A Downing Street a kiszuperált csempészhajók környezetvédelmi és biztonsági veszélyeire hívja fel a figyelmet.
Felhívást tett közzé a brit kormány, amelyben az orosz LNG-csempészhajókkal szembeni szigorúbb eljárásra szólítanak fel.
Mint lapunk is megírta, az Európai Unió orosz cseppfolyósgáz-importját szabályozó szankciójára válaszul Moszkva elkezdte kiépíteni az LNG-csempészflottáját. Ezzel az úgynevezett „árnyékflottával” akarják kijátszani a korlátozásokat, hasonlóan ahhoz, ahogy az olajtanker-árnyékflottájukkal az uniós olajembargót kijátsszák.
Nesze neked, uniós szankciók: már épül is az orosz LNG-csempészflotta
Nagy lépést tett az EU, amikor a júniusban elfogadott 14. szankciós csomagjában célba vette az orosz cseppfolyós gáz (LNG) importját. Csakhogy közben egyre halmozódnak a jelek, hogy Moszkva erre is előre készült, és az olajtankereihez hasonlóan az LNG-jének is elkezdte kiépíteni az árnyékflottát.
Az olajos árnyékflottához leselejtezés előtt álló hajókat vásároltak, és az LNG-árnyékflotta jelentős része is ilyen, ami miatt a csempészet nagy környezetvédelmi veszélyeket hordoz magában. Emellett a csempészhajók gyakran kikapcsolják a jeladóikat, ez pedig a tengerhajózás általános biztonsági szabályait sérti meg.
A brit miniszterelnöki hivatal itt olvasható, pénteken kiadott szövege is rámutat, hogy az orosz csempészhajók közül sok nincs rendesen karbantartva, és biztosítások nélkül hajózik.
Durvább következménye is lehet az orosz hajók jelcsendjének, mint az olajszankciók kijátszása
Baleseteket is okozhat, ha a rakomány eredetének elrejtéséért kikapcsolják a bárkáik transzpondereit, de az igazi veszély az, hogy az orosz hadiflotta manipulálhatja más hajók jeleit. Erre az elmúlt években több példa is volt, és az ilyen lépések a háború eszkalálódását is hozhatják.
A kockázatok miatt a Downing Street arra buzdítja a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) tagállamait, hogy a csempészhajókkal is tartassák be a nemzetközi tengeri kereskedelem és a nemzetközi tengerhajózás szabályait. Arra buzdítanak ezen túl minden olyan államot, mely lobogója alatt hajó közlekedik, hogy tartassák be ezen hajókkal a legszigorúbb biztonsági és szennyezésmegelőzési követelményeket és legjobb gyakorlatokat. A kikötőállamokat a szükséges engedélyek szigorúbb ellenőrzésére, a hajótulajdonosokat, -operátorokat, -biztosítókat, -brókereket és a tengeri kereskedelem minden további, érintett szereplőjét pedig minden árnyékflotta-tevékenység jelentésére és megelőzésére sarkallják.
A felhívás mögé Nagy-Britannia mellett az Európai Unió közösen, valamint számos tagállama külön is beállt, köztük Magyarországgal. Összesen 45 támogató csatlakozott hozzá – Oroszország persze nem. A lista a felhíváshoz hasonlóan itt olvasható.
A Downing Street a felhíváson túl felkérte az illetékes tisztviselőket és szakértőket, hogy a lehető leghamarabb találkozzanak, és határozzák meg a konkrét intézkedéseket a felsorolt célok eléréséért.