2008. október. 21. 11:20 Utolsó frissítés: 2008. október. 21. 11:55 Karrier

Ön munka helyett mivel tölti az idejét?

Egy amerikai tanulmány szerint a dolgozók az ebédszünet és az egészségügyi tízpercek nélküli „tiszta” munkaidejükből napi több órát töltenek egyéb dolgokkal. Mitől függ a munkavégzés hatékonysága?

Amerikai kutatók felmérést végeztek, hogy a dolgozók milyen hatékonyan használják ki a munkaidejüket, hogyan tűrik a sokoldalú koncentrációt. 2005-ben egy informatikai projekt vizsgálatánál a kutatók azt tapasztalták, hogy a dolgozók átlagban 11 percet töltöttek a projekt megoldásával, mivel feladataik folyton változtak. Amikor munka közben jött egy e-mail, amely a web-kutatásra vonatkozott, akkor arra koncentráltak, ez napjában többször is megismétlődött. A munkaidő felében a dolgozók egymást is megszakították, mert mindig valamilyen új feladattal vagy kérdéssel álltak elő. A dolgozók 55 százaléka azonnal megnyitotta érkező e-mailjeit, ahelyett, hogy várt volna vele az aktuális feladat végeztéig. Innen pedig elég nehéz volt visszatérni az eredeti feladathoz.

Mi van a monitoron?
© AP
Andy Hines jövőkutató vizsgálatához megkérdezett néhány személyt, hogy mikor a legkreatívabbak. A válaszok a következők voltak: séta közben, fürdés közben, ám senki sem mondta, hogy „amikor dolgozunk”. Ezek azok a helyek, ahol a feladatok megoldásai „előjönnek”, a megkérdezettek a munkahelyet meg sem említették. Joggal merülhet fel a kérdés, miért nem dolgozunk otthon? Ne menjünk dolgozni, mikor a feladatok átgondolására van szükség?

Az egész amerikai munkahelyet méhkashoz hasonlítsuk? - merült fel a kutatókban a kérdés. Talán nem, de ahogy a vállalatok száma növekszik, a különböző iparágakban mindenki hasonló erőfeszítést tesz annak érdekében, hogy csökkentse a túlterheltséget. Azért küzdünk, hogy megtaláljuk azt az időt, amikor kreatívan gondolkozhatunk, ahelyett, hogy a tennivalókat fogalmaznánk meg - állapították meg a kutatók. „Nagyon fontos, hogy adjunk időt és lehetőséget a dolgozóknak a munkaidő alatt, amikor nyugodtan gondolkozhatnak, és kreatívak lehetnek.”

Lynaia Lutes amerikai főkönyvelő kutatómunkája során arra az eredményre jutott, hogy az embereknek olyan helyre van szüksége, ahol nem zavarja meg őket a telefon vagy az email feladataik átgondolásában. Ennek megvalósítása elég nehéz, ismerve a hazánkban is elterjedt nagylégterű irodákat, ahol helyenként 30-40 ember dolgozik egymástól pár méterre. A vezető beosztású dolgozóknak külön szobája van, megkérhetik, hogy őket se telefonon, se személyesen ne zavarják. Az alacsonyabb beosztásúak azonban ezt nehezen tehetik meg.

Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikket teljes egészében itt olvashatja.