Mint az a hvg.
Mint az a hvg.hu-n tegnap megjelent hírből kiderül, a Malév a kanadai Bombardier repülőgépgyár Q400-as típusú, légcsavaros repülőgépeire cseréli regionális gépparkját. A megkötött szerződés értelmében a 2008 és 2012 között négy használt és négy új gép áll forgalomba a Magyar légitársaságnál, sőt, 2013-ra további négy repülőre szóló opciós szerződést is aláírt a két cég vezetése.
Korábban a Q400-as gépekkel több esetben történt baleset a leszállás során, amelyek közül az első a koppenhágai, a második a vilniusi repülőtéren következett be. De beszámoltak kísértetiesen hasonló esetekről, amelyek Japánban és Münchenben történtek. Az egyik alkalommal 73, a másik esetben 46 ember tartózkodott a fedélzeten. Szerencsére halálos áldozatot nem követeltek a balul elsült landolások, azonban többeket kórházba kellett szállítani rándulások és zúzódások miatt. A pilóták a futómű problémáját jelezték. Az alábbi videón látszik, ahogy a gép job futóműve összecsuklik a földetéréskor.
A SAS 2007 októberében leállította a Q400-asokat, amely típusból összesen 27 repült a skandináv légitársaság 303 gépes flottájában. A vizsgálatok minden esetben azt mutatták ki, hogy az problémát a futómű hibája okozta. A kanadai kormány felszólította a világ légitársaságait, hogy a vizsgálatok végéig függessze fel a repülők üzemeltetését.
“Megrendült a bizalom a Q400-asokkal kapcsolatban, s utasainknak is kétségei támadtak a típus megbízhatóságát illetően” – nyilatkozta az eset kapcsán Mats Jansson a SAS elnök-vezérigazgatója. “Az igazgatótanáccsal történt egyeztetés után úgy határoztunk, hogy azonnali hatállyal kivonjuk a forgalomból ezt a típust.”
A SAS, a gépeket gyártó Bombardier, valamint a futóműveket szállító Goodrich vitájának a végén – a vizsgálatok egyébként a futómű korrózióját mutatták ki - a légitársaság 165 millió dolláros kártérítést kapott. Különös módon az egyezség részét képezte, hogy a SAS 27 új repülőt rendelt a gyártó cégtől, amelyek közül 13 a Q400-as típus volt. A légitársaság szóvivője sietett kijelenteni, hogy az újgenerációs gépeken számos módosítást hajtottak végre.
A Malév tájékoztatása szerint történt azóta pozitív fejlemény az ügyben: a SAS 11 db Q400-át később újra forgalomba állította, a futómű átvizsgálását követően a vásárolt gépek 90 százaléka tökéletesen üzemképesnek bizonyult. Ennek az átvizsgálásnak során a Bombardier és a futómű gyártója, a Goodrich a Q400-as futómű-rendszerének teljes felülvizsgálatát végrehajtotta, amelynek eredménye a futómű biztonságos konstrukcióját, üzemeltetési integritását, valamint üzemeltetési megbízhatóságát egyaránt igazolta.
Peter Malanik, az Austrian üzemeltetési vezérigazgató-helyettese 2008. márciusában úgy nyilatkozott: „A Q400-as egy nagyon megbízható és biztonságos turbolégcsavaros repülőgép.”
Korábban a Q400-as gépekkel több esetben történt baleset a leszállás során, amelyek közül az első a koppenhágai, a második a vilniusi repülőtéren következett be. De beszámoltak kísértetiesen hasonló esetekről, amelyek Japánban és Münchenben történtek. Az egyik alkalommal 73, a másik esetben 46 ember tartózkodott a fedélzeten. Szerencsére halálos áldozatot nem követeltek a balul elsült landolások, azonban többeket kórházba kellett szállítani rándulások és zúzódások miatt. A pilóták a futómű problémáját jelezték. Az alábbi videón látszik, ahogy a gép job futóműve összecsuklik a földetéréskor.
A SAS 2007 októberében leállította a Q400-asokat, amely típusból összesen 27 repült a skandináv légitársaság 303 gépes flottájában. A vizsgálatok minden esetben azt mutatták ki, hogy az problémát a futómű hibája okozta. A kanadai kormány felszólította a világ légitársaságait, hogy a vizsgálatok végéig függessze fel a repülők üzemeltetését.
“Megrendült a bizalom a Q400-asokkal kapcsolatban, s utasainknak is kétségei támadtak a típus megbízhatóságát illetően” – nyilatkozta az eset kapcsán Mats Jansson a SAS elnök-vezérigazgatója. “Az igazgatótanáccsal történt egyeztetés után úgy határoztunk, hogy azonnali hatállyal kivonjuk a forgalomból ezt a típust.”
A SAS, a gépeket gyártó Bombardier, valamint a futóműveket szállító Goodrich vitájának a végén – a vizsgálatok egyébként a futómű korrózióját mutatták ki - a légitársaság 165 millió dolláros kártérítést kapott. Különös módon az egyezség részét képezte, hogy a SAS 27 új repülőt rendelt a gyártó cégtől, amelyek közül 13 a Q400-as típus volt. A légitársaság szóvivője sietett kijelenteni, hogy az újgenerációs gépeken számos módosítást hajtottak végre.
A Malév tájékoztatása szerint történt azóta pozitív fejlemény az ügyben: a SAS 11 db Q400-át később újra forgalomba állította, a futómű átvizsgálását követően a vásárolt gépek 90 százaléka tökéletesen üzemképesnek bizonyult. Ennek az átvizsgálásnak során a Bombardier és a futómű gyártója, a Goodrich a Q400-as futómű-rendszerének teljes felülvizsgálatát végrehajtotta, amelynek eredménye a futómű biztonságos konstrukcióját, üzemeltetési integritását, valamint üzemeltetési megbízhatóságát egyaránt igazolta.
Peter Malanik, az Austrian üzemeltetési vezérigazgató-helyettese 2008. márciusában úgy nyilatkozott: „A Q400-as egy nagyon megbízható és biztonságos turbolégcsavaros repülőgép.”
Plázs
travelline.hu
2008. július. 01. 16:17
Zavarok a légiközlekedésben sztrájk miatt
Plázs
travelline.hu
2008. szeptember. 25. 16:08
Több mint 300 embert küld el a Malév
Plázs
travelline.hu
2008. június. 01. 10:00
Válságban a légi közlekedés?
Plázs
travelline.hu
2008. május. 05. 17:21
Felmérés : a Malév az egyik legpontosabb légitársaság
Plázs
travelline.hu
2008. június. 27. 08:32