Ha már végképp kifogytak a turisztikai szakemberek a kampánytémákból...
Ha már végképp kifogytak a turisztikai szakemberek a kampánytémákból, akciókból, más ötletekből és mindenki ismeri már városuk nevezetességeit, akkor is marad egy aduász: ez pedig a konyha, a főzés, a gasztronómia.
Ez a téma nemhogy kimenne a divatból, de most kezd csak igazán népszerű lenni. Az egyik legtekintélyesebb kiadvány, a Forbes Traveller időről-időre sorra veszi a legérdekesebbeket.
Az arab konyha iránt kíváncsiskodóknak tartanak rendszeresen főzőleckét Marrakesben. A marokkói konyha azért is vonzó, mert "a szaharai ízek keverednek az európaiakkal" - ahogyan a Gusto szakmai magazin fogalmaz.
A leckék mindig a piacon kezdődnek, ahol a "nebulók" megvásárolják az oktatókkal együtt az ételek hozzávalóit, majd indul a főzés. Alapfokú "tantárgyak": a klasszikus lencseleves, a harira, a citromos kusz-kusszal töltött csirke, a többféle tagine és a mézben fürdetett édességek.
Ázsiában ma már nemcsak a thaiföldiek, hanem a kínaiak is szerveznek gasztronómiai utakat. A China Sports and Travel főzőútjain 11 napon keresztül magyarázzák az érdeklődőknek a pekingi, a sanghaji és a kantoni konyha különbségeit. Egy egész napot szentelnek például csak a pekingi kacsa rejtelmeinek, de van zöldségszobrászat nevű lecke is.
A japánok alaposan megkérik a gasztronómiai túrák árát, de akad jelentkező a magyar forintban 1,6 millióba kerülő szaké, szusi, tofu és teatanfolyamra is. Igaz, a "diákok" különleges helyeken laknak közben, ősi családi birtoktól kezdve jellegzetes, régi japán fogadókig.
Az ínyenc úti célpontok között a legnépszerűbb újabban az amerikai, azon belül is a cajun és kreol konyha vidéke, Lousiana és New Orleans. Aki napközben nem tanulta meg ötösre a jambalaya és a gumbo elkészítését, azok számára esténként vendéglő körjáratot szerveznek.
Desszerttémában a belgák vezetnek: "csokoholisták" számára különösen vonzóak azok az utak, amelyek a belga és a holland csokigyárakba ígérnek kirándulásokat.
MTI