2012. augusztus. 30. 16:08 MTI Utolsó frissítés: 2012. augusztus. 30. 15:59 Kult

A Lidón mutatják be az első szaúdi játékfilmet

Ritka csemegében van része a 69. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál közönségének: a Lidón mutatják be a vallási szigoráról ismert Szaúd-Arábiában valaha forgatott első nagyjátékfilmet, amely német producer közreműködésével készült, és egy olyan lányról szól, aki a merev társadalmi szabályok ellenére a saját útját akarja járni.

A mű elkészültét jócskán nehezítette, hogy Szaúd-Arábiában nők és férfiak nem dolgozhatnak együtt, az alkotást ráadásul egy nő rendezte.

A Wadjda című film mögött az a Gerhard Meixner áll, akinek a Mennyország most és a Libanoni keringő című filmjét - mindkettő a Közel-Keleten játszódik - Oscar-díjra jelölték. Előbbi egy palesztin öngyilkos merénylőről, utóbbi az első libanoni háborúról szól. A szakember producerként Fliegauf Bence Womb - Méh című 2010-es munkáját is segítette.

A 46 éves berlini Meixner most ismét a Közel-Keletet idézi meg. "A film meglehetősen pontosan festi le a valóságot, elsősorban a hétköznapi életről és a nők nehézségeiről szól" - mondta a fesztiválon Meixner. A Wadjda Velencében ünnepli világpremierjét a mustra Orizzonti nevű rangos szekciójában pénteken.

"Mivel ez az első szaúdi játékfilm, nem tudtuk, hogy egyáltalán lehet-e ott forgatni. Mindenki azt tanácsolta, hogy inkább egy szomszédos országban nézzünk körül, mert Szaúd-Arábiában biztosan lehetetlen lesz leforgatni a filmet - idézte fel a producer. "Számunkra azonban mindig fontos, hogy egy film autentikus legyen, és ott forogjon, ahol játszódik" - hangsúlyozta. Szaúd-Arábiában nincs filmes infrastruktúra, az országban mindössze televíziós szappanoperákat készítenek gyorsgyártásban - festett képet az elzárt ország filmművészetéről. A produkciónak mindemellett figyelnie kellett arra, hogy "decens" legyen és ne keltsen nagy feltűnést.

A producer a nehézségek között említette, hogy Szaúd-Arábiában férfiak és nők nem dolgozhatnak együtt, a nőknek egyáltalán nem is tanácsos dolgozniuk, az utcán pedig teljesen el kell takarniuk magukat. "Mindez persze még nehezebb, ha egy nő - Haifa al-Manszúr - a rendező, aki a forgatáson nagy kedvvel parancsolgat a színészeknek és ad utasításokat arról, hogy mi lenne a jó" - fejtegette a producer. Különösen akkor kellett figyelniük, amikor a zárt helyiségeket elhagyva az utcán forgattak.

A rendezőt épp ezért legtöbbször egy buszba ültették, amikor nyílt terepen dolgozott a stáb. Al-Manszúr bent ülve két monitoron látta, mit vesznek fel a kamerák, azonban így nem tudott utasításokat adni, ezért rendre "kipattant" a buszból és beszélt a színészekkel - mondta el Meixner, hozzátéve, hogy azért viszonylag problémamentesen meg tudták oldani a forgatást. A rendezőnőnek sem akadtak eddig gondjai, de a film még nem kapott nagy hírverést Szaúd-Arábiában.

Gerhard Meixner elmesélte, hogy irodáját Haifa al-Manszúr kereste meg e-mailen, hogy támogatná-e filmjét. A producer és társa, Roman Paul elégedett volt a sztorival. "Szép történet egy olyan helyről, amelyet csak kevesen ismernek. Minden, amit az emberek Szaúd-Arábiáról tudnak, az annyi, hogy arrafelé nagy a forróság, sok a homok és az olaj. Érdekesnek találtuk, hogy vessünk egy pillantást a fátylak mögé, és megnézzük, milyenek igazából arrafelé az emberek, hogyan élnek" - idézte fel.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.