Az Alitalia egykor Olaszország büszkesége volt, és korszerűségének szimbóluma, majd pénzügyi rémálommá vált. A kormány átvette a légiközlekedési vállalatot, és ITA néven átszervezte. Olyannyira sikeresen, hogy a privatizációval komoly pénzhez juthat.
„Tekintetbe véve az Alitalia múltját ez történelmi siker” – nyilatkozta a TRA Consulting főnöke a brüsszeli Politicónak. Miről van szó? Egy kozorcium, mely a Lufthansából és a hajózási óriásból, az MSC-ből áll, 1,2–1,5 milliárd eurós ajánlatot tett az ITA-ra. Ők többségi részesedést szeretnének az olasz légitársaságban. Kisebbségi részesedésre pályázik egy másik konzorcium, mely az Air France/KLM óriásból és a Certares pénzügyi befektetőből áll. Ugyancsak kisebbségi részesedés iránt érdeklődik az amerikai pénzügyi befektető Indigo Partners, amely több fapados légitársaságba invesztált már. Közéjük tartozik például a magyar gyökerű Wizz Air.
Befutónak az első pályázó látszik, mert az meg akarja venni a részvények 70–80%-át, vagyis az olasz kormánynak csak kisebbségi szerep jutna. Ez megfelel Mario Draghi miniszterelnök elképzelésének. Ő a pályázat kiírásakor hangsúlyozta, hogy európai megoldást szeretne, és kisebbségi részesedést Olaszroszág számára. Ez utóbbi azért lenne előnyös az olasz kormánynak, mert az eladás után részesülhetne a cég profitjából.
A Draghi-tényező
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az olasz kormány 1,35 milliárd eurót költhet összesen az ITA feltőkésítésére 2023-ig: 700 milliót tavaly, 400 milliót idén, jövőre pedig 250 milliót. Már az előző olasz kormány is próbálkozott valami hasonlóval: egy 3 milliárd eurós tervet terjesztett elő Brüsszelben, ahol nemigen bíztak az euroszkeptikus populistákkal teli kormányban, ezért visszadobták a kérést. Amint Draghi lett Olaszroszág miniszterelnöke, megváltozott a helyzet. Az uniónak és az atlanti iránynak elkötelezett kormányfőt másképp fogadták Brüsszelben , ahol jóváhagyták az ITA feltőkésítését, amiből az utolsó részletet talán a kormánynak nem is kell majd befizetnie, ha a tervek szerint alakulnak a dolgok.
Májusban kell kötelező ajánlatot tenniük a pályázóknak. A Lufthansa-MSC-ajánlat kissé túlságosan optimistának tűnik annak fényében, hogy az ITA egyelőre veszteséges. A Covid-válság és az ukrajnai háború nem tett jót a cégnek, ezenkívül sok a fapados versenytárs. Idén az első két és fél hónapban 170 millió euró a veszteség, ezért sokan kételkednek abban, hogy a privatizálás után az ITA nyereséges lehet. Az, hogy az ITA az eladásig milyen pénzügyi eredményt produkál, meghatározhatja a végső árat is, amennyiért az olasz kormány eladhatja a légitársaságot – nyilatkozták a szakértők a privatizációról a brüsszeli Politicónak.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.