Roncsprémium nélkül is menne? Emlékezetes hetet zártak az autógyártók
A Peugeot Citroen közel egymilliárd eurós veszteségére a piac 11...
A Peugeot Citroen közel egymilliárd eurós veszteségére a piac 11 százalékos árfolyam-emelkedéssel reagált, a Daimler kurzusa 10 hónapos csúcsra emelkedett a több mint egymilliárd eurós mínusz bejelentése után, a szintén veszteséges Nissan 10 százalékkal repült, a szerény pluszt felmutató Honda közel 9 százalékkal, az egy évvel korábbi hetedére olvadó Volkswagen-profitot pedig öt százalékos emelkedéssel nyugtázta a tőzsde – hogy csak néhányat említsünk a hét „autós” hírei közül. (Ezekre valamivel kisebb figyelem irányult: a pálmákat két Forma-1-es hír – Schumacher visszatérése és a BMW kiszállása – vitte el.)
Megakadhatnak a pozitív folyamatok – véli a szakember
Fönntartható az autópiac bővülése? – teszi föl a kérdést Pallag Róber, a Generali Alapkezelő portfóliómenedzsere. A szakember szerint a vártnál jobb eredmények elsősorban a kormányzati ösztönző programoknak – roncsprémium, munkahelymegőrző programok – és a vállalatok költségcsökkentési intézkedéseinek voltak betudhatóak. Ezek – kiegészülve a készletek feltöltése által generált plusz kereslettel - tipikusan rövid távú intézkedések, és félő hogy a második félévre már nem biztosítanak kellő lendületet az autószektornak.
Hosszú távon a társaságok profitnövekedését csak az árbevétel emelkedő pályára állítása segítheti. Hosszú távon pedig épp ez jelenti a legnagyobb kockázatot, a fejlett országok fogyasztói kultúrája ugyanis gyökeres változáson ment keresztül a válság alatt. Most már nem lehet hitelből megvenni a nagy teljesítményű presztízsautókat, mint a válság előtt, ennek megfelelően a gyártóknak vélhetően hosszú évekre előre be kell rendezkedniük egy szűkebb, alacsonyabb profitpotenciált ígérő autópiacra – teszi hozzá a Generali szakembere.
Az elemzői konszenzusokban mindenesetre további eredményjavulás szerepel a harmadik negyedévre, ennek motorja azonban jó eséllyel továbbra sem a piac élénkülése lesz, hanem a rövidtávú ösztönző programok. Ennek megfelelően egyelőre úgy tűnik, hogy az autóiparban megindult pozitív folyamatok nem fenntarthatóak.
Volkswagen: a válság egyik győztese
A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csütörtök reggel tette közzé második negyedéves gyorsjelentését. A társaság az egy évvel korábbitól 83 százalékkal elmaradó, 283 millió eurós adózott eredményről számolt be, az árbevétel pedig 7,7 százalékkal, 27,2 milliárd euróra csökkent. (Kínában a társaság 23 százalékos, Brazíliában pedig 7,3 százalékos árbevétel-növekedést könyvelt el.)
A Volkswagen az első félévben mindössze öt százalékkal adott el kevesebb autót, mint egy évvel korábban, miközben a globális piac 18 százalékkal zsugorodott. A társaság világpiaci részesedése ennek eredményeképpen az első félévben 12 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 9,9 százalékról. A befektetők emellett a júniusi mutatókat is üdvözölték: a hatodik hónapban a 609 ezer autót adott el, 6,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A teljes évre a Volkswagen nem bocsátkozott jóslatokba, csak annyit jelzett: az elmúlt évek eredményeit nem sikerül megismételni.
Peugeot Citroen: „maradt egy kis free cash”
Az árbevétele közel kétharmadát a nyugat-európai autópiacon realizáló Peugeot Citroen 962 millió eurós adózott vesztesége csak 9,5 millió euróval maradt el a Bloomberg elemzői konszenzusától. A kurzus mindazonáltal 11 százalékos pluszban zárta a szerdai kereskedést, az év eleje óta pedig 68 százalékot erősödött. (Az elemzők kiemelték: a Peugeot helyzetét a 467 millió euróra rúgó szabadon felhasználható készpénztartalék jelentősen javítja.)
Az első félévben a társaság 1,59 millió személy-, illetve kisteherautót adott el, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Daimler: már csak 41 ezren dolgoznak „rövidített” munkaidőben
A Bloomberg elemzőinek mínusz 1,14 milliárd eurós jóslatánál jobb eredményről, „mindössze” 1,02 milliárd eurós veszteségről beszámoló Daimler azzal nyűgözte le a befektetőket, hogy közölte: a Mercedes Benz divízió a második félévben már nyereséget fog termelni. (A kurzus a bejelentést követően 4,6 százalékkal erősödött.)
A pozitív előjelek közé tartozik, hogy a Daimlernél immár csak 41 ezren dolgoznak 10 százalékkal rövidített munkaidőben, áprilisban ez a szám még 68 ezer volt.
Renault: a Nissan sem segített
Franciaország második számú autógyártója, a Renault csütörtökön jelentette be, hogy az első félévet 2,71 milliárd eurós adózott veszteséggel zárta; a Bloomberg által megkérdezett elemzők 2,39 milliárd eurós mínuszra számítottak.
A Renault részvénye, amely szerdán a Peugeot Citroen „oldalvizén” 5,7 százalékkal erősödött, csütörtökön már nem remekelt: kora délután 2,9 százalékos mínuszban állt, amivel a CAC-40 legrosszabbul teljesítő papírjának címét érdemelte ki.
Ahol a nap fölkel...
A Renault 44 százalékos tulajdonában lévő Nissan az április-júniusi időszakot – csakúgy, mint a két megelőző negyedévet – veszteséggel zárta. A harmadik számú japán autógyártó az első üzleti negyedévét – mindenekelőtt az amerikai piac gyengélkedése miatt – 16,5 milliárd jenes veszteséggel zárta. Az elemzők nagyobb, közel 60 milliárd jenes mínuszra számítottak – a tőzsde 11 százalékos emelkedéssel honorálta a vártnál jobb „eredményt”.
Az első negyedévet 23 százalékos globális értékesítés-visszaeséssel záró Nissan a teljes, március 31-én záruló üzleti évben már csak 9,7 százalékos mínuszra számít.
A Nissannal ellentétben, amely a japán piacon 22 százalékkal kevesebb autót adott el az első negyedévében, a Honda – döntően az új Insight-modellnek köszönhetően – tartotta az egy évvel korábbi szintet. A második számú japán autógyártó megemelte az üzleti év egészére vonatkozó előirányzatát: a korábbi 3,21 millió helyett immár 3,295 millió autó eladását tervezi.
De nem ez volt az egyetlen hír, amelyet a befektetők örömmel fogadtak: a társaság az első üzleti negyedévet általános meglepetésre nyereséggel zárta: a 7,5 milliárd jenes (79 millió dolláros) profit ugyan csupán négy százaléka az egy évvel korábbinak, ám az elemzők sokkal rosszabb eredményre – pontosabban 40 milliárd jenes veszteségre – számítottak.
És mintegy ráadásképpen az autógyártó az éves profitelőirányzatot is megemelte: 38 százalékkal, 55 milliárd jenre. – A Nissan nem változtatott a profitprognózison: továbbra is 170 milliárd jenes adózott veszteségre számít.
Roncsprémium és tsai.
Az autóeladásokat a világ legnagyobb gazdaságaiban (is) jelentős támogatásokkal próbálják segíteni. A támogatások a „roncsprémiumtól” az adókedvezményeken át a támogatott hitelekig terjednek.
Az Egyesült Államokban a „cash-for-clunkers” program keretében 4500 dollár jár annak, aki régi autóját újra cseréli, ami a törvényhozók szerint 250 000 autóvásárlást könnyít majd meg.
Japánban 250 000 jenért folyamodhat az, aki 13 évnél öregebb autóját újra cseréli; egy csere nélküli újautó-vásárlás esetén „mindössze” 100 000 jen jár.