Miről árulkodik, ha egy szobornak éppen a legnemesebb testrésze csillog-villog? Elhozza-e az igaz szerelmet, ha megérintjük a veronai Júlia-szobor mellét? Sokan hisznek a varázserővel felruházott szobrok legendájában, mások kötelező szertartásnak vagy egyszerűen csak mókának tekintik a bronz testrészek tapogatását egy-egy „közös” fénykép elkészültéig.
Az Asulum blog összeállításában öt szoborról ír, amelyek arról nevezetesek, hogy aki elmegy vagy megáll előttük, nemcsak „közös” fotót készít, hanem alaposan meg is tapogatja a szobor marokba illő részét. Íme, néhány példa az emberi kezek által egy bizonyos helyen gondosan polírozott műremekekre.
Ádám - New York
New York-ban a Time Warner Center előcsarnokban áll a húsos alakok ábrázolásáról ismert kolumbiai művész, Fernando Botero kétszeres embernagyságú Ádám-szobra, melynek legékesebb testrésze a bronzszobor színétől eltérően arany. A szoborhoz egy legenda is kapcsolódik: állítólag, amikor a helyére került, nem mosolygott. Most viszont felfelé görbül a szája - mondta a New York Post Online-nak az épület egyik dolgozója. A tapogatási kényszerről David Benrimon, egy manhattani galériatulajdonos - övé az egyik legnagyobb Botero-gyűjtemény a világon - elmondta: az emberek szeretik megérinteni a műalkotásokat, mert így közvetlen kapcsolatba kerülnek vele. Az egyik látogató a lapnak eldicsekedett vele: jó érzéssel töltötte el, hogy a szobor férfiassága az alak méretéhez képest meglehetősen kicsi. Ez is egy ok lehet a gondos „ellenőrzésre”.
Őrült lányok - Las Vegas
Las Vegasban a Riviera Hotel és Kaszinó bejáratánál lévő Crazy-Girls szoborcsoport már messziről feltűnik, ha másért nem - a fotózkodó turisták tömege ugyanis itt mindennapos -, a háttal álló női alakok fényesre suvickolt hátsója miatt. A Crazy Girls Las Vegas egyébként egy népszerű topless-revü, ami már több mint húsz éve sikeresen fut. A hotel bejárata mellett a szemlélőnek háttal álló hét alak kart karba öltve áll, a turisták pedig többnyire ugyanazt a klisét követik a fényképezőgép előtt: két kézzel markolják valamelyik alak hátsóját.
Júlia - Verona
Veronát a legtöbb turista azért keresi fel, hogy lássa, hol élt a két szerelmes, Shakespeare Rómeója és Júliája. Capuleték háza zarándokhely - a bejáratot övező falat szerelmesek monogramja borítja -, az udvaron álló Júlia-szobor pedig - Nereo Costantini alkotása - 1972-es felállítása óta zarándokhellyé vált. A babona szerint aki megfogja a szobor mellét, bízhat benne, hogy rátalál az igaz szerelem. A kopott felületek arról árulkodnak, hogy sokan szeretnének hinni a szobor „varázserejében”, vagy gondolják úgy, hogy ha már úgyis ott vannak, biztos, ami biztos, megérintik, mert jó hecc. Mindenesetre „taperoló” mindig akad.
Victor Noir - Párizs
Victor Noir francia újságírót 1870 januárjában lőtte le Pierre Napoléon Bonaparte herceg. Sírja a Père-Lachaise temetőben van és Aimé Jules Dalou szobrász alkotása díszíti, ami a földön fekvő alakot, Noirt ábrázolja. A legenda szerint ha egy nő megcsókolja a szobor száját, megérinti férfiasságát és a cilinderébe virágot tesz, rátalál az igaz szerelem, és gyermekáldásban is bízhat. Nem véletlen, hogy a „legfrekventáltabb” rész színe elüt az oxidálódott alaktól: bronzsárgán csillog.
Hadik András lovasszobra - Budai Vár
Hasonló népszerűségnek örvend a hazai látogatók körében Hadik András lovasszobra a Budai Várban. Az 1937-ben felállított, több mint 3 méteres bronzszobrot Vastagh György készítette, emléket állítva a Hadik-huszároknak. Ahogy az a Wikipédia szócikkéből is kiderül, az alkotás kultuszhely volt a műegyetemista diákok körében: a vizsgák előtt a siker érdekében ajánlatos volt megérinteni a ló heréjét. A szobor színétől ma már jócskán elütő felületet a turisták is szívesen megérintik.