Az első tervekben további vonalak „szüneteltetése” is szerepel. A szakszervezetekkel folytatott fúziós egyeztetések még nagyon az elején járnak. Vasútstratégia ősszel lesz, a fúzió elvileg 2025 elején zárul.
A MÁV és a Volánbusz összeolvasztásával kialakítandó cégóriás létrehozásáról szóló első munkaanyagokban 150 mozdonyvezető „felszabadításáról” írtak, akik a átvezényelhetőek lesznek a leterhelt vonalakra, amelyeken jelenleg csak túlórák árán biztosítható a menetrend a jelentős létszámhiány miatt – mondta el a Népszavának Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke.
Csakhogy ez a felszabadítás – tette hozzá – azt is jelenti, hogy a mozdonyvezetők kivonásával érintett vonalakon „szüneteltetik” majd a személyszállítást. Az érdekvédő szerint ezzel
csak akkor érhető el valódi, cégszintű megtakarítás, ha az adott vonalon a teherforgalom is megszűnik.
Ha marad, akkor a pályát továbbra is karban kell tartani, személyzet kell a forgalom biztosításához, irányításához. Érdemi költségcsökkenés tehát nem lesz. Cserébe viszont a korábban már felemlegetett régiókban – a Viharsarokban, Észak- Magyarországon és bizonyos dunántúli területeken – 16-17 vonalat érintő járatcsökkentésre, felszámolásra lehet számítani.
A járatritkítás azonban egy idő után egyenértékű a megszüntetéssel, hiszen, ha egy viszonylaton két órával korábban kell elindulni ahhoz, hogy valaki elérje a műszakot, akkor inkább más közlekedési módot választ – tette hozzá a szakember.
A szakszervezeti vezető szerint a terv az, hogy
a két közlekedési vállalat 2025 januárjára eggyé olvad az állami MÁV Személyszállítási Zrt.-ben. Ezzel párhuzamosan létrejön egy MÁV Pályaműködtetési Zrt. is. A kettőt egy közös irányítóközpont vezérli majd.
A tervekben szerepel a fővárostól átvett HÉV-ek integrálása is, bár az még nem dőlt el, hogy ezt is két részre bontják, vagyis a kocsik és személyzet a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez kerül, míg a pályakarbantartók a másik céghez, vagy együtt viszik be a személyszállító társaságba az egészet.
A már külön-külön is hatalmasnak számító állami társaságok munkavállalói számára az a legfontosabb, hogy miképpen fésülik össze a jogaikat rögzítő kollektív szerződéseket. A szakszervezetek már három hónapja tárgyalnak erről a cég menedzsmentjével. Meleg János szerint
egyelőre attól is messze járnak, hogy kikristályosodjon az az 5-6 vitás kérdés, amelyben majd a minisztérium fogja kimondani az utolsó szót.
A szakszervezeti vezető azt tartja a legfontosabb célnak, hogy az integráció ne okozzon keresetcsökkenést és érdeksérelmet a dolgozóknak.
Nagy kérdés, hogy az összeolvadással elérhető megtakarítást az állam elvonja, vagy visszaforgatja a cég fejlesztésébe. A minisztérium azt válaszolta az érdekvédőknek, hogy kabinet szeptemberben tárgyalja a 10 évre szóló vasútfejlesztési stratégiát. Majd akkor, a kormánydöntés után kapnak válaszokat a munkavállalók és az utasok is.