Kortárs londoni aukciós helyzetkép
Bár a nemzetközi műtárgypiacot figyelő szakemberek többsége szerint a kortárs művészek alkotásaiért kifizetett árak sokszor túlzottak, és ezért nem biztos, hogy hosszabb távon is tarthatók, a gyűjtők a jelek szerint erről egyelőre nem vesznek tudomást. Miután a nagy nemzetközi aukciósházak már a múlt évben is kiemelkedő forgalombővülésről adtak számot, az idei év első aukciói további jelentős áremelkedést hoztak.
Roy Lichtenstein: Csendélet 1973 olaj, vászon © Műértő |
URLguru |
Lássuk ezek után a két aukció számszerű eredményeit és legfontosabb tételeit. A Sotheby’s február 7-i árverése az ebben a kategóriában Európában még sohasem látott 45,7 millió fontos összforgalommal zárult, 21 százalékkal szárnyalva túl a Christie’s addigi rekordját. (Mint másnap kiderült, az új rekord mindössze egy napig élt.) Angol fontban számítva 13, euróban 18, dollárban pedig 26 tétel lépte át az egymilliós küszöböt. Hét művész festményeinek ára döntött abszolút rekordot, míg négyen a grafikai, illetve a fotókategóriában értek el minden korábbinál magasabb leütést.
Az aukció legmagasabb árával és egyúttal legnagyobb meglepetésével a 48 éves skót festő, Peter Doig Fehér kenu című, 1990-1991-es olajképe szolgált, amelyért becsértéke ötszöröséig, 5,73 millió fontig zajlott a licit. Ez az összeg nemcsak a művész számára rekord, de egyben a legmagasabb összeg, amelyet valaha élő európai művész munkájáért adtak. Az új tulajdonosról nincsenek információk, az előző azonban ismert: Charles Saatchi volt az, akit a modern festmények piacának legnagyobb sztárcsinálói között tartanak számon, s aki, úgy tűnik, most sem fogott mellé. A néhány éve Trinidadon élő Doig posztmodern festő, akire Munch, Giorgio de Chirico és Odilon Redon volt a legnagyobb hatással. Egyes elemzői a „mágikus realista” jelzőt akasztották rá, ez az aukción szerepelt alkotására is jól illik. A kenu - rendszerint tükörképével együtt - a művész festményeinek gyakori, Kanadában töltött gyermekkorára emlékeztető motívuma.
Az aukció második legmagasabb áron elkelt tétele, Gerhard Richter Absztrakt kép című alkotása is 1991-es - ez 2,82 millió fontért, a művész számára ugyancsak rekordot jelentő sikerrel kelt el. A nyolc legdrágábban gazdát cserélt mű közül hat volt európai művész munkája, közéjük csak Roy Lichtenstein kagylós-halas csendélete és Jean-Michel Basquiat cím nélküli kompozíciója tudott beékelődni.
Új abszolút aukciós rekord született a fotó kategóriában is: a német Andreas Gursky emblematikus diptichonjáért, a tavalyi toplistában is szereplő 99 centért, amely sokak szerint a fogyasztói társadalom lényegének legjobb képi megfogalmazása, új tulajdonosa 1,7 millió fontot adott. Jól szerepeltek azok a művészek, akiknek másnap főszerep jutott a Christie’snél: Francis Bacon Fej című, 1961-es olajképe 1,81 millió fontot ért, Warhol két akrilképe pedig 1,53, illetve 1,47 milliót.
A Christie's február 8-i aukciójának forgalma több mint 50 százalékkal haladta meg a nagy vetélytárs előző napi rekordját. Az új európai csúcs 70,4 millió font; innen már „látótávolságra” van a kortárs aukción valaha elért legjobb eredmény, a Christie’s tavaly novemberi New York-i aukciójának 239,7 millió dollárja. A 84 tételből 82-re volt licit, ami azt jelenti, hogy a képek átlagára megközelítette az egymillió fontot. Az est sztárja Francis Bacon 1956-os, Portrétanulmány II. című műve volt, amelyért az amerikai Richard Gray Gallery igazgatója egy ügyfelének megbízásából 14,02 millió fontot fizetett ki. Eddig még csak egyszer adtak magasabb összeget 1945 után született festményért. A mű talán a legszebb darabja Bacon pápasorozatának, amelyet Velázquez X. Ince pápáról 1650-ben festett portréja ihletett.
Egy-egy jó Warhol-képért az amerikai kereskedők is szívesen eljönnek Európába. Londonból dupla „zsákmánnyal” térhettek haza, miután 5,39 millió fontot adtak egy 1974-es Brigitte Bardot-portréért és 4,44 milliót a 11 évvel korábbi Három nőért, amely Warhol Halál és sorscsapás című sorozatának egyik darabja. A német kortársak közül a konkurens háznál Richter, a Christie’snél Sigmar Polke és Anselm Kiefer ért el új rekordot. Polke esetében egy fiatalkori, 1966-os mű, a Strand lett a csúcstartó 2,7 millió fonttal, Kiefernél pedig egy 1999-es alkotás, a Virágozzék ezer virág, amelyért 1,81 milliót fizettek. Mindkét kép európai magángyűjteménybe került.
A sztártételek esti árverése mellett mind a két ház tartott egy délutáni kortárs aukciót is, ezek egyaránt 18-19 millió font közötti eredménnyel zárultak. A két ház tehát február 7. és 9. között jutalékkal együtt 153 millió fontos, azaz több mint 58 milliárd forintos forgalmat produkált. A lázas piaci hangulat arra enged következtetni, hogy ezek a rekordok sem lesznek hosszú életűek.
Emőd Péter
(A cikk a Műértő című folyóirat márciusi számában olvasható.)