Nagy járványok és emberi kapcsolatok
A 25 éve feltűnt AIDS-ről sokan állítják, hogy jobban felforgatta a világot, mint egy "egyszerű" betegség, átalakítva emberi viszonyrendszereket, érintkezési formákat is. Mindez korántsem ismeretlen jelenség a járványok történetében.
Legendák az AIDS-ről |
Érdeklik Önt a pusztító kór keletkezésével kapcsolatos legendák? Többek között e témáról is olvashat a Legendavadászatban! |
"Az AIDS olyan társadalmi erőket (politikai szenvedélyeket, önvédelmi reflexeket, szegregációs törekvéseket, fajgyűlöletet) képes életre kelteni, melyekről hajlamosak voltunk azt hinni, hogy már nem támadhatnak fel" - hoz közegészségügyön túli szempontokat a betegség hatásainak felméréséhez Chantal Beauchamp francia orvostörténész Amikor a beszéd kibicsaklik című, magyarul 12 éve olvasható tanulmányában. Az északi féltekén például a fertőzés megjelenésével egyfajta társadalmon belüli bűnbakkeresés zajlott, és a legveszélyeztetettebbnek tartott célcsoport, a homoszexuálisok elleni előítéletek erősödése mellett magával hozta az afroamerikaiakkal szembeni fenntartások növekedését is. Ez olykor álságos politikai szólamokban is megnyilvánult, például amikor 1987-ben a szélsőjobboldali francia Nemzeti Front elnöke, Jean-Marie Le Pen választási jelmondatává tette az AIDS elleni harcot. Az első hallásra tiszteletre méltó javaslatot azonban számosan kritizálták, mivel Le Pen az általa a homoszexuálisokkal azonosított fertőzötteket - az AIDS francia rövidítéséből kreált - sidatóriumokban tervezte elkülöníteni az egészséges polgároktól. Ennél is elszomorítóbb, hogy Afrikában (ahol a világ 65 millió HIV-fertőzöttjének mintegy 40 százaléka él, és népbetegségnek számít az AIDS) "a kórt máig sokan, még értelmiségi körökben is, az amerikaiak (értsd: a fehér ember) által a fekete lakosság elpusztítására kifejlesztett biológiai fegyvernek tekintik" - magyarázza a Szaharától délre élőknél elterjedt felfogást Búr Gábor Afrika-kutató történész. E közhiedelem következménye az is, hogy a veszélyeztetett lakosság - mint azt a HVG-nek Régi Tamás antropológus elmondta - sok helyütt nem látja értelmét szexuális szokásai megváltoztatásának, és az északi féltekén az AIDS nyomán elterjedő óvszerhasználat, illetve a néhol ehelyett választott monogámia nem hódít köreikben.
Hasonló jellegű közösségi immunreakciók kísérték a 14. század közepétől négy évszázadon át visszatérve pusztító "fekete halált". Ez némiképp érthető, mivel az Európába Ázsiából kereskedelmi hajókon "exportált" pestis legsúlyosabb hulláma 1347 és 1352 között 25 millió embert, a kontinens lakosságának közel egyharmadát pusztította el. A nyirokcsomók megduzzadásával és belső vérzéssel járó, néhány nap alatt halálos kimenetelű dögvész megfékezésére komoly közegészségügyi intézkedéseket is hoztak, a történelemben elsőként alkalmazva például a karantén intézményét. A közvélekedés ugyanakkor úgy tekintett a ragályra, mint "az emberek bűnei miatt megbántott Isten büntetésére", és nem maradt el a "felelősök" keresése. Elsősorban a zsidók köreiben, akiket azzal vádoltak, hogy megmérgezték a kutakat. Ezért csupán a Német-Római Birodalom területén a járvány első, említett hullámában tízezernyi zsidót gyilkolt meg a felizgatott tömeg. De a vétkeskeresés nem állt meg itt, Magyar László András orvostörténésznek a Valóság című folyóiratban nemrég megjelent, Morbid történelem című tanulmánya szerint a középkor végi eretnek- és boszorkányüldözések hátterében is a pestis keltette félelmeket kell keresni.
