New York-i Munkácsy-kollekció Nyíregyházán
A magyar festészet kiemelkedő alkotója, Munkácsy Mihály képeiből nyílik kiállítás pénteken a Nyíregyházi Városi Galériában, ahol 33 művet, közte az Ásító inast is láthatják az érdeklődők.
A kiállított festmények többsége Pákh Imre munkácsi születésű, New Yorkban élő műgyűjtő tulajdonában vannak, aki a világ legnagyobb, magánkézben lévő Munkácsy-gyűjteményt mondhatja magáénak.
Az alkotások a világ különböző országaiból kerültek Pákh Imre tulajdonába, s az egyik Munkácsy-festményt például tavaly decemberben vásárolta. A bemutatott képeket a festőművész munkásságával és életútjával kapcsolatos relikviák egészítik ki, amelyek a Békés megyei Munkácsy Mihály Múzeum gyűjteményéből származnak.
A galéria három szintjén elhelyezett 33 alkotás között Munkácsy életművének minden jelentős korszakából láthatók festmények a január 3-ig nyitva tartó kiállításon. A kezdetek biedermeier stílusában festett alkotásokat például az 1863-ban készült kisleány portré képviseli.
A festő bécsi, müncheni és düsseldorfi akadémián szerzett tudásáról népi zsánerképe, a világhírű Ásító inas ad bizonyságot. Realista szemléletmódját pedig az Öregasszony mappával és a Bohém című festmény tükrözteti, amelyeket 1873-ban készített. Látható Munkácsy figurális tájképei közül az Erdőrészlet két alakkal, az Eltévedt gyermek és a Cigányok az erdőszélen, a Téli tájkép és a Mosó nők.
Az egykori polgári lét mindennapjait megörökítő művei közül a Két család a szalonban (1880), a Pálmaházban (1881) és az Apa születésnapja (1882) címűt állítják ki. Munkácsy szalonképeinek kedvelt szereplőit, megújulásra törekedve, tájképi háttérben is elhelyezte, s ennek bizonyítéka a Sétány a Parc Monceuban című festménye, amelyet 1882-ban alkotott.
A művész arcképfestészetének legjelentősebb alkotása, a Mademe Chaplin portréja ugyancsak látható a nyíregyházi galériában.