Vállalkozás hvg.hu 2023. október. 04. 07:55

G7: Lázár János egy kis pluszpénzt kér a vasútra

A magas energiaárak miatt kellene még 90 milliárd forint, és valószínűleg a vármegyebérletek miatti bevételkiesést is pótolni kell a cégeknél.

Körülbelül 90 milliárd forint többletforrást kér Lázár János a MÁV-Start, a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz közszolgáltatási szerződés keretében végzett feladatainak utólagos finanszírozására – értesült a G7. (A szóban forgó cégek közszolgáltatási szerződés keretében nyújtanak szolgáltatást az államnak mint megrendelőnek. A GYSEV nem állami cég, a többi igen.)

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nem kommentálta a lap értesüléseit.

A helyközi személyszállítás és a vasúti infrastruktúra üzemeltetési költségei az indoklás szerint a tavalyi és az idei magasabb energiaárak miatt nőttek meg. A tavalyi többletet eddig tehát saját maguknak kellett a cégeknek finanszírozni, kilenc hónap sem volt elég az elszámolásra.

Nem csak az utólagos elszámolás állhat a probléma mögött: egyre nehezebben tudják a társaságok finanszírozni magukat a visszaeső jegyárbevételeik miatt. Igaz, azt nem lehet még tudni, hogy a közel 90 milliárd forintos többlet csak a magasabb energiaköltségek fedezetét adja-e, vagy a nem túl átgondoltan bevezetett vármegyebérlet miatti bevételkiesését is. A lap forrásai szerint mindenesetre a tervezettnél jóval nagyobb bevételkiesés miatt lett sürgető a többletforrás biztosítása.

A Lázár János minisztériumához került helyközi közlekedésben enyhén szólva nincs minden rendben. A lerongyolódott győri fővonal felújítását botrányok sora övezi, a vármegyebérlet pedig politikai terméknek biztosan jó, de az is biztos, hogy az amúgy is pénzhiánnyal küszködő közlekedési társaságoknak jelentős menetdíjbevétel-kiesést okoz.

Lázár János eddigi miniszteri ténykedését ebben a cikkben értékeltük:

 

Lázár János miniszteri mérlege: mozog, de nehéz eldönteni, hogy lubickol vagy vergődik

Pénzhiány miatt lefújt fejlesztések helyett vasúti mellékvonal-bezárásokkal, Horthy-dicsőítéssel, jogi barkácsolással és MÁV-os, valamint minisztériumi tisztogatással tölti ideje javát Lázár János. A száműzetése után a kormányba visszavett politikus minisztersége eddig nem túl sikeres - szerencséje, hogy politikai hasznát Orbán Viktor nem csak ebben méri.