Vállalkozás Balla Györgyi 2021. március. 01. 10:00

Három kilót ledobtak az új Bubiról

A színe maradt, új viszont az applikáció, a váz és a gumi. Tesztelni márciustól lehet, a BKK szerint nem feltétlenül az a cél, hogy az új konstrukció hasznot hajtson, ennél fontosabb, hogy az emberek lássák: városban is lehet kerékpározni.

„Korrekt városi bringa” – jellemzi Nagy Bence, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) projektvezetője az új MOL Bubit. Eddig 350 kerékpár készült el abból az 1200-ból, amellyel tavasszal újraindul majd a közbringarendszer Budapesten. Az erre kiírt pályázatot a Csepel–Nextbike konzorcium nyerte, ami azt jelenti, hogy 1,798 milliárd forintért, öt évig ez a két cég üzemeltetheti a rendszert.

A MOL Bubi 2014 óta elérhető a fővárosban. Ez idő alatt

  • 6 millió kilométert tekertek ezekkel a biciklikkel,
  • 2071 darab almazöld Bubival 3 milliószor utaztak,
  • a bringákat alkalmanként jellemzően 8 percig használták,
  • és nagyjából 1 millió kilogramm kibocsátott szén-dioxidtól óvták meg Budapestet.
BKK
„Hat év után elérkezett az ideje annak, hogy alapjaiban újuljon meg ez a szolgáltatás” – jelenti ki a projektvezető, hozzátéve, hogy „2021-ben ez már nem az a kerékpár, amire vágynak az emberek”.

A Bubi népszerűsége a kezdeti lendület után gyorsan alábbhagyott. Ennek több oka is volt:

  • a kerékpárok nehezek,
  • a regisztráció bonyolult és évekig személyes jelenlétet igényelt,
  • a kaució összege magas, 25 ezer forint.

Ezért nem csoda, hogy folyamatosan csökkent a felhasználók száma. Tavaly tavasszal ugyan sokan rákaptak a közbringára köszönhetően a 100 forintos havi díjnak, az online regisztrációnak és a kaució eltörlésének. A rekordszámú új ügyfél miatt 2020-ban át is lépte a 100 ezret a regisztrált ügyfelek száma.

BKK

Összességében azonban hiába nőtt a duplájára a biciklik és a dokkolók száma az elmúlt 6 évben, a rendszerre egyre többet kellett költeni, a felhasználók száma ugyanis nem tartott lépést ezzel. Azaz hiába lett nagyobb a rendszer, nem termelt több pénzt.

Közben megváltoztak a felhasználói igények és szokások, továbbá új technológiai lehetőségek is adódtak a Bubi mellett. Megjelentek az elektromos rollerek, illetve egy másik közösségi bicikli, a Donkey Republic. Utóbbival bárhol lehet parkolni és a bérlése is egyszerű. Ezeken kívül közösségi robogók és autómegosztók is működnek még Budapesten.

A főváros célja most az, hogy több felhasználót érjen el, a Bubi üzemeltetése legyen a korábbinál gazdaságosabb, ahogyan Nagy Bence fogalmaz, „ne kelljen annyi pénzt a fővárosnak beletolni”. A lényeg, hogy legyen egyszerűbb és olcsóbb. A BKK projektvezetője szerint ezt például úgy érik el, hogy az új kerékpárok nem igényelnek állomást.

BKK

Így néz ki a MOL Bubi 2.0

Egy műszakban 32 ember szereli az új Bubit a csepeli gyárban. A kerékpárok több ütemben készülnek, március végére végeznek az első 500 gyártásával, ennyi bringával indul a próbaüzem. A színe maradt almazöld, és a MOL címkéje is látható rajta. Ezenkívül az új Bubi

  • 21 kilogramm,
  • 3 sebességes,
  • kosarában napelem van, álló helyzetben ez tölti az okoslakatot.

Utóbbi lényege, hogy könnyebb lesz vele a dokkolás, A bringákat defekttűrő, fújt gumikkal szerelik fel, amelyek a korábbi szivacstömlősökkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást tesznek lehetővé. Új a váz is, a kerékpár pedig 3 kilóval könnyebb, mint az elődje. Klimon Péter, a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. vezérigazgatója azt mondja, egy darab kerékpár gyártása és összeszerelése 250 ezer forintba kerül.

BKK

Új rendszerben elektromos meghajtású biciklik nem lesznek, ezek ugyanis jelentősen növelték volna a fenntartási költséget. Nagy Bence ezzel kapcsolatban megjegyzi, nem vetették el végleg az e-biciklit,

de 2021 tavaszán ezzel nem tudtak volna elindulni.

A Bubit eddig a jegy- és bérletbevételekből, valamint a Mol évi 122 milliós támogatásából tartottak fenn. A Mol továbbra is marad támogatóként, de azt, hogy évente mennyi pénzzel száll be, nem tudni. Ezzel kapcsolatban Nagy Bence csak annyit árul el, hogy a támogatás mértéke egyenesen arányos lesz azzal, hányan használják a kerékpárokat. Az viszont biztos, hogy a jövőben nem kell majd a használatért 25 ezer forintos kauciót fizetni.

BKK

A BKK korábban azt közölte, azzal, hogy változik az üzemeltetési modell, olcsóbb lesz a fenntartás. Arra a kérdésre, hogy mikor lehet nyereséges a Bubi, a projektvezető úgy felel,

nem feltétlenül az a cél, hogy nyereséges legyen, ez egy közösségi közlekedési eszköz, amivel azt szeretnénk megmutatni az embereknek, hogy a városokban is lehet kerékpározni.

Klimon Péter hozzáteszi, hogy a legtöbb jegybevételt a turisták hozták eddig, rájuk azonban idén nyáron még nem nagyon lehet számítani. „A fókuszban a budapestiek lesznek, az a lényeg, hogy elinduljon, működjön a rendszer” – teszi hozzá Nagy Bence.

BKK

A Bubit tavasszal még nem lehet összekapcsolni a BKK-bérlettel, „ehhez komplex IT háttér kellene, ami miatt csúszna az indulás”. A fővárosi cég ugyanakkor azt ígéri, dolgoznak azon, hogy legyen tarifakedvezmény. Azt szeretnék elérni, hogy akinek legalább negyedéves bérlete van, annak járjon ingyen a Bubi használata. Az viszont már biztos, hogy az üzemeltetéshez új informatikai háttér és új applikáció készül, utóbbi tesztelése március 23-án indul, míg az új Bubikkal előreláthatóan április végén lehet majd hasítani.

Ami még nem dőlt el: a Bubi dokkolóit használhassák-e magáncégek is. A projektvezető szerint az lenne a cél, hogy Budapest utcái rendezettek legyenek, de „erről még tárgyalni kell”.

A városban lesznek virtuális dokkolók, ami azt jelenti, hogy nem kell a már meglévő dokkolókig tolni a járgányokat. A BKK azt szeretné, ha a bevezetéstől számított 1-2 éven belül elérnék az évi 650 ezres bérlési számot, míg a gyártó azt tervezi, hogy vidéken is megjelennek az új kerékpárok. Klimon Péter szerint egyébként az ideális az lenne, ha Budapesten 3500–4000 kerékpáros közlekedne.

BKK

Ami pedig a régi kerékpárok illeti, azokat a Máltai Szeretetszolgálat hátrányos helyzetű településekre viszi, Tarnabodra például biztosan jut majd belőlük.