Pénteken hivatalosan is megnyitott a budapesti Bálna, ám a tüntetőkkel nyakonöntött keserédes startot maga alá gyűrte az Orbán Viktor-anomália: egy, a komplexumban kiállított installáció miniszterelnök-portréi már túl kockázatosak voltak, muszáj volt retusálni. Kiket emésztett meg a CET? Hogyan csábít egy üvegállat? Mitől rettegnek a magyar művészek? Ilyen volt az első nap.
A hvg.hu által már korábban részletesen bemutatott Bálna gyomrába először pénteken merészkedhetett be a nagyközönség, a kortárs építőipar mutyikultúrájának koronadíszeként elhíresült kulturális komplexum pedig annak rendje s módja szerint kettős fogadtatásra talált: az üveg- és betonemlős újautó-illatában bolyongó érdeklődők többsége bizonyára csak értetlenkedni tudott a Bálna orránál strázsáló, táblákkal és szónokkal felszerelt, nagyjából negyvenfős tömeget látva: ezek semminek sem tudnak örülni! Pedig orrot lógatni lehet és szoktak is, ha megint a tápláléklánc alja kapja a pofont. Az exCET kálváriájának legnagyobb vesztesei ugyanis a megnyitóra még csak meg sem hívott, transzparensekkel tiltakozó kisvállalkozók, akik a fővárosi einstandot követően elmondásuk szerint gyakorlatilag lemondhatnak arról, hogy valaha is kifizetik őket.
A legjobb családban is
A békésen tüntető munkások nagyjából fél óra leforgása alatt szétszóródtak az őszi Dunaparton: néhányuk a fotocellás ajtókon bemerészkedve azért láthatta, miként veszi birtokba a budapesti közönség az általuk felhúzott, európainak tetsző épületet a nagyszabású, háromnapos rajtünnepség keretein belül. A demonstráció szervezői eredetileg a hivatalos sajtótájékoztatóval egybekötött megnyitón beszédet mondó Tarlós Istvánnak szerettek volna üzenni, ám a főpolgármestert bokros teendői az utolsó pillanatban mégis máshova szólították, így sajnos nem juthatott el a Bálnánál rá várakozó, kérges tenyerű csoportosuláshoz.
Végig a középúton
Mégis, a Bálna múltjának minden sötét foltjával együtt meglehetősen szerethetőre sikerült. Nem mintha Budapestnek épp egy újabb kulturális gócpontra lett volna a legnagyobb szüksége, bár az tény és való, hogy az újszülött Bálnából nem kopott ki a potenciál, hiszen a komplexum valós hiányt pótol: a benne található galériával, címkézett magasművészettel túl elit a bevásárlóközpontok vagány tizenéveseinek, plázaszerű kialakításával, boltjaival pedig az agresszív sznobokat ijeszti el. A kompresszált eredmény, a főváros talált pénze, a végleteket elutasító kultúra. Az arcát a főváros szoknyájába temető üvegállat pedig nem bánt senkit, cserébe fél mindentől.
Csak semmi hirtelen mozdulat
A hvg.hu által is megszólaltatott, nemzetközi hírű festő és képzőművész, Szilágyi Szabolcs SI-LA-GI jegyzi azt a Fake Time (Hamis Idő) című installációt, melynek kiemelt alkotóeleme néhány meggyűrt, régi újságcikkekből kimetszett Orbán Viktor portré. A buddhista szerzetest, karórákat és kisbolti fényreklámot is magába foglaló műalkotás a frissen nyílt Bálna második szintjének 760 négyzetméteres kiállítóterét elfoglaló Új Budapest Galéria Budapest merítés – 2013 című tárlatában kapott helyet, ám a kiállítás katalógusába már a miniszterelnök arcképei nélkül, azok utólagos eltüntetésével került csak be.
"A galéria megkért, hogy kivehesse az arcokat, én pedig beleegyeztem, mivel értem és megértem, hogy vannak, akik számára ez kényes terület" – mesélt a történtekről a hvg.hu-nak SI-LA-GI, aki szerint az eset szépen példázza az országban uralkodó morális állapotokat. "Az embereknek van vesztenivalójuk, félnek az esetleges retorziótól. Én mindig és minden értelemben független és szabad voltam, ráadásul kettős, svéd-magyar állampolgárságom is van: lehetek bátor."
Török Tamás, a kiállítás kurátora a hvg.hu-nak elárulta, a művésszel mindenben egyeztettek, az installációt pedig csak a katalógushoz alakították át, a kiállításon eredeti, változatlan formában látható. Török a retusálást elsősorban a botránytól való félelemmel magyarázta: "Nem akartunk problémát ebből, abban pedig Szabolcs is egyetértett, hogy nem lenne jó, ha egy ilyen ígéretes hely rögtön balhéval indulna" A Budapest merítés – 2013 tárlat, bár hivatalosan csak november 14-én nyílik meg, egyelőre ingyenesen látogatható.