750 ezer dízelüzemű autót hívott vissza a világhírű stuttgarti cég. Mindegyikért 5 ezer eurós büntetést kell fizetnie – közölte a német közlekedési miniszter a Mercedes főnökével. Andreas Scheuer közlekedési miniszter és Dieter Zetsche Mercedes-főnök eszmecseréje még május végén zajlott, mélyebbre a Der Spiegel ásott. A hetilap cikkéből az is kiderül, hogy a Mercedes nem akar fizetni. Bírósághoz fordul.
Csakhogy közben Stuttgartban a Vito kisteherautók motorja iránt érdeklődnek a hatóságok. A csalás abban állna – írja a párizsi Le Monde, hogy a szén-dioxid-kibocsátást azon az áron tartják az előírt határérték alatt, hogy a nitrogén-dioxid közben bőven fölötte van. Honnan tudja ilyen jól a francia lap? Onnan, hogy a Vito Diesel motorja francia. A Renault gyártja azzal a jelszóval, hogy kilométerenként a szén-dioxid-kibocsátás 100 gramm alatt marad. A francia járművekben nincs is probléma, de Németországban akkor mi a gond? Az, hogy minden cég maga végzi el a végső beállítást a motoron. A Mercedes és a Renault nagyfőnökei úgy kötötték meg az együttműködési szerződést, hogy nem figyeltek a technikai részletekre. Ennek következtében senki sem tudja pontosan megmondani, hogy egy motor hogy is működik valójában hiszen "mindenki másképp csinálja" – magyarázta a Renault egyik mérnöke a párizsi Le Monde-nak. Amely felveti ezek után, hogy vajon a büszke németek nem a Made in Germany-t védelmezik-e a franciák rovására?
Megkérdezték ezt Stuttgartban a Mercedes főhadiszállásán is, ahol persze mindent cáfoltak. Megerősítették, hogy továbbra is ragaszkodnak a Renault-kapcsolathoz. Kereszttulajdonlás áll fenn: a Renault és japán partnere, a Nissan 1,55%-ban Mercedes-részvényesek, míg a német cég 3,1%-ban tulaj a Renault-Nissanban. A franciák nemcsak dízelüzemű motorokat szállítanak a Rajnán túlra, hanem a környezetbarát elektromos motorokat is. A Mercedes Smart ezzel száguldozik. Közben maga a Mercedes is gőzerővel fejleszti a saját elektromos motorjait, melyekért majd megőrülnek Kínában, ahol a nagyvárosokban alig lehet levegőt venni. A kínaiak legnagyobb autógyártója, a Geely ezért is szerzett részesedést a Mercedesben.
Pénz és presztízs
A dízelbotrány a Volkswagen körül robbant ki még 2015-ben amikor kiderült: a világ akkori legnagyobb autógyártója csalószoftvert használt a környezetvédelmi előírások árverésére. Az USA-ban fedezték ezt fel, ott is rótták ki a cégre a legnagyobb büntetést. Ha most hasonló csalást fedeznek fel a Mercedes autóknál is, akkor az óriási csapást mér a világcég presztízsére. Kínaiul Németország neve Tö kuo – vagyis az erény országa. A világ legnagyobb autós piacán komolyan sérülhet a németek presztízse épp akkor, amikor Trump elnök offenzívát indított a német autók ellen Amerikában. A 3,75 milliárd eurós büntetés sem leányálom a Mercedesnek, de a presztízsveszteség még nagyobb kárt okozhat. Érthető tehát a teljes diszkréció Stuttgartban, melyet a Der Spiegel cikke éppen csak hogy megkarcolt.