A második legnagyobb amerikai autógyártó Michigan államban, Wayne városában lévő üzemében leállítja a Ford Focusok gyártását: a népszerű modelleket hamarosan Kínában fogják összeszerelni.
Az OPEC minden ügyeskedése ellenére nő az olajkínálat a világpiacon, az üzemanyagárak pedig csökkennek. Az amerikai vásárlók újra a viszonylag sok, de olcsó üzemanyagot elhasználó autókat keresik. Ezért a Ford Csungkingban fogja gyártani Focus modelljeit. A kínai nagyvárosban már régóta van egy Ford-üzem, tehát csak minimális járulékos beruházásokra lesz szükség. Na, de hogy illik mindez a Ford és Trump viszonyába, az „… amerikaiaknak Amerikában termelt árukat adjunk el” jelmondatba?
Januárban a Ford lemondott mexikói beruházásairól. Trump az észak-amerikai szabadkereskedelmi szerződést kérdőjelezte meg. Ennek jegyében Mexikóban lehetett olcsón autókat gyártani, majd ezeket vámmentesen bevinni az USA-ba. Akkor úgy látszott, Trump protekcionista retorikája győzött. De a Ford a kulisszák mögött már akkor is csak a saját üzleti érdekeiért dolgozott és valójában magasról tett az elnöki, antiglobalista maszlagra. Észrevették, hogy Trump, miközben Mexikót ezerrel támadja, egyáltalán nem adóztatná agyon a Kínából származó importot. Talán azért, mert például lánya, Ivanka Trump divatcége is ott gyártja az amerikai piacra szánt termékeit. Más amerikai autógyártóknak is vannak kínai üzemeik, de ezek eddig a helyi piacra dolgoztak. A Ford viszont most 170 ezer autót gyárt majd Kínában évente, és a járművek óriási többségét Amerikában fogja eladni. Ezzel modellt is kreálhat, tehát más, akár európai gyártók is, Kínából áraszthatják el az amerikai piacot – írja a francia RFI weboldala.
Trump egyelőre befékezte a nagy autógyártók mexikói beruházásait. De ettől még nem lesz reneszánsza az amerikai autógyártásnak, mert a munkaerő drága. Vagyis választási propagandával, Twitter-üzenetekkel aligha lehet befolyásolni a globális piac beton kemény szabályait és az ebből fakadó érdekeket.