Fapados lett a karácsonyi vásár
Bár az üzletek már novembertől készenlétben állnak, egyre később indulnak a vásárlók a karácsonyi ajándékokért. December utolsó heteiben veszik meg részletre a kiszemelt termékeket és tartalékolnak az év eleji akciókra is. A digitális forradalom a karácsonyfa alatt is tetten érhető: az idei év egyik slágerajándéka minden bizonnyal a tablet lesz, bár a lapostévé továbbra is őrzi népszerűségét.
Míg korábban már novembertől járták a boltokat ajándékokért, a tapasztalatok alapján a vásárlási roham évről évre később indul. Év végi „beszerzéseiet” inkább az ünnepek előtti 2-3 hétre időzítik és ebben az időszakban a legnépszerűbb az áruhitel is – derül ki a Magyar Cetelem adataiból. Míg az értékesebb meglepetésekhez áruhitelt vesznek fel, a kisebb ajándékokat egyre gyakrabban hitelkártyával fizetik ki – ami a Cetelem esetében számos üzletben azonnali árkedvezményt is jelent.
Bár későbbre tolódik és rövidebb ideig tart, a karácsonyi bevásárlás jelenti az áruhitelek igazi „szezonját”. A Cetelem szerint idén várhatóan 3-4 százalékkal kevesebbet költenek karácsonyi ajándékra hitelből, mint tavaly, ugyanakkor az év végére időzített nagyobb vásárlások mellett egy-egy akció év közben is jelentősebb kiadásra, hitelfelvételre sarkallhatja a vásárlókat. Az áruhitelezés piacvezetője szerint a jellemzően népszerű sporteseményekhez kapcsolódó kedvezmények „kiegyensúlyozzák” az éves forgalmat: idén nyáron a foci EB-re és az olimpiára vett lapostévék miatt nőtt a felvett áruhitelek száma a nyári hónapokban.
A nehezebb gazdasági körülmények hatására tudatosabban vásárolnak, amit jól mutat, hogy egyre többen vadásznak az év eleji akciókra. Míg négy-öt éve az év első hónapjaiban üresen kongtak az üzletek, az utóbbi időszakban egyre népszerűbbek az újévi leárazások. „A karácsonyi dömpinget követő kiárusítások évről-évre erősödő forgalmat generálnak, idén januárban a Cetelemnél 20 százalékkal több áruhitelt vettek fel, mint tavaly év elején - mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem marketing igazgatója.
A növekvő tudatosságot jelzi az is, hogy vásárlás előtt egyre többen szánnak időt a lehető legjobb ajánlat kiválasztására: a végső döntéshöz árösszehasonlító oldalakat, virtuális katalógusokat és blogokat is böngésznek. Továbbra is népszerűek a 0 százalékos THM-mel futó hitelek, sokszor még akkor is a költségmentes részletek mellett döntünk, ha egyébként nem is jelentene gondot a teljes ár kifizetése.