Baj van A Cigányokkal - levelet kapott a Katona igazgatója
A Független Színház Peer Gynt-ösztöndíjasai nyílt levelet írtak a Katona József Színház igazgatójához A Cigányok című darabbal kapcsolatban. Szerintük ezt a színdarabot a téma átfogó ismerete nélkül hozták létre.
A Független Színház Peer Gynt-ösztöndíjasai nyílt levelt írtak a Katona József Színház igazgatójához, Máté Gáborhoz, miután megnézték A Cigányok c. darabot. A "roma és nem-roma származású, színházzal foglalkozó fiatalok" szerint a darabnak a jelentősége "nem elhanyagolható, sőt a hatása mindkét társadalmi csoportra meghatározó".
A fiatalok azt kérdezik a színházigazgatótól, hogy hívtak-e a dramaturghoz roma szupervízort. "Már a viszonylag koherens első részben sem volt hiteles a cigányság ábrázolása. Az első nagy hiba – és ez nem szubjektív vélemény, hanem kultúrantropológiai tény – az eltérő cigány csoportok kultúrájának összekeverése. A cigányprímások feleségei nem járnak népviseletben – a rózsás szoknya és kendő az oláh cigányok ruházata – más népcsoport, mint a muzsikus cigányok, ebből adódóan nem viselnek ilyesmit. Hasonlóan hiteltelen, hogy a cigányprímás a hegedűjével csapkod. A muzsikus cigány ember azt a tárgyat nem teszi tönkre, amellyel magának és a családjának pénzt keres. Úgy vigyáz rá, mint a szeme fényére" - olvasható a levélben.
Arra is kíváncsiak, hogy volt-e célja a kultúrák összekeverésének. "A roma szokásoknak nem része, hogy a halottat otthonába visszük, és ott siratjuk meg. Ahogy az sem jellemző a cigány közösségek tagjaira, hogy teljesen érdektelenek legyenek hozzátartozóik gyilkosainak kilétére vonatkozóan" - írják.
"Milyen népcsoporttal kapcsolatban merült fel ez a szokás? Honnan emelték be?" - teszik fel a kérdést, hangsúlyozva, hogy "a roma fiatal házasokra nem jellemző, hogy szexuálisan közösülnének a családtagjaikkal vagy bármilyen rokonukkal". "Ez csupán egy rossz szándékú sztereotípia, amelynek az ily módon történő felszínes ábrázolása, és az előítéletek effajta legitimmé tétele mélységesen felháborított mindegyikünket" - jelentik ki.
"A felravatalozott halott mellett lezajlott közösülés, a legkritikusabb része a darabnak. Nem csak azért, mert visszaigazolást ad a Jeszenszky Géza féle téves tézisnek (ld. keretes írásunkat - a szerk.), de azt is sugallja, hogy a cigányok magatartásuk miatt kvázi megérdemlik a halált. Nem érthetjük, hogy egy emberközpontú, szakmai igényességéről híres színház, hogyan állíthatott elő ennyire sértő és félrevezető előadást. Véleményünk szerint a jelenlegi társadalmi helyzetben a közönség megfelelő véleményformálása érdekében felelősségteljesen, átgondoltan kellett volna létrehozni ezt a színdarabot, főként azért, mert ez az egyetlen előadás a hazai kőszínházi struktúrában, amely ezzel a témával foglalkozik" - olvasható a nyílt levélben.
Azt is kifogásolják, hogy a darabban elhangzik, hogy "nem lehet megvágni a halottat". "Ez a babona az észak-amerikai indián törzsek között létezett, nem cigány közösségeknél. Ez a tévedés is felveti azt a kérdést, hogy volt-e roma szupervízor a próbafolyamat alatt, és nem csak sztereotípiákra építkeztek. Ezen felül felmerül egy korszakbeli probléma is" - vélik a levélírók.
"Nem támadni szeretnénk a Katona József Színházat és annak igazgatóját, kollégáit. Úgy gondoljuk, hogy ezt a színdarabot Önök a téma átfogó ismerete nélkül hozták létre. Azonban szeretnénk bízni abban, hogy jó szándékkal mutatták be azt" - zárják levelüket a Független Színházasok.
A Független Színház 2004-ben alakult azzal a céllal, hogy cigány és interetnikus témájú művészeti produktumokat hozzon létre és gondozzon.
A Cigányok című darabot a Katona József Színház honlapja szerint Tersánszky J. Jenő azonos című színdarabja alapján írta tovább Grecsó Krisztián. "Mindenkinek igaza van. Ebben az országban mindenkinek van igaza. És senki nem érti a másikét, a másik igazság nem igazság. Mindenki fél, a magyarok a cigányoktól és viszont. Ezért volt élvezetes megírni ezt a darabot. Amiért élni rossz itt. Továbbírtam a Tersánszky-féle kezdetet, és könnyedén eltörtem a sosemvolt mesevilágot, mert a mai önfeledt kegyetlenséggel beszélte el magát" - írja az író a színház honlapján, hozzátéve: a darabot Máté Gábor felkérésére írta, aki "meg akarta érteni, mily korban él a földön".
"Nekiláttam, mert föl kellett hoznom valamit a mélyből, magamnak, a magyaroknak, a cigányoknak egyaránt. Legyen egy lelet – a rettegés alól" - vall a darabról Grecsó.