BlackBerry ingyen, iPhone 27 forintért - Változások a mobilpiacon
A mobiltelefon-piac 2008 utolsó negyedévében jelentősen zsugorodott: a bostoni...
A mobiltelefon-piac 2008 utolsó negyedévében jelentősen zsugorodott: a bostoni központú Strategy Analytics piackutató adatai szerint az október-decemberi időszakban 295 millió készüléket adtak el világszerte – 10 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az értékesítés az előző negyedévben még – éves összevetésben – öt százalékkal emelkedett.
És még nincs vége...
2009-re a kutatók további zsugorodásra számítanak: a Strategy Aanalytics prognózisa szerint az idén világszerte 1,08 milliárd új mobiltelefon talál gazdára – ez pedig 2008-hoz képest kilenc százalékos csökkenést jelent. Ez csaknem megegyezik a Nokia előrejelzésével: a piacvezető a múlt héten jelentette be, hogy a globális piac 10 százalékos zsugorodásával számol.
Ennél is pesszimistábbak a BNP Paribas és a Citigroup elemzői, akiknek a varázsgömbje 11, illetve 13 százalékos visszaesést jelez előre. A világ mobiltelefon-piacán utoljára nyolc éve regisztráltak zsugorodást..
Változások: erősít az LG és az okostelefon-szegmens
A kereslet csökkenése a piaci részesedések változásával, és kínálat átalakulásával jár. Ami a piacvezetők sorrendjét illeti: a Nokia a negyedik negyedévben – szintén a Strategy Analytics adatai szerint – megőrizte ugyan első helyét, de részesedése az egy évvel korábbi 40,6 százalékról 38,4 százalékra csökkent. A Samsung tartja második helyét, a harmadik helyre feljött az LG, az egykor szebb napokat is látott Motorola pedig az ötödik helyre csúszott vissza. A Sony Ericsson a dobogó harmadik fokáról a negyedik helyre csúszott. A növekedés mértékét tekintve az év legnagyobb előrelépője az Apple, amely tavaly 4,4 millió iPhone-t adott el, 2,1 millióval többet, mint egy évvel korábban.
2007. IV. n. év | 2007. egész év | 2008. IV. n. év | 2008. egész év | |
Nokia | 40,6 | 38,9 | 38,4 | 39,8 |
Samsung | 14,1 | 14,4 | 17,9 | 16,7 |
LG | 7,2 | 7,2 | 8,7 | 8,6 |
Sony Ericsson | 12,4 | 14,2 | 6,4 | 8,5 |
Motorola | 9,4 | 9,2 | 8,2 | 8,2 |
Egyéb | 16,4 | 16,2 | 20,3 | 18,3 |
Forrás: Strategy Analytics
A piacon ugyanakkor egyre erősebb az a tendencia, amely szerint a kereslet a legalsó és a legfelső kategóriájú készülékeknél marad erős, a középkategóriájú telefonok iránt pedig csökken. Egyre több mobilszolgáltató ajánl prémium kategóriás készüléket gyakorlatilag fillérekért – hogy megtarthassa ügyfeleit. A Vodafone például az Egyesült Királyságban ingyen kínálja a BlackBerry Stromot, a svéd TeliaSonera pedig 1 koronáért adja a 3G-s iPhone-t – másfél, illetve két éves hűségnyilatkozat fejében.
Negyedik negyedév – Csalódások évada
A Nokia a negyedik negyedévet 576 millió eurós adózott eredménnyel zárta – ez közel 70 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. Az elemzők kiemelik: a világ első számú mobilgyártója a felső kategóriában komoly hátrányba került: az első érintőképernyős Nokia csupán a tavalyi negyedik negyedévben jelent meg – több mint egy évvel az iPhone piacra lépése után. A tőzsde úgy reagált, ahogy ilyenkor szokott: a Nokia részvényárfolyama, amely 2008-at 58 százalékos mínuszban zárta, a bejelentés után több mint hét százalékkal csökkent.
A dél-koreai Samsung, amely nemcsak a mobiltelefon-piacon vitézkedik – a társaság a világ első számú memóriachip- és LCD-gyártója – a negyedik negyedévet 22,2 milliárd vonos (16 millió dollár) adózott veszteséggel zárta; az árbevétel 5,6 százalékkal, 18 450 milliárd vonra emelkedett. A mobiltelefon-gyártást is magába foglaló távközlési divízió nyeresége éves összevetésben 73 százalékkal, nagyjából 160 millió vonra csökkent – az elemzők 350 millió vonra számítottak...
Veszteséggel, mi több, rekordnagyságú negyedéves mínusszal zárta 2008 negyedik negyedévét az LG Electronics is. Nem a mobildivízión múlt: az egység éves szinten nyolc százalékkal növelte értékesítését – igaz ugyan, hogy az adózott eredmény 16 százalékkal, 215 milliárd vonra csökkent. A piac mindenesetre többet várt: a bejelentés után a társaság részvényárfolyama 20 hónapos mélypontra zuhant.
A Sony Ericsson volt az első mobilgyártó, amely az idén jelentett: a társaság a tavalyi október-decemberi időszakot – csakúgy, mint az azt megelőző negyedévet – veszteséggel zárta; a világpiac negyedik számú szereplője a negyedév során 24,2 millió készüléket adott el, 21 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A Motorola még nem tette közzé negyedik negyedévi eredményeit, de nem valószínű, hogy ki fog lógni a sorból: az elemzők az értékesítés 50 százalékos csökkenésére számítanak). Az Illinois-beli Schaumburgban székelő társaság ugyanakkor két hete közölte: a tavaly bejelentett elbocsátásokat további 4000 fős leépítéssel toldja meg.