Az indiai állami légitársaság azután adta át felmondólevelüket a...
Az indiai állami légitársaság azután adta át felmondólevelüket a légiutaskísérőknek, miután nem sikerült a cég szabályzatában meghatározott súlyra lefogyniuk, melyet minden esetben az élekor és a testmagasság alapján határoznak meg. A felmondásra karácsonykor került sor az után, hogy a légiutaskísérők precedens értékű pert vesztettek még júniusban.
Miután az 51 éves Shelia Johsi légikisasszony a társaság testsúly-politikája elleni beadványát az Indiai Legfelsőbb Bíróság elutasította így nyilatkozott: „Elképesztően felháborítónak tartom, hogy a dolgozó nőket támadják. Ez nem modell-munka, mi nem a kifutón dolgozunk.”
Joshi asszony, aki kb. 160 cm magas, maximum 63,5 kilogramm lehet, hogy ne lépje túl a légitársaság korlátját. A két éve bevezetett szabály óta a diétájának köszönhetően mintegy 2 kilóval marad a súlyhatár alatt, azonban akiknek nem sikerül legyőzni saját tömegüket, nincs kegyelem. „Most, akár, ha 10 grammal is a súlyhatár felett van valaki, elbúcsúznak tőle. Ez nevetséges, a túlsúly nem fertőző betegség.” - mondta Joshi asszony.
A légitársaság hozzáállása sokakat meglepett Indiában. Októberben a Jet Airways, a legnagyobb magánkézben lévő légitársaság nehéz anyagi helyzetére hivatkozva 1900 légiutaskísérőjétől vált meg. Másnap az alkalmazottak tiltakozásának, a közfelháborodásnak, és nem utolsó sorban az egyik szélsőséges politikai párt fenyegetésének hatására (miszerint megvonják tőlük a leszállási jogot Mumbai-ban) az összes elbocsájtott alkalmazottat visszavették.
Júniusban a Legfelsőbb Bíróság ítélete kimondta, hogy az alkalmazottak fiziológiája hatással lehet a személyiségükre is. Elutasították azt az érvelést, hogy a kövér ám fitt alkalmazottak képesek ugyanolyan jól teljesíteni munkájukat, mint sovány társaik. Az ítélethirdetés után Sikri és Midha bírók hozzátették: „Sok vita volt arról, hogy a nagyon soványak lehetnek-e egészségesek, de a túlsúlyosoknál ez a kérdés fel sem merült.”
A szabályozás új lendületet adott a légitársaságnak, akik most karcsú légiutaskísérőikkel csábítják magukhoz az utazókat, de így is nehéz a helyzetük a csökkenő utas szám miatt. A módszert átvette az ital-mágnás Vijay Mallaya is, a feltörekvőben lévő Kingfisher légitársaság tulajdonosa, aki azt állítja, hogy ő maga ellenőrzi minden alkalmazottját.
Joshi asszony, aki azt vallja, hogy a légiutaskísérői szakma egy egész életen át tartó elhivatottság, közönyös maradt. „A Kingfisher-t mindössze négy éve alapították. Az ott dolgozó lányok még csak a húszas éveikben járnak, ám kíváncsi lennék, hogyan néznek ki majd 20 év múlva.” – mondta.
Szőrős kezek? Kizárt!
— A kilencvenes évek közepén az Air India alkalmazni szerette volna a Miss India döntőseit magasabb bérért mint amennyit többi munkavállalója kapott.
— A Pakistan International Airlines új munkavállalóinak szigorú feltételeknek kell megfelelni. „A jelöltek bőrét, súlyukat és magasságukat már az első interjúnál megvizsgáljuk” – mondta cég szóvivője. „Még azt is megfigyeljük, hogy a jelentkezők keze és karja szőrös-e, és ha igen, kiesnek a rostán.”
— Az Indiai Legfelsőbb Bíróság 2001-ben úgy határozott, hogy az Air India légitársaságnak ugyanúgy 58 éves korukig kell engednie repülni légikisasszonyait, mint férfi alkalmazottaikat. Korábban a női légiutaskísérőknek legkésőbb 45 évesen nyugdíjba kellett vonulniuk.
TimesOnline