A karanténon kívül egyébként más eszközökkel is próbálták megakadályozni a fertőzésben kulcsszerepet játszó testi kontaktus létrejöttét. A meleg szórakozóhelyeiről ismert San Francisco városatyái ilyen megfontolásból záratták be 1984 őszén a homoszexuálisok által látogatott szaunákat - igaz, a nagy felháborodásra tekintettel hamarosan visszavonták az intézkedést. Nem így történt az Európába a 15-16. század fordulóján behurcolt szifilisz esetében. A végső stádiumában a szívet, az ér- és az idegrendszert is megtámadó, s a testet fájdalmas, gennyedző fekélyekkel elborító vérbaj egyes vélekedések szerint évszázadokra vetette vissza az európai fürdőkultúrát. A fürdőházakat azonban csak részben záratták be amiatt, mert sokáig úgy vélték, a víz is terjeszti a bujakórt; orvostörténészek szerint igen hamar felismerték, hogy a kór terjedéséhez annak is köze lehet, hogy a fürdők gyakran nyilvánosházként funkcionáltak. Az ekképp is feltárt összefüggések nyomán Európában a nemi érintkezésben is a puritanizmus, az önmegtartóztatás lett a követendő példa - állítja Stanislav Andreski lengyel származású angol szociológus a vérbajról 1980-ban írt tanulmányában. A szifilisz és az általa kiváltott "megtisztulási hullám" így áttételesen az emberi kapcsolatok egészen más szintjén is kifejthette hatását, mivel - fejtegette a HVG-nek Magyar László András - szerepe kimutatható a kereszténység megújításában, azaz a reformáció megszületésében.
A puritanizmus az AIDS-érának is jellemzője, mivel Európában és Amerikában a kicsapongó élet büntetéseként is értelmezték az új járványt - jegyzi meg az amerikai Susan Sontag a magyarul 16 éve megjelent, Az AIDS és metaforái című könyvében. Meglepő hasonlattal az 1929-es világgazdasági válság következményeivel rokonítja a betegséget. Ahogy a világválság véget vetett az 1920-as évek hedonista életfelfogásának, úgy az AIDS - véli Sontag - a hippimozgalom által (is) generált "szexuális költekezés" korát zárta le megrázó módon. Ennek hatásait társadalomtudósok és szexológusok egyfajta (félelem szülte) konzervativizmusban, a monogámia újbóli terjedésében érzékelik. Sőt amerikai nagyvárosokban egyesek néhány éve a "legbiztonságosabb szex" jelszavával önkielégítő-klubokat hoztak létre.
Egyes járványok a szociális érzékenységet is növelni tudták. Az európai gazdagokat például az indiai eredetű, a betegek hányás és hasmenés általi halálos kiszáradását okozó kolera kényszerítette rá annak belátására, hogy nem lehetnek közömbösek a szegények életviszonyai iránt - vélekedett Johan Goudsblom holland szociológus A nagy járványok és a civilizáció folyamata című, magyarul 1994 óta hozzáférhető tanulmányában. Egy ideig abban reménykedtek ugyanis, hogy a fejét 1826-ban a londoni nyomornegyedekben felütő járvány a tehetősebbek között nem fog áldozatokat szedni. "Ne gondolják, hogy az utcák szél hajtotta egészségtelen levegője megtorpan a márvánnyal és faragásokkal díszített ablakpárkányok előtt" - kongatta meg a vészharangot egy, az 1880-as években megjelent cikk. A jóslat beteljesülése után kezdték aztán el az európai nagyvárosok - így Budapest is - a 19. század végén kiépíteni csatornahálózatukat, vízvezetékrendszerüket, megalapították az első közegészségügyi és köztisztasági szervezeteket, és bevezették az iskolaorvosok és a kötelező védőoltások rendszerét. Ekkor terjedtek el - mint az Magyar László András említett írásában olvasható - az angolvécék, a derítők és a fürdőszobák is, a háztartásokban pedig megjelentek a tollseprűk és porrongyok, így aztán talán nem túlzás azt állítani, hogy a kolera nagyban hozzájárult a tisztaság 20. századi, az illem részévé vált fogalmának kialakulásához.
Az utóbbi negyed század alatt 25 millió ember halálát okozó modern pestisről - bár Magyarországon eddig 276 ember haláláért felelős - még mindig nem tudják, mit fognak végső számlájára írni. Egyes vidékeken azonban már a közeljövőben komoly társadalmi átalakulások várhatók. "A járvány következtében a dél-afrikai régiókban veszélyben a hagyományos családi munkamegosztás s így a családszerkezet - így Búr Gábor. - A férfiak ugyanis a törzsi babonák miatt egyelőre akkor sem hajlandóak bizonyos, a család fenntartásához nélkülözhetetlen munkákat elvégezni, ha az azokat ellátó, a fertőzés által leginkább veszélyeztetett nők elhunytak."
SINDELYES DÓRA