Plázs travelline.hu 2008. június. 27. 08:32

Hogyan éljük túl a repülőgép szerencsétlenséget?

Egy esetleges légikatasztrófánál nem mellékes, hogy melyik utas hol ül a...

AP

Egy esetleges légikatasztrófánál nem mellékes, hogy melyik utas hol ül a gépen belül, a túlélés szempontjából legjobb helyeket számos városi legenda tudni véli, de most a komolyabb válaszokat is kaphatunk ezzel a kérdéssel kapcsolatban egy brit kutatásnak köszönhetően – írja a brit Telegraph című lap. A 105 repülőgép szerencsétlenséget átvizsgáló folyamat során a kutatók arra jutottak, hogy azoknak az utasoknak van több esélye a túlélésre, akik a gép elejéhez közel ülnek a folyosói üléseken vagy a vészkijáratokhoz legközelebb eső öt sor valamelyikében, amennyiben a gép lezuhan vagy kigyullad. A felmérésben 2000 túlélő adatait elemezték, kikérdezve őket, hogyan menekültek meg a zuhanás illetve a fedélzeti tűz során.

Az, hogy a vészkijárathoz közel ülni hasznos lehet egy baleset során, végül is nem túlságosan meglepő eredmény, egyértelmű, hogy ezen az úton lehet a leggyorsabban elhagyni a bajba került repülőgépet. Az azonban csak a kutatásból vált egyértelművé, hogy ha a gép elejében ülünk, tűz esetén 65 százalékos a túlélési arány szemben a gép többi, más helyen helyet foglaló utasával, akiknek csak 58 százalékos az esélyük. A legveszélyesebb üléseknek pedig azok bizonyultak, amelyek a gép hátsó kijáratától hat vagy több sornyira helyezkednek el. 

AP

A kutatást a  Civil Aviation Authority (Polgári Repülési Hatóság) rendelte meg és a Greenwich egyetem végezte el. Az elemzett balesetek között szerepelt az 1985-ös Manchesterben történt katasztrófa is, amelyben 55 ember vesztette életét, amikor a repülő kigyulladt. A tüzet egy felrobbant motor okozta, amely kilyukasztotta a szárnyon található üzemanyag tartályt, lángokkal borítva a gép egyik oldalát és megakadályozva számos rossz helyen ülő utast a menekülésben. A kutatási erredmények szerint az életüket vesztett utasok nagyrészt olyan helyeken ültek, amelyek kétszer olyan távol voltak a használható kijáratoktól, mint azok, akik túlélték a szerencsétlenséget. A halottak közül sokan 15 sornyira ültek a legközelebbi működő kijárattól és általában füstmérgezésben haltak meg.
A kutatás eredménye amellett, hogy lehetőséget ad mindenkinek a döntésre, előrevetíti azt a veszélyt is, hogy a légitársaságok esetleg több pénzt fognak kérni a biztonságosabbnak tartott helyekért.

A nemzetközi légi biztonsági szabályzásnak megfelelően minden egyes repülőgépnek keresztül kell mennie egy kiürítési teszten, hogy bebizonyítsák, az összes utas képes elhagyni a gépet 90 másodpercen belül akkor is, ha a kijáratok fele használhatatlan. Az új kutatás szerint ez a teszt nem ad megfelelő biztonságot, mivel nem veszi figyelembe az utasok viselkedését egy esetleges vészhelyzetben. A valóságban ugyanis az emberek egy része betartja a személyzet utasításait, segíti a gépen lévő barátait és rokonait, míg mások viszont átugrálnak a székeken, nem állnak be a sorba és erőszakkal is kiharcolják magukat a kijáratig. Életszerűbbnek tűnik sajnos, mint a fegyelmezett menetelés, úgyhogy, ha hiszünk a kutatásnak és biztosra akarunk menni, akkor válasszuk a túlélésre legtöbb esélyt adó üléseket, és próbáljunk meg minden körülmények között nyugodt maradni.

-KM-

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.