Németh Róbert
Szerzőnk Németh Róbert

Jött, látott, számlázott, és adott egy elképesztően szellemtelen, megúszós koncertet a kortárs pop egyik ikonja.

2016-ban az, hogy a kommersz, úgy értem, hogy a tényleg kommersz, pop egyik emblematikus személyisége, nettó világsztárja, ráadásul nem tegnapi, és nem tegnapelőtti, hanem jelen idejű csillaga fellépjen a Sziget Fesztivál Nagyszínpadán (mely a Sziget nem rég tragikus körülmények között elhunyt booking agentje emlékére a Dan Panaitescu Nagyszínpad nevet viseli), nem téma.

Tíz, de még inkább tizenöt évvel ezelőtt téma lett volna; vagy éppenséggel azért nem lett volna téma, mert nem történt volna meg – mára átalakult a nemzetközi és a hazai könnyűzenei színtér, más a paradigma, másképp néz ki a fesztiválipar is, amúgy pedig fesztiválra járni jó ideje nem ellenkulturális gesztus. Egy fesztivál nem underground, meg alternatív, hanem többek közt a hazai felső középosztály fogyasztói kosarának része. Nem látunk tarháló, patkányos punkot, és a meglepetésfaktort is legfeljebb a vicces ruhákba öltözött, ártalmatlan fesztivállátogatók jelenthetik. Őz Zsolt már nem tart műúszás-bemutatót a Csónakház előtti betonon.

Stiller Ákos

A hazai fesztiválvilág poszt-David Guetta-korszakába tulajdonképpen már minden belefér. Rihanna is. Ahogy Glastonburybe is Jay-Z vagy Kanye West.

Tegnap faltól falig tele lett a Sziget. Többórás sorban állásokról jöttek a hírek, a Nagyszínpad előtti tér pedig csurig megtelt a főleg fiatal külföldi, valamint a nyomokban hazai fesztiválozókat tartalmazó tömeggel.

Stiller Ákos

A Sziget legendás VIP-je is hömpölygött – természetesen megjelentek a hazai gazdasági és társadalmi élet, valamint -elit jelentős és közepesen fontos szereplői (akiket szpottoltunk: Schmuck Andor, Molnár Gyula és Tiborcz István, just to name a few. ), az ismert és közepesen ismert celebek (láttuk például Mihalik Enikőt és Zimány Lindát), s persze ott volt a bámész média (azaz mi), valamint a céges jutalomjegyek boldog tulajdonosai.

Stiller Ákos

A százezredszerre már tényleg végtelenül unalmas, a maga szórakoztató professzionalizmusában is túlzottan vásári Parov Stelar és az elmúlt években már megszokott koncertközi tömegmozgató akciók tegnapra kirótt adagja, a lufitapsoltatós buli után jött Rihanna, akinek vicces gázsiügyéről már írtunk.

Az viszont csak menet közben derült ki, hogy a pénzünkért (és a Sziget a pénzéért) csak egy ledarált, szellemtelen – ráadásul fájdalmasan nagy mennyiségű megúszós, bejátszott zenei tartalmat (azaz playbacket) felvonultató –, gigantikus globális-falunapi haknit kaptunk cserébe, alig több mint egyórás kiszerelésben a leendő MTV Video Music Awards-életműdíjas művésznőtől.

Ezt felejtsük el, de gyorsan.

Stiller Ákos
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 16. 06:30

Sötétszélcsend – mi a valódi oka, hogy Magyarországon volt Európa-szerte a legmagasabb a tőzsdei áramár?

Novemberben újra nagyot szólt az úgynevezett sötétszélcsend. Európa jelentős részén hirtelen kilőttek a másnapi tőzsdei áramárak, ilyenkor Magyarországon különösen nagy a drágulás. Az árrobbanás fő oka, hogy ilyenkor – napfény és szél híján – leáll Németország óriási megújulóerőmű-parkja. A szakértő szerint ilyenkor itthon szeretnek Németországra és a zöldpolitikára mutogatni, miközben igazából nálunk van a probléma, a mi régiónkban nincs elég kapacitás. A rossz hír az, hogy időről időre újra beáll a sötétszélcsend, és lesz miatta tőzsdei árrodeó, miközben a jelenség annál bonyolultabb, hogy el lehessen intézni egy sima németezéssel.