Vállalkozás hvg.hu 2024. július. 03. 17:27

Változások a fogyasztóvédelemben: már a szemüvegre is többéves kötelező jótállás vonatkozik

A vonatkozó rendeletben más fogyasztási cikkek is szerepelnek, például a házi kedvencek elektromos felszerelései.

Július 1-jétől többek között a legalább 10 ezer forint eladási árú új bel- és kültéri masszázsmedencékre, a látásjavító eszközökre – így különösen a szemüvegre, napszemüvegekre – is kötelező jótállás vonatkozik, illetve ugyancsak kötelező jótállás alá tartozik például a kedvtelésből tartott állatok villamos energiával működtetett felszerelése, így különösen az etető és itató, szőrnyíró gép, nyakörv, ajtó, nyomkövető és alomtálca is. A vonatkozó rendelt június 28-án jelent meg a Magyar Közlönyben.

Ahogy arról korábban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) is hírt adott, májusban a kötelező jótállás idejére vonatkozó szabályok is módosultak, így pedig a kötelező jótállás időtartama a fent hivatkozott miniszteri rendeletben felsorolt új termékekre vonatkozóan 10 ezer forintot elérő, de 250 ezer forintot meg nem haladó eladási ár esetén két, 250 ezer forint eladási ár felett három év.

Az nem változott, hogy a vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell a meghibásodott termék javítására. Ha a határidőt nem tudják tartani, tájékoztatniuk kell a fogyasztót, hogy mennyi időn belül várható a javítás. Ha azonban a kijavítás igény közlésétől számított 30. napig nem történik meg a javítás, vagy a termék három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni.

Ha cserére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a jótállási jegyen, annak hiányában a fogyasztó által bemutatott számlán feltüntetett vételárat nyolc napon belül visszatéríteni. Fontos kiegészítés azonban, hogy e szabályok nem vonatkoznak gépjárművekre, elektromos kerékpárra, rollerre.

A jótállási igényt a vásárló a jótállási jeggyel tudja érvényesíteni. Ám ha azt szabálytalanul állították ki, vagy nem is adták át, az nem jelenti a jótállási jog elvesztését. Ilyen esetben a vásárló a számla vagy a nyugta bemutatásával tudja érvényesíteni a jogait.

Ha a vásárlónak a legnagyobb tudatossága mellett sem sikerült a panaszát rendeznie a kereskedővel, akkor amellett, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez fordulhat tanácsért, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok, valamint az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek tudnak segítséget nyújtani.