Miért került trikolór-szájkendő Petőfire, és miért dobták ki sok mesehőssel együtt a favorit Köbükit a millások? A hvg.hu utánajárt.
Mz/x, Vuk, Ludas Matyi, Doktor Bubó. Helyette Petőfi trikolór szájkendővel. A millások márciusi tüntetését megelőzően meghirdettek egy plakátversenyt. A kreatív elégedetlenek készíthettek terveket a 15-ei eseményre, melynek célja az volt, hogy minél többeket megszólítson, és arra motiváljon, hogy csatlakozzon a tüntetéshez. Bakos Gábor az Egymillióan a magyar sajtószabadságért csoportjának egyik kommunikációs illetékese szervezte a márcziusi plakátszakkört, amely során parázs vita alakult ki arról, hogy nézzen ki, milyen üzenetet közvetítsen a képi elem.
A Facebookon is felkérték a közösséget, hogy segítsenek a döntésben. Húsz terv került végül publikálásra, melyek között azonban végül nem szerepelt külsős kezdeményezés. Bakos egyet említett a népi kezdeményezések közül: a feje tetején álló Magyarországot ábrázoló kreatív "ötlet tetszett, de nem volt alkalmazható plakáton”.
A húsz állva maradt plakátterv ötlete a millások belső szervezői köréből származott, a két legvitatottabb pedig az Mz/x-et és az Attack of the 50ft womant (Az ötven láb magas nő támadása) középpontba állító alkotás volt. Nem csak a Mézga család ikonikus figurája, hanem más legendás magyar mesehős is szerepelt a plakátterveken. A rosszallók mégis Köbükit bökték ki, egyes kommentálók szerint méltatlan, hogy bohóckodásba fullad a forradalom emlékezete. Mások védelmébe vették: Miért ne lenne méltó? Rémes, hogy a magyarok mennyire imádnak önmaguktól könnyekig meghatódva magasztosan fellengzeni. Nagyon is méltó, bár több volna az ilyenből - olvasható a közösségi oldalon. Az ötven láb magas nőnek látszólag semmi köze nincs a millás tüntetésekehez, bár vadabb asszociációs technikával akár azonosságok is felfedezhetők az 1958-ban született, gyermeteg bájjal előállított inváziós film és a Milla-demonstráció budapesti helyszíne között.
Bakos mindkét álláspontot megérti, bár reméli, hogy a következő generációk már nyitottabbak lesznek egy kliséktől mentesebb március 15-ére is. „A mesehősöket azért vontuk be, mert olyan közös magyar mémeket kerestünk, melyek mindenki szívéhez közel állnak”, tehát korántsem a bohóckodáson volt a hangsúly. Az, hogy mégsem használták Mz/x demokráciát újratervezésre felszólító kreatívját, sem Ludas Matyi 3x Very üzenetét azt jelenti, hogy a millásoknak „forradalmi újítás” helyett inkább más szempontok mentén választottak. Jóllehet „Petőfi maszkos ábrázolása is kiverheti egyeseknél a biztosítékot” – mondja Bakos.
A trikolór-szájkendős nemzeti hős több szempontból is szerencsésebb választás volt a szervezőgárda megítélése szerint. Egyrészt visszacsatolás a Facebookon alakult, és jelenleg több mint 100 000 tagot számláló csoport előző arculatához, így folytatva a tavalyi hagyományokat. A letapasztott szájú Petőfit gondolták tehát újra: provokálva, felpiszkálva a tavaszi fáradtságba és közönybe burkolózókat. „Cselekvésre, aktívitásra szeretnénk serkenteni, erre pedig a trikolórmaszkos Petőfi terve volt a legalkalmasabb”, mely közben másik hagyományt is szem előtt tart, azaz meghajol a márciusi ifjak előtt.
Az, hogy március 15-ével nem „illik” viccelni, a többi ötlethez fűzött véleményekből is kiderül. A 50ft womant ábrázoló terven például a feministák akadtak ki. Az 1958-as filmplakátot mára alkalmazó kreatívon egy ledéren öltözött, egy idegen bolygóról érkezett, kolosszális méretű - 50 láb magas - nő látható, aki éppen átrendezi az autósztrádát. Aki nem ismeri ezt a trash klasszikust, kiakadhat a képen: mi lenne, ha alulöltözött női test nélkül próbálnátok kommunikálni? Persze hacsak nem a hat láb magas, félpucér nők jogaiért és csak azért küzdötök... remélem, nem a szexizmus lesz az új nemzeti minimum, mert abból már a régi se tetszett! – szól a kritika. Bakosék is belátták, nem lesz jó egy ilyen sztereotípiával machináló, legalábbis annak látszó terv.
Egy másik kreatív a bankókon látható, nagy magyarok szájába ad mai, aktuális üzeneteket, a legmókásabb Deák Ferenc Schmitt happens című alkotása, de Bethlen Gábor és Kossuth is kiszól a forintról, a pénz beszél, kutya ugat szállóigének újraértelmezéseként.
A koronát mint jelképet használó plakátok Orbán királyságára, és annak elutasítására utalnak, de Bakos szerint nem feltétlenül pontos ez a megközelítés: „Nem bűnbakot vagy ördögöt keresünk”, hanem közös hangot szeretnének megütni, és minden civilt megszólítani, aki változtatni akar a jelenlegi helyzeten.