2012. május. 23. 10:52 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. május. 23. 10:50 Vállalkozás

A legnagyobb márkák stabilan állják a válságot

Sem az idő, sem a válság nem koptatja az igazán erős márkákat − derül ki a Millward Brown Oprimor, a WPP leányvállalata toplistájából.

A világ legkedveltebb márkái csak erősebbek lettek az elmúlt évben: értékük nőtt, akárcsak az a képességük, hogy befolyásolják az emberek döntéseit. A gazdaság vergődése persze nem maradt hatás nélkül ezen a területen sem, a lista első száz helyén ugyan nem sok változás történt − így megy ez már 2008−2009 óta −, de néhány nagy név, köztük a Nokia, a Goldman Sachs és a BlackBerry kiesett a legjobbak közül – ismerteti a Napi Gazdaság Online a tanulmányt.

A legerősebb márkák

 Márkaérték (milliárd dollár)Értékváltozás (év/év, százalék)
1. Apple182,95119
2. IBM115,98515
3. Google107,857−3
4. McDonald's95,18817
5. Microsoft76,651−2
6. Coca-Cola74,2861
7. Marlboro73,6129
8. AT&T68,870−1
9. Verizon49,15115
10. China Mobile47,041−18
Forrás: Financial Times

A top száz egyesített értéke − 2,4 ezer milliárd dollár − szintén nem módosult lényegesen az elmúlt években. Az első húsz megerősítette helyét, de a Facebook 74 százalékos értéknövekedéssel be tudott férkőzni a 19. helyre.

Az elmúlt évben értékesített termékek közel 60 százalékát márkájuk miatt vásárolták meg a fogyasztók − állítják a Millward Brown elemzői. Egy évtizeddel ezelőtt még csak 43 százalék volt ez az arány. Az átlag azonban eltakarja, hogy a fejlett piacokon csak minden negyedik vásárló ismeri el, hogy döntésére hatással van a kinézett termék márkája, míg a feltörekvő országokban nő az arányuk.

Indiában 30, Kínában 40 százalék a márkatudatos vásárlók súlya, akik azért választják a helyi áruk helyett a márkásakat, mert minőségük megbízhatóbb és nagyobb a presztízsük.

A fejlett országokban a fogyasztók befolyásolásában megnőtt a közösségi portálok szerepe: vannak például olyan motorkerékpár-rajongók, akik csak olyan kétkerekűt vesznek meg, amelyet internetes csoportjuk valamelyik tagja ajánl.

Csak látszólag előnyös egy cégnek, ha az olimpiai játékok hivatalos támogatója: itt ugyanis olyan erős márkákról beszélünk, amelyek enélkül is simán megállnak a lábukon. Gondot inkább az jelenthet számukra, ha márkájuk − üdítőitalok esetén például egészségügyi megfontolások miatt − vonzerőből taszító erővé válik.