Gravitáció vagy 12 év rabszolgaság? Ez volt a legfőbb kérdése a 86. Oscar-gálának, ami a beharangozott nagy verseny ellenére papírforma eredményeket hozott. Hét szobrocskájával tarolt a Gravitáció, de a legfontosabb díjat végül a 12 év rabszolgaság vihette haza. A holtversenyben legtöbb kategóriában jelölt Amerikai botrány és a Leonardo DiCaprio-vezényelte Wall Street farkasa egyaránt díj nélkül távozott.
Igazi meglepetés nélkül zárult a 2014-es Oscar-díj-átadó, még ha ez azt is jelentette, hogy sem az Amerikai botrány, sem A Wall Street farkasa nem kapott egyetlen szobrot sem. A Gravitáció kontra 12 év rabszolgaság csatából végül mondhatni, mindkét film győztesen került ki, mivel a technikai díjak bezsebelésével a sci-fi tízből hét kategóriában győzedelmeskedett, viszont a legjobb film díját, plusz egy színészi és egy forgatókönyves elismerést a 12 év rabszolgaság vihetett haza.
Mindenkit izgatott a kérdés, hogy vajon megkaphatja-e első Oscarját Leonardo DiCaprio, de az Akadémia – sok más szakmai társulathoz hasonlóan – a karrierje csúcsán lévő Matthew McConaughey-t, a Mielőtt meghaltam homofób, AIDS-es rodeósát találta a legjobbnak a férfi főszereplői kategóriában. A legjobb színésznő szobrocskáját az előzetes hangoknak megfelelően Cate Blanchettnek ítélték. A most már két Oscar-díjas díva a díj átvételét követően igazi profihoz méltó módon egyenként emelte ki vetélytársait, persze az utóbbi hónapokban volt ideje hozzászokni a győzedelmi beszédekhez.
Ahogy azt szintén várni lehetett, Jared Leto kapta a férfi mellékszereplőnek járó díjat. A fehér ruhában, hosszú hajjal és szakállal megjelent rocksztár – tele is volt a Twitter a színészt Jézushoz hasonlító képekkel – a Mielőtt meghaltam című film transznemű, drogfüggő karakteréért kapta az elismerést. A női mellékszereplői versenyből a kenyai származású Lupita Nyong'o került ki győztesen, őt a 12 év rabszolgaságban nyújtott alakításáért díjazták. Az este talán leginspirálóbb idézete is hozzá fűződik: "Nem számít honnan származol, megéri álmodni".
A legjobb adaptált forgatókönyvért John Ridley vehette át a szobrot, aki a 12 év rabszolgaságot vetette papírra. Az Amerikai botrány legnagyobb vereségét könyvelhette el, amikor a legjobb eredeti forgatókönyvért A nő című filmet és annak kiötlőjét, Spike Jonze-ot jutalmazták. Angelina Jolie és a pontosan ötven éve Oscart nyerő Sidney Poitier adta át a legjobb rendező díját, amit a Gravitáció direktora, Alfonso Cuarón vehetett át. A mexikói filmes ezzel egy este két Oscart zsebelhetett be, ugyanis társával együtt a legjobb vágásért is őt tüntették ki.
A legjobb filmzenét az Akadémia szerint Steven Price szerezte, méghozzá a Gravitáció számára, a fiatal angol gentleman olyan neveket gyűrt le, mint a negyvenkilencedik alkalommal jelölt legenda, John Williams, vagy a még mindig oscartalanul maradt hatszoros jelölt Alexandre Desplat. A legjobb betétdal a legjobb animációs filmnek is kinevezett mese-musical, a Jégvarázs legnevezetesebb nótája, a Let It Go című szám lett. Ez:
Az este nagy vesztesei csak leshették, ahogy a tőlük sokkal kevésbé értékelt A nagy Gatsby két szobrot is elvitt, a látványtervezés és a jelmeztervezés kategóriákban. Ráadásul a film rendezője, Baz Luhrmann is irigykedhetett egyet, hiszen mindkét díjat felesége, Catherine Martin vehette át, aki így már négy Oscarral büszkélkedhet – ez pedig pontosan néggyel több, mint amennyi a Rómeó és Júliát, és a Moulin Rouge-t is rendező férjének van. Az nem is volt kérdés, hogy a legjobb operatőr címe Emmanuel Lubezkit, a Gravitáció mexikói látványmesterét illeti majd. A Cuarónnal gyakran együttműködő operatőrt olyan magasan jegyzik a szakmán belül, hogy csak idő kérdése volt, mikor tüntetik már ki egy aranyszoborral is. A technikai kategóriákban természetesen százszázalékos teljesítményt nyújtott a Gravitáció. A vizuális effektek, a hangeffektek és a hangkeverés többi jelöltje valószínűleg nem is készült győzelmi beszéddel.
A show házigazdája, Ellen DeGeneres ígéretéhez hűen nem szedte szét a közönség soraiban ülő sztárokat, a maga kimért módján viszont egész vicces volt néha, bár korántsem volt kellően feszes a show tempója. Minden idők egyik legdurvább sztár-szelfije pedig még valószínűleg sok megosztást fog megérni, ezzel Ellen elérte, hogy legalább egy nevezetes alakítást megjegyezzünk tőle is. A Meryl Streeptől Jared Letón át Brad Pittig szinte mindenkit tartalmazó fotó gyakorlatilag lefagyasztotta a Twittert a gála időpontjában.
Az "In Memoriam" szekcióban az elmúlt egy évben elhunyt filmesekről emlékeztek, így visszanézve is nagyon durva névsor. A teljesség igénye nélkül: James Gandolfini, Paul Walker, Elmore Leonard, Peter O'Toole, Roger Ebert, Shirley Temple, Harold Ramis, Philip Seymour Hoffman.
Az idei Oscarról röviden
Bár jelentőségét a filmszakmán belülről és kívülről is évtizedek óta vitatják, azért még mindig a kaliforniai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia által odaítélt díj, vagyis az Oscar számít a legrangosabb filmes elismerésnek. A 86. Oscar-gálát szokás szerint a Los Angeles-i Dolby Színházban rendezték meg, magyar idő szerint hétfő hajnal 2 óra 30 perces kezdettel.
A legjobb film díjáért szoros küzdelem folyt a szezon során, de a Gravitáció és a 12 év rabszolgaság harcába senki sem tudott beleszólni. Ugyan az Amerikai botrány és A nő hazavihette néhány kritikai csoport fődíját, a javarészt hatvanon felüli, fehér férfiakból álló, hatezer főt számláló Akadémia tagjainak többsége a technikai bravúr és a történelmi bűntudat mellett tették le a voksukat.
Ha csak a számokat nézzük, a legtöbb szobrocskára a Gravitációnak és az Amerikai botránynak volt esélye, ezt a két filmet 10-10 kategóriában jelölték, de a 12 év rabszolgaság is csak eggyel maradt le, utána a Phillips kapitány, a Mielőtt meghaltam és a Nebraska már „csak” 6-6 jelöléssel bírt. A két listavezető közül azonban csak a Gravitáció készítői dörzsölhették előre a kezeiket, ugyanis a technikai kategóriákban nemigen akadt reális vetélytársa az űrmozinak, ellenben az Amerikai botránynak minden kategóriában kemény vetélytársai voltak.
Bővebb esélylatolgatásunk ide kattintva olvasható.
Rekordokban és majdnem-rekordokban persze idén sem volt hiány. Bár a bulvár igyekszik kicsinálni Woody Allent, azért a New York-i zseni idén is megdöntötte saját rekordját: már 16 jelöléssel uralja a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáját. Nála is durvább az élő legenda, John Williams mutatója: csak a legjobb eredeti filmzene kategóriában 44. jelölését szedte össze az idén, összesen pedig 49 alkalommal izgulhatott a győzelemért, ezzel Walt Disney után ő áll a második helyen az örökranglistán. Jennifer Lawrence a maga 23 évével a legfiatalabb színésznő, akit háromszor is jelöltek Oscarra. A Nebraska pedig a felső korhatár rekordjait célozta meg: a 77 éves Bruce Dernnél csak egy idősebb férfi főszereplőjelölt akadt eddig, June Squibb pedig 84 éves kora ellenére is csak a harmadik legidősebb jelölt a női mellékszereplő kategória történetében.
A győztesek listája Legjobb film: 12 év rabszolgaság Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (Gravitáció) Legjobb férfi főszereplő: Matthew McConaughey (Mielőtt meghaltam) Legjobb női főszereplő: Cate Blanchett (Blue Jasmine) Legjobb férfi mellékszereplő: Jared Leto (Mielőtt meghaltam) Legjobb női mellékszereplő: Lupita Nyong'o (12 év rabszolgaság) Legjobb eredeti forgatókönyv: Spike Jonze (A nő) Legjobb adaptált forgatókönyv: John Ridley (12 év rabszolgaság) Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (Gravitáció) Legjobb vágás: Gravitáció Legjobb látványtervezés/díszlet: A nagy Gatsby Legjobb jelmeztervezés: A nagy Gatsby Legjobb eredeti filmzene: Steven Price (Gravitáció) Legjobb eredeti dal: Let It Go (Jégvarázs) Legjobb hangkeverés: Gravitáció Legjobb hangeffektusok: Gravitáció Legjobb vizuális effektusok: Gravitáció Legjobb smink: Mielőtt meghaltam Legjobb idegen nyelvű film: A nagy szépség (Olaszország) Legjobb animációs film: Jégvarázs Legjobb animációs rövidfilm: Mr. Hublot Legjobb rövidfilm: Helium Legjobb dokumentumfilm: Twenty Feet From Stardom Legjobb rövid dokumentumfilm: The Lady In Number 6 |