Az ember fejében serényen kalimpál egy kép azzal kapcsolatban, pontosan miként is nézhet ki, mikor néhány rádióbarát előadót összeengednek pár félnehézsúlyú, kortárs költővel. Romantikus káosz, bizakodó akusztikus gitárok és körömlakk a csütörtöki Rájátszás főpróbáján.
“Jó volna veled, b***ni” - Beck Zoli és Szűcs Krisztián gyakorolják közösen az egyik dal zárósorát, miközben mérsékelt lelkesedéssel zajlik körülöttük a délutáni élet az Akváriumban. Kétség sem férhet hozzá, hogy a Rájátszás főpróbája az utóbbi idők egyik legőszintébb ilyen típusú eseménye volt.
A Rájátszás célja, hogy a tábortűz melletti akkordozást összemossa napjaink úgy megértett, mint meg nem érett poétáinak magvas gondolataival. Csütörtökön, egy kötettel bővített Rájátszás lemez megjelenése alkalmából rendhagyó koncert lesz csütörtök este 8-tól az Akváriumban, minden eddiginél több művészt állítva csatasorba.
Az ember fejében serényen kalimpál egy kép azzal kapcsolatban, pontosan miként is nézhet ki, mikor néhány rádióbarát előadót, dobjatok össze valamit-alapon összeengednek pár kortárs költővel. Majdnem azt kaptuk, amire számítottunk.
Előszobám, a lábtörlő
“Ez mindig így megy, a főpróbán még új dalok születnek és látszólag teljes a káosz, de - hála az utolsó utáni pillanatoknak - a végén azért minden összeáll egy képpé” - mondta Szűcs Krisztián, a HS7 frontembere, a próba egyszemélyes szünetében, a szemerkélő esőben.
“A szituáció, mármint, hogy költők verseit zenésítjük meg mindenképp nagyon új, afféle kísérlet. Az itt lévő zenészek egyben mind dalszövegírók is, akik ilyen szempontból nem szoktak hozzá ehhez a csapatmunkához. Valaki más gondolataira dallamot szülni gyakorlatilag olyan, mint a saját univerzumunkat kibővítve helyt adni egy társszerzőnek, miközben csak reménykedünk, hogy az megtörölte a lábát.
Nagyon inspiráló, nagyon kreatív folyamat, de mivel mind a költőknek, mind nekünk rossz szokásunk foggal-körömmel harcolni egy-egy sorért, el sem lehet mondani mennyire felértékelődik akár már csak egy közösen összehozott, mezei refrén is”.
Ki tudja, hol áll meg
A Rájátszás ismertetőjében egy erős “popikonok sztárköltőkkel” fordulattal definiálják a kezdeményezést. A Bookline Könyvek kiadásában megjelenő Rájátszás anyagon pedig valóban a magyar rögvalóság rádióbarát hősei, az Európa Kiadó, HS7, Kistehén, Hiperkarma és a 30Y frontemberei dudorásznak. A kissé pejoratív “sztárköltő” státusz ezesetben Háy János, Karafiáth Orsolya, Szálinger Balázs mellett többek között a rímes közéleti megmondó Erdős Virágot is súlytja. Az Akváriumban épp végeztek az “elviszem magammal” masszív kijelentés köré felépített, tetőpontnak szánt zárószám csiszolgatásával, így Erdőst is lesegítik a színpadról:
“Én egyáltalán nem érzem úgy, hogy bajban lenne a kortárs magyar irodalmi élet. Sőt, a mindenki által ismert financiális-, illetve ebből kifolyólag főként kiadási problémák az agónia helyett épp, hogy új, már-már forradalmi megoldásokhoz vezettek.
Itt van például az egyre inkább dübörgő slam kultúra. Mert bárki bármit mond, a slam ugyanúgy költészet, mindössze egy hagyományos felolvasóestnél jóval divatosabb, színesebb csomagolásban. Tömegekhez jut el és itt ezen van a hangsúly” - vélekedik Erdős, aki már az egészen korai stádiumtól kezdve a Rájátszás oszlopos tagja - “A cél esetünkben is hasonló. Népszerű zenészek és - ha mondhatunk ilyet - népszerű költők minimális hangszeres aláfestéssel, szabadon alkotnak, mindennemű műfaji kötöttség nélkül, valami teljesen formabontót létrehozva.
Az elmúlt évek termése, illetve a megannyi felvétel betetőzése a most megjelenő lemez, ehhez pedig dukált ez a nagyobb lélegzetvételű esemény. Általában négyen, de legfeljebb is csak hatan állunk színpadra egy-egy előadás alkalmával, most viszont majdnem mindenki itt lesz, aki valaha is hozzátett valamit a Rájátszáshoz”
De csak majdnem: a hiperkarmás Bérczesi Robi alig pár nappal az előadás előtt került ki a műsorból, illetve a Kaukázus frontembere sem tud részt venni az eseményen, igaz ő elutazik, így hiányzása elvileg igazolt.
Be szép, be csodás
Szerencsétlen véletlen ez, hiszen Karafiáth Orsolya a tervek szerint pont velük kettejükkel lépett volna fel. Így most jóval kisebb, beugró szerepben állhat csak színpadra, ám lelkesedése ennek ellenére lankadatlan. A főpróbán a költőnő, átadva magát az erős önkritikának nem engedte, hogy koradélutáni állapotában fényképek készüljenek róla. Szerencsére - helyszíni körömlakkozását aláfestendő - egy röpke csevejjel azért még hajlandó volt megajándékozni bennünket:
“Nagyon sajnálom, hogy így alakultak a dolgok. Habár Bérczesi Robi külön jelenség, mégis vele megvolt az a bizonyos, közös hang. Én a dalírásnál nem igénylem különösebben a személyes találkozást, így főleg Skype-on és emailben értekeztünk. Ennek ellenére vagy épp ezért, a közös munka mindig is nagyon frappáns és sodró volt, de szerintem ez érződik is az eddigi felvételeink hangzásvilágán. Persze a Kaukázussal sem volt más a helyzet, a Győr című slágerük szövegét is én írtam, kipróbáltuk már egymást.
Adott volt tehát két ideális lehetőség. Aztán először Robi esett ki, majd Kardos-Horváth Janó jelentette be, hogy nem tud ott lenni a koncerten. Én meg maradtam egyedül, ráadásul pont a finishben. De a felkészülési rohamtempó ellenére is sikerült megoldani, hogy szerepeljek néhány dalban” - jelenti ki Karafiáth, majd pár félmondatban megtárgyalja az előadás alatti átöltözés kérdését is - “Őszintén szólva nekem ebben az egészben a ruhák a legfontosabbak”.
Eközben a doboskör hangulatát idéző színpadon végre kezdenek ráállni ugyanarra a dallamra és lassan az utolsó objektívek is visszaköltöznek a fotóstáskákba. Beck Zoli diszkrét csókot dob a hangtechnikusnak: “Tökéletes lesz!”