A napokban ünnepelte alapításának negyvenedik évfordulóját az Environnement SA francia cég. A vállalatnak hatszáz alkalmazottja van, Európában piacvezető a légszennyezés mérésében és világviszonylatban is a második legjelentősebb cég ebben a műfajban.
Az alapító vezérigazgató, Francois Gourdon az évforduló alkalmából tartott ünnepségen bejelentette: minden alkalmazott, státuszától függetlenül, negyven Environnement SA részvényt kap ajándékba. Ezzel a gesztussal a hamarosan visszavonuló alapító főnök a vállalati közösség további összetartozását, egységét akarja erősíteni. Az eseményről tudósító francia sajtó kétmillió euró közé teszi az ajándék végösszegét.
A lényeg: az egy munkaválllalóra jutó pénzből egy négytagú család remekül nyaralhat. Francois Gourdon még a hetvenes évek elején az akkori környezetvédelmi minisztériumban dolgozott, szakmérnökként. Felismerte, hogy a következő évtizedek egyik legfontosabb tevékenysége a levegő szennyezettségének a precíz mérése lesz, és ebben nagy biznisz is rejlik. 1978-ban mindössze 3 alkalmazottal indította be vállalkozását. Jelenleg a Párizs környéki vállalati központban 180-an dolgoznak, míg a többi 420 alkalmazott szerte a világban, az USA-ban, Indiában, Kínában és másutt. Ők üzemeltetik a légszennyezést precízen mérő készülékeket. Ezekből a cég már évente 3 ezer darabot gyárt.
A következő nagy megrendelő Katar, a 2022-es foci vb rendező országa. Szóval van miből nagylelkűnek lennie a cégvezetőnek, aki hetven évesen már a tényleges vezetés átadására készül. Három korábbi francia elnök, Chirac, Sarközy és Hollande minden fontos külföldre látogató államfői delegációjában ott volt. Macron-t már a kijelölt utód, Christophe Chevillon kíséri a hivatalos utakra. Nagylelkű, ajándékozó főnökök mindig is voltak, vannak és lesznek is, de persze nem ők alkotják a többséget a vállalati világban. Például az egyik nagy indiai ékszerkereskedelmi vállalat tulajdonosa is kocsikat, lakásokat ajándékoz a munkavállalóknak a hindu vallási ünnepek alkalmából. Ez a francia példa viszont talán azért érdekes, mert egy olyan ágazat sikeres cégének főnöke jutalmazza alkalmazottait, amely vállalat tényleg közhasznú tevékenységet végez, miközben ebből üzleti haszna is van.