Így lesz az adatból sok pénz
Kevés cég használja a Big Data-t, pedig a használata nem csak a személyre szabott ajánlatok elkészítésében, de akár a termékfejlesztésben is segíthet.
Az USA-ban és Nyugat-Európában már előfordul, hogy a cégek a közösségi oldalakról begyűjtött adatok alapján szűrik le, hogy kik a véleményvezérek. Volt olyan autógyár, amelyik az új modell tesztelésére néhány befolyásos bloggert meg is hívott, csak hogy a meglátásaikat még figyelembe vehessék az utolsó simításoknál – olvasható a DigitalHungary internetes magazinban. A Walmart például a tervei szerint négy éven belül az Amazontól azzal veszi át a vezető szerepet az e-kereskedelmi piacon, hogy strukturálatlan információkat is gyűjt a meglévő és a potenciális vásárlókról. Bár nálunk kevés cég él az új trend adta lehetőségekkel, szerencsére még nem vagyunk végzetesen lemaradva: egy idén közzétett 18 országra kiterjedő kutatás szerint a Big Data a vállalatoknak kevesebb mint 30 százalékánál bír jelentős stratégiai értékkel.
A vállalkozások több fázisban közelednek Big Data-hoz, az első lépcsőfok, amikor egy cég belevág az e-kereskedelembe. Ezután a második szinten az összegyűlő információkból elkezdenek egyedi ajánlatokat összeállítani. A harmadik fázisba pedig már az olyan megoldások tartoznak, mint a Google asszisztense a Now, ami a személyes adatok, így például a viselkedési szokások ismeretében megtanulja, hogy a felhasználónak milyen értékes információkat érdemes átadni.
Itthon legfeljebb csak a második fázisra lehet példát találni. A Brands.hu a vásárlóik digitális lábnyomát követik és az elemzések alapján állítják össze a heti rendszerességgel kiküldött 168 féle hírlevelet. Érdekességképp elárulta, hogy a rendezési elvben a számos tényező közül az egyik legfontosabb, hogy az ügyfél vásárol-e ruhát vagy sem. Persze az adatok vizsgálatánál szem előtt kell tartani az érvényben lévő jogszabályokat is: márpedig Magyarországon ezek európai mércével mérve viszonylag szigorúnak számítanak. Nálunk még a felhasználótól távol álló információk, tehát például az IP cím is személyes adatnak minősül.