A repülőgép-szerencsétlenségek többségénél sohasem vezethető...
A repülőgép-szerencsétlenségek többségénél sohasem vezethető vissza egyetlen okra a katasztrófa, inkább véletlenek sorozata idézi elő őket. A fedélzeten lévő utasok pedig éppen az ilyen események bekövetkeztétől félnek, s a nyugtalanságuk természetes, hiszen a felhők felett, észveszejtő magasságban járva jogosan érezhetik úgy, hogy a sorsuk nem a saját kezükben van. A légi közlekedésben bekövetkező halálos balesetek fele a pilóta hibájából történik, ötöde műszaki probléma miatt, egy tizede pedig a mostoha időjárásnak köszönhetően. A tragédiák 17 százaléka a felszállás során következik be, 51 százaléka pedig a leszállásnál, amikor a gép és az ember is fáradtabb már. A túlélési arányok az idők során nem sokat változtak: míg az 1930-as években az utasok 21 százaléka úszta meg ép bőrrel a baleseteket, addig a 2000-es években a 24 százalékuk, vagyis zuhanásnál csakis a szerencsénkre vagyunk bízva.
A témával foglalkozó, meglehetősen naprakész adatokkal rendelkező planecrashinfo.com internetes oldal listája szerint közel 200 olyan társaság van, amelyiknek a gépével még nem történt halálos baleset. Az élbolyt a Hawaiian Airlines (alapítva 1929-ben), az uruguayi PLUNA (1936) és az Arkia Israel Airlines (1950) alkotják, de hasonlóan jó statisztikával rendelkezik az Austrian Airlines (1957), az Air Berlin (1979), az Emirates (1985), a Ryanair (1985) és az easyJet (1995) is, csak hogy néhány ismertebbet említsünk. A legsúlyosabb tragédiák elkerülése ugyanakkor nem minden: a fent említett honlap több más tényező figyelembe vételével alakította ki a maga toplistáját, amelynek első tíz helyezettje (az elmúlt húsz év adatai alapján) a következő:
Helyezés | Légitársaság | Ország | Repülések száma (millió) | Halálos balesetek száma | Legutóbbi halálos baleset éve |
1 | Delta Airlines | USA | 16,78 | 2 | 1996 |
2 | Southwest Airlines | USA | 14,85 | 0 | – |
3 | Northwest Airlines | USA | 11,01 | 2 | 1993 |
4 | Lufthansa | Németország | 7,76 | 1 | 1993 |
5 | Continental Airlines | USA | 11,84 | 3 | 1987 |
6 | US Airways | USA | 13,46 | 4 | 1994 |
7 | British Airways | Anglia | 5,45 | 0 | – |
8 | American Airlines | USA | 17,02 | 5 | 2001 |
9 | America West Airlines | USA | 4,10 | 0 | – |
10 | Air Canada | Kanada | 3,93 | 0 | – |
Aki hiányolja a Malévot erről az impozáns listáról, annak el kell mondanunk, hogy a magyar cég Európában a 13., világviszonylatban pedig a 41. helyen áll a rangsorban. Nem kell szégyenkeznie, hiszen az átlagosnál jobbak a biztonsági paraméterei, a statisztikát csupán az 1975-ben Bejrút közelében szerencsétlenül járt gépe rontja le (amelyet állítólag egy titkos fegyverszállítmány miatt lőttek a Földközi-tengerbe), illetve az 1977-ben Bukarest mellett lezuhant járata. Az alsó „top 3” hozzá képest riasztó mutatókkal rendelkezik, a tajvani China Airlines, a kubai Cubana és az Indian Airlines ugyanis 1 millió repülésből 3,21-et zár balesettel, miközben a világátlag jóval 2 alatt van.
Ha a legmegbízhatóbb társaságok gépeit választjuk, akkor 1 a 8 millióhoz az esélyünk egy végzetes tragédiára, míg a lista végén kullogóknál ugyanez az arány 1 a 600 ezerhez. Nem mindegy az sem, milyen típusú az adott gép: a Saab 340-es tűnik a legbiztonságosabbnak (9 millió repülésre 3 zuhanás jutott eddig), de nem rossz a McDonnell Douglas MD-80-as (20 millióból 9), és a Boeing 767-es (6,5 millióból 3) sem. A híres Concorde számára ugyanakkor egyetlen hiba elegendő volt ahhoz, hogy örökre eltűnjön a forgalomból. 2000 nyarán a Párizsból New York-ba tartó gép nem sokkal a felszállás után kigyulladt, majd egy szállodára zuhant, 113 ember halálát okozva. A tragédia megpecsételte a nagyszerű konstrukció sorsát, amelyet túl tökéletesnek tartottak ahhoz, hogy ezt az egyetlen balesetet is megbocsássák neki.
Plázs
travelline.hu
2008. január. 24. 06:38
Hogyan éljünk túl egy légi szerencsétlenséget?
Plázs
travelline.hu
2008. január. 31. 08:53
Mit rejt a repülőgépek fekete doboza?
Plázs
travelline.hu
2008. január. 25. 06:07