveivel. Az AAG keményen küzd azért, hogy elkerülje a fizetésképtelenséget, ezért idén 225 millió, 2012-ig pedig további 200 millió eurót szeretne lefaragni a költségeiből. A megtakarítás felét a mintegy 10 százalékos kapacitáscsökkentéssel kívánják elérni, de drasztikus változásokat terveznek az alkalmazottak bér-és járulékfizetési rendszerében is. Amennyiben viszont az Európai Unió megakadályozná a szerződés életbe lépését, az szakmai elemzők szerint az AAG azonnali csődjét jelenthetné.

TTG Hungary