Vállalkozás hvg.hu 2017. február. 21. 18:16

Nem kapnak kártérítést az európai VW-tulajdonosok?

A dízelbotrányban érintett európai fogyasztók számára is kártérítést harcolna ki az Európai Bizottság. Eddig nem nagy sikerrel.

Csalódott az Európai Bizottság amiatt, hogy a Volkswagen nem akarja kárpótolni európai ügyfeleit. Vera Jourová az EuObserver brüsszeli szakportálnak adott interjúban beszélt arról, hogy a dízelbotrány után az uniós fogyasztóknak is igyekeztek olyan kártérítést kiharcolni, mint amilyet az amerikai autótulajdonosok kaphattak a megbuherált motorral eladott autóik után. Erre azonban a németországi cég nem nyitott.

Jourová 8,5 millió európai fogyasztó érdekében próbálja meggyőzni a Volkswagen vezetését, és nem is feltétlenül pénzbeli kártérítést szeretne. Azzal is beérné, ha például meghosszabbítanák a motor garanciaidejét – mondta el.

A politikus eddig háromszor tárgyalt a céggel, legutóbb február elején találkozott Matthias Mueller vezérigazgatóval – mindeddig eredménytelenül.

Az Egyesült Államokban az első pillanattól kezdve szó volt kártérítésről. A múlt héten egy amerikai bíróság előzetes jóváhagyását adta arra a megállapodásra, amelynek értelmében az érintett, nagyjából 75 ezer, háromliteres motorral rendelkező VW, Audi vagy Porsche tulajdonosa 7-16 ezer dolláros kompenzációra számíthat. Egy korábbi egyezség szerint a kétliteres autóknál ennél valamivel kevesebb, de így is több ezer dolláros a kártérítés.

A baj az, hogy ha mindezt Európában is kifizetnék, abba könnyen beleroppanhatna a cég. Itt ugyanis tizenhétszer több az érintett autók száma. Ha például minden európai fogyasztójuk 4600 eurót kapna, már az több mint 39 milliárd euróját vinné el a cégnek – érvel a konszern vezetője.

Az érvelés nem csak az Európai Bizottságot nem győzte meg, de a német fogyasztókat sem. Közülük az első pert a Deutsche See indította, a halászati cég 500 Volkswagent lízingelt, állításuk szerint azért, mert azt állították, a legkörnyezetbarátabb járműveket állítják elő.

A konszern 2015 szeptemberében egy amerikai vizsgálat után kényszerült beismerni azt, hogy meghamisította a dízelmotorjai nitrogén-oxid kibocsátásával kapcsolatos adatokat.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.