Hol bankolnak a nagyvállalatok?
Míg a bankválasztásnál az ügyintézés gyorsasága és a rugalmasság a fő szempont, addig az egyes banki termékek kiválasztásánál már a pénzügyi paraméterek a leginkább meghatározók a nagyvállalatok számára – derül ki a K&H nagyvállalati monitor kutatásából.
A GfK által végzett kutatás 550, 2 milliárd nettó éves árbevétel fölötti cég pénzügyi és banki szolgáltatásokra vonatkozó szokásait méri föl negyedévente. A megkérdezés telefonon történik, a megkérdezettek a cég pénzügyi és banki szolgáltatásairól döntő vezetői. A legutóbbi megkérdezés 2012. szeptember 3. és október 9. között történt.
A gyors ügyintézés és a rugalmasság a két legfontosabb szempont a nagyvállalatok bankválasztásánál, míg a harmadik legnagyobb befolyással bíró tényezőként egyforma súllyal a megbízhatóságot, valamint a jó árakat és kondíciókat jelölte meg a K&H nagyvállalati monitor kutatás során megkérdezett 550 nagyvállalati vezető. „Míg a bankkal szemben támasztott követelményeknél elsősorban az ügyintézés, valamint a biztos banki háttér játsszák a kulcsszerepet, addig az egyes banki termékek kiválasztásánál már döntő szerepe van az ártényezőknek, pénzügyi kondícióknak” – mondta Huszár Róbert, a K&H vállalati és intézményi banki szolgáltatások üzletágának vezetője.
A bizalomnak és az elkötelezettségnek különösen nagy szerepe van a nagyvállalatok esetében, hiszen minden harmadik cég a már meglévő banki kapcsolatait használja, és csak kevesebb, mint harmadukra jellemző, hogy maguktól másik bankot keresnek. Kivétel ez alól csupán a mezőgazdasági cégek, amelyek közül az átlagnál jóval több (41,8 százalék) keres saját bankot.
A személyes kapcsolat fontosságát mutatja, hogy a vállalati ügyfelek 85 százaléka saját kijelölt kapcsolattartóval, míg 8 százalékuk egy állandó fiókmunkatárssal, 5 százalékuk pedig a helyi fiókvezetővel intézi banki ügyeit. A nagyvállalatok csupán 2 százaléka jelezte, hogy teljesen véletlenszerűen, az éppen helyszínen lévő banki ügyintézőn keresztül rendezi banki műveleteit. „Ez utóbbi, alkalmanként más-más ügyintézővel történő banki szolgáltatás igénybevétele egyáltalán nem jellemző a nagyvállalati ügyfélkörre, hiszen ezek a cégek nemcsak méretük, de tevékenységük miatt is olyan speciális tranzakciókat, banki szolgáltatásokat is igényelnek, mint például a cash-pool vagy a treasury szolgáltatások, amelyeket a lakossági, illetve kkv ügyfelek nem vesznek igénybe” – magyarázta a pénzügyi szakember.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